- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2016 Genève Motor Show: Porsche

Klassisk tankegang i nye sportsvogne


Af Søren Clauding – marts 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hos Porsche har man for nylig erklæret, at man aldrig vil komme til at se en selvkørende Porsche. Forståeligt nok, for Porsche er sportsvogne i traditionel forstand, det er biler, der byder på kontrol og køreglæde på et niveau, som få andre kan tangere. Prøv at se Porsche-nyhederne på Genève motorshow i det lys…

 

Hér havde man verdenspremiere på Porsche 718 Boxter. Det er præcis 20 år siden, at den første Porsche Boxter kom til verden, den har været en kæmpesucces og har en stor andel i æren for at Porsche har kunnet udvikle sig i årene derefter.

 

Den nye Boxter adskiller sig imidlertid så meget fra forgængerne, at Porsche har ment, at den også skulle have navnet 718. 718 refererer til de 4-cylindrede centermotor sportsvogne, som Porsche producerede i 1950’erne og 1960’erne, og den nye 718 er netop kendetegnet ved i stedet for at være udrustet med en flad 6’er at have en flad 4-cylindret turbomotor i maskinrummet.

 

Det handler om motoren

Resten af bilen er ikke ændret nævneværdigt, det ER motoren, det handler om, eller i særdeleshed måske motortypen. En 4-cylindret 2-liters boxermotor med turbolader, der præsterer 295 hestekræfter – dvs. 34 heste flere end den hidtidige 2,7 liters 6-cylindrede boxermotor. Mest mærkbart vil det store drejningsmoment nok være: 380 Nm i hele omdrejningsintervallet fra 1950-4500 omdr./min. Hidtil har man måtte vente på at motoren roterede ved 4500 omdr./min – da nåede man det maksimale moment på i sammenligning beskedne 280 Nm.

 

Det mærkes umiddelbart i form af en hurtigere acceleration – de 100 km/t klares nu på 4,6 sekunder i udgaven med dobbeltkoblingsgear, dvs. et halvt sekund hurtigere end hidtil. Og topfarten er 272 km/t mod forgængerens 259. Desuden kan 718 også leveres i en ”S” version med 2,5 liters 4-cylindret boxer-turbomotor, der har 35 flere hestekræfter. Den håndterer de 100 km/t på 4,1 sekunder og kører 283 km/t på toppen.

 

Prisen i Danmark ligger lige under en million og en kvart million oven i for S-versionen.

 

Porsche 911 R

Foruden 718 S er Porsche i Genève også aktuel med en ekstra potent 911 med bobstavbetegnelsen ”R”. Med dens 500 hestekræfter stærke 4-liters boxermotor uden turbolader og den 6-trins manuelle sportsgearkasse går 911 R i sit historiske forbilledes fodspor: Dengang, i 1967, var der tale om en racerbil til gadebrug. 911 R (R = Racing – hvor svært kan det være…), som blev fremstillet i et lille antal, blev anvendt i rallyes, i det legendariske Targa Florio samt i forbindelse med verdensrekordkørsler.

 

Den nye 911 R er, med en totalvægt på 1.370 kg, den letteste af de aktuelle 911-modeller. Den fremstilles alene i 991 eksemplarer og er iøvrigt blevet udviklet i motorsportsafdelingen.

Den baghjulstrukne sportsvogn når 100 km/t på 3,8 sek. Og kan køre 323 km/t. Brændstoføkonomien er derefter: 7,5 km/l.

Porsche 718 Boxter S


Porsche 911 R

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt