- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


 

First World Testdrive:

Peugeot 2008

 

Peugeot i SUV-offensiv – med realistiske forbrugstal


Af Søren Clauding – 21. maj 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I 2012 blev der solgt 200.000 kompakte SUV’er i Europa. I 2015 var tallet steget til 1 million. Et klart signal fra markedet om, at den biltype er populær. Alene den kompakte SUV/Crossover, Peugeot 2008, som kom på markedet første gang i 2013, blev der i fjor solgt 231.000 eksemplarer af på verdensplan og ser vi isoleret på det danske marked, er salget af SUV’er generelt blevet 6-doblet over de sidste fire år.

 

Alle tendenser er dermed meget tydelige, Peugeot er absolut ikke ene på markedet, der kommer flere og flere konkurrenter til og den konkurrence har den franske bilfabrik tænkt sig at modstå ved, at gennemføre en regulær offensiv over de næste 12 måneder. I den periode vil man lancere fem nye SUV’er/crossovere, et par af dem eksisterer allerede og et par nye, som man endnu ikke har løftet sløret for, som derigennem opfylder målsætningen.

 

Opdateret Peugeot 2008

Den første af de nye – eller fornyede – biler er netop den kompakte Peugeot 2008. Den har været en kolossal succes siden lanceringen og nu har Peugeot fornyet den på en række områder, ikke mindst visuelt. Men også i teknisk forstand er bilen blevet opgraderet, bl.a. vil det geniale ”Grip Control” system nu også kunne fås i kombination med automatgear.

 

Den opdaterede 2008 havde verdenspremiere på Genève Motor Show i begyndelsen af marts, og nu var tiden så inde til at præsentere bilen ”in action” ved de første internationale prøvekørsler, som fandt sted på vejene omkring Valencia i Spanien.



Realistiske forbrugstal

Ved samme lejlighed benyttede Peugeot også anledningen til at præsentere de første resultater af koncernens arbejde for at oplyse realistiske brændstofforbrugstal fra ”det virkelige liv”.

 

Peugeot og PSA koncernen, som jo også inkluderer Citroën og eksklusivmærket DS, har i de seneste år gjort en stor indsats for at reducere forureningen fra bilernes udstødning og at gøre det, uden at gå på kompromis med brændstofforbruget og dermed udledningen af CO2. Alle fabrikkens dieselmotorer er nu baseret på den såkaldte AdBlue teknologi, som ikke bare indebærer, at de seneste Euro 6 normer for forurening fra bilers udstødning overholdes, men også, at de i det store hele helt borteliminere ikke mindst de for nærmiljøet så skadelige kvælstofilter.

 

Behovet for realistiske forbrugstal fik især international bevågenhed som konsekvens af VW-skandalen, der eskalerede sidste efterår, hvor offentligheden blev bekendt med situationen. I stedet for at afvente en EU-beslutning om at iværksætte endnu en EU-norm, som man måske ville have det svært med, besluttede PSA at tage tingene i egen hånd. Man ønskede også, hurtigt at komme frem med brugbare resultater, og det er så det, der sker nu.

 

2008 motorer testet i det virkelige liv

Sammen med de anerkendte franske organisationer, Transport & Environment og Bureau Veritas har Peugeot prøvekørt 2008 modellen under realistiske kørselsforhold og fabrikken offentliggjorde i Valencia måleresultaterne for fire forskellige motorer. Der er ikke bare tale om, at man har gennemført en mere virkelighedsrigtig kørecyklus end den officielle prøvebænks-baserede EU-cyklus, som bilfabrikkerne hidtil har fulgt. Man har også tilpasset den det typiske kørselsmønster hos ejere og brugere af bilen med forskellige motortyper.

 

Eksempelvis har man fastslået, at 2008 modellen med benzinmotorer i højere grad anvendes til bykørsel end dieselvarianterne og derfor har en større del af dataindsamlingen af 2008 med benzinmotorer fundet sted ved bykørsel. I bytrafik forbruger en bil typisk mere benzin end ved landevejs- og motorvejskørsel, og derfor burde resultaterne vise en større afvigelse mellem de officielle tal og de realistiske tal for benzinmotorers vedkommende end for dieselmotorer. Og tilsvarende ville forskellen på benzin og diesel blive mere tydelig. Det er imidlertid ikke tilfældet – hvilket i sig selv er tankevækkende og i den grad underbygger behovet for en gennemgribende ny og realistisk målemetode.

 

Flere vælger benzin

Fra Peugeot i Danmarks side oplyses det i øvrigt, at man oplever en tendens til, at flere og flere kunder på ny vælger diesel fremfor benzin, selvom de i et land som Danmark, hvor der ikke er meget fornuft i afgiftslovgivningen, bliver straffet af en større afgift, som jo er baseret på de officielle EU normtal og en politisk holdning til, at alle bilkøbere skal behandles økonomisk lige, uanset hvilken teknologi, de anvender (bortset fra, at man altså fortsat skal lægge mere i statskassen, hvis man vælger at køre i en større og dyrere bil, der godt nok i uheldssituationer giver besparelser for sygehusvæsenet og ringere livskvalitet – men det er en helt anden ting).


Andre Peugeot prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også: Fornyet liv i trendy SUV >>>


On-board kørevideo fra de første internationale prøvekørsler af Peugeot 2008. Klik på billedet og oplev køreturen

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


On-board kørevideo, der demonstrerer Peugeots unikke Grip Control - klik på billedet og oplev køreturen

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.



Peugeot har i Valencia har oplyst følgende realistiske forbrugstal for fire motorer i 2008 modellen


Diesel:

1,6 BlueHDi 100 med 5-trins manuelt gear:

Realistisk tal: 5,1 l/100 km (19,6 km/l)

EU tal: 3,5 l/100 km (28,6 km/l)

Forholdsmæssig forskel: 0,69

 

1,6 BlueHDi 120 S&S med 6-trins manuelt gear:

Realistisk tal: 5,2 l/100 km (19,2 km/l)

EU tal: 3,7 l/100 km (27,0 km/l)

Forholdsmæssig forskel: 0,71

 

Benzin:

1,2 PureTech 82 5 trins manuelt gear:

Realistisk tal: 6,3 l/100 km (15,9 km/l)

EU tal: 4,9 l/100 km (20,4 km/l)

Forholdsmæssig forskel: 0,78

 

1,2 PureTech 110 S&S med automatgear, EAT6:

Realistisk tal: 7,1 l/100 km (14,1 km/l)

EU tal: 4,8 l/100 km (20,8 km/l)

Forholdsmæssig forskel: 0,67


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt