| 
							Hyundai har ambitioner, store ambitioner. Til næste 
							år er det 50 år siden, at den sydkoreanske bilfabrik 
							blev etableret (og 25 år siden importen til Danmark 
							begyndte) og i 2020 er det målet at være verdens 
							tredjestørste bilfabrik. En af hjørnestenene i det 
							projekt er den nye Hyundai Ioniq, en bil, hvor man 
							selv på det nærmeste kan vælge drivline (læs 
							om Hyundai Ioniq hér >>>). Den kommer dog først 
							på markedet i 2017 – så i mellemtiden kunne man jo 
							blot læne sig tilbage og vente. 
							  
							Men sådan gør man ikke hos Hyundai. Innovation og 
							fremdrift er nemlig nøgleord på fabrikken, i et 
							land, som i areal blot er dobbelt så stort som 
							Danmark (men alene i hovedstaden Seoul huser næsten 
							dobbelt så mange mennesker og totalt 10 gange så 
							mange som i Danmark).  
							  
							Producerer alt fra ende til anden 
							Sydkorea har foruden Hyundai, der i dag er verdens 
							femtestørste bilkoncern, også skabt velkendte mærker 
							som f.eks. Samsung. Og selvom Hyundai og 
							søstermærket KIA ikke har samme ”mærkevare-værdi” 
							som Samsung, er de godt på vej opad, godt hjulpet 
							af, at de selv i hele produktionsprocessen kan styre 
							det helt essentielle element bag international 
							anerkendelse: Kvalitet. 
							  
							Det skyldes, at Hyundai koncernen selv varetager 
							alle processer i produktionen, lige fra 
							stålfremstillingen til enkelt komponenter i 
							bilkonstruktionen. Derfor var man også tidligt ude 
							med markedets mest unikke garantiordning, som først 
							i den senere tid er forsøgt også af andre 
							bilproducenter, dog uden nær samme gennemslagskraft, 
							fornemmer vi. 
							  
							Forårsnyhederne 
							Al det er værd at have i tankerne, når man ser på 
							den lille håndfuld nye biler, som i silende 
							forårsregn og vinterlige temperaturer blev 
							præsenteret i København som Hyundais optakt til det 
							forestående forår. Ingen hos Hyundai har tænkt sig 
							at vente på Ioniq – som i øvrigt er en helt igennem 
							anderledes bil, om end den er af samme ophav. Den 
							skal nok blive spændende at stifte bekendtskab med, 
							når den tid kommer, men det er indtil videre en helt 
							anden historie. 
							  
							Nyhederne lige nu roterer omkring i20 modellen, der 
							blev lanceret for halvandet år siden (læs 
							vores seneste prøvekørsel af Hyundai i20 hér >>>). 
							Den står naturligt nok ikke endnu til gennemgribende 
							fornyelse eller for den sags skyld blot et facelift, 
							som det så populært kaldes i bilbranchen. Men en ny 
							motor har den fået, og det var ingen dårlig nyhed, 
							gav de første kilometer i Hyundai i20 1,0T et klart 
							signal om. 
							  
							23 kilometer pr. liter benzin 
							Der er tale om en 1-liters 3-cylindret 
							benzinturbomotor, som yder 100 hestekræfter og 
							præsterer en benzinøkonomi på 23,3 km/l. Udover at 
							den er lydløs og den ”manglende cylinder” ikke 
							savnes, leverer den sit maksimale drejningsmoment på 
							172 Nm allerede ved 1500 omdr./min og den bliver ved 
							med at frembringe det høje moment helt op til 4000 
							omdr./min, blot 500 omdrejninger fra det tal, hvor 
							man opnår den maksimale effekt på de 100 hk. 
 
							 
 
							Det giver uforlignelig smidighed og et fremragende 
							træk. 100 km/t nås således på bare 10,7 sekunder og 
							det løfter den kompakte i20 model til et andet 
							niveau, selvom merprisen blot er beskedne 15.000 
							kroner i forhold til de lavere motoriserede 
							varianter. Den motor er alle pengene værd. 
							  
							Fås også i den nye i20 Active Cross 
							Derfor er det også spændende, at selvsamme motor kan 
							leveres i den forhøjede Cross-udgave af i20. Hyundai 
							i20 Active Cross, som den nye model hedder, er 
							baseret på samme undervogn som i20, men dens 
							frihøjde er 4 cm forøget, blev det oplyst ved 
							præsentationen i København. 
							  
							Til trods for den forøgede frihøjde var 
							affjedringskarakteristikken forbavsende ens i de to 
							biler, så tæt har man fået justeret støddæmpere og 
							fjedre. Det fungerer rigtig godt i begge biler. I20 
							Active Cross er ikke bare højere, men også visuelt 
							gjort mere rå. Den har fået beskyttende plader for 
							og bag, tagbøjler og meget andet. Som sådan er 
							”cross-over” den rette betegnelse, for selvom den 
							ser ud som om den kan, er den ikke parat til 
							terrænkørsel – allerhøjest er der mindre 
							sandsynlighed for, at man bliver hængende på toppen 
							af et hjulspor, hvis man begiver sig ud på en 
							markvej. 
							  
							ix20 vender tilbage 
							Sidst, ikke mindst, men uden den nye motor, 
							relanceres den faceliftede version af ix20 nu i 
							Danmark. Den har ikke været en del af det danske 
							modelprogram i halvandet år, selvom mange kunder 
							netop efterspurgte den kompakte multibil, som der i 
							bund og grund er tale om. Men Hyundai har taget 
							konsekvensen af interessen og med nye folk i 
							ledelsen valgte man at lade modellen få comeback. 
 
							 
							Kabinen i Hyundai ix20 er mere rummelig end i i20. 
 
							Vi vender senere tilbage med en mere gennemgribende 
							prøvekørsel af ix20 – sidste gang vi satte den under 
							lup var i 2011 (læs 
							vores prøvekørsel dengang af Hyundai ix20 >>>). 
							I mellemtiden har den gennemgået en række kosmetiske 
							ændringer, den har fået en ny front og der er blevet 
							skruet lidt på hjulophængene. Men i bund og grund er 
							den samme bil som for fem år siden – blot lidt 
							pænere og billigere. Ikke så dårligt endda… |