- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KIA Optima SW i den fancy GT-version.


2016 Genève Motor Show:

KIA satser grønt med tre premierebiler


af Søren Clauding - marts 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KIA har tre premierer med til Genève, men det er dog kun den ene af dem, der er en regulær verdenspremiere, dvs. den vises for første gang offentligt for publikum. Men alle tre sender signaler om KIA og for den sags skyld hele Hyundai koncernens målrettede indsats for at være ligeså ”grøn” eller måske endda endnu grønnere end de førende i verden på det område.

 

KIA viser i Genève for første gang KIA Niro på det europæiske marked – der er tale om en ny lav-emissions hybrid-crossover, der markerer udviklingen af KIAs første dedikerede platform til miljøvenlige biler. Det næste skridt på vejen for "grønne biler” er Optima Plug-in Hybrid, som ligeledes får europæisk premiere i Geneve. Sidst, men absolut ikke mindst, viser KIA den helt nye KIA Optima Sportswagon, som har verdenspremiere på udstillingen.

 

KIA Niro

Udviklingen af den helt nye Niro med en helt ny platform og drivline vil bidrage til, at KIA kan nå ambitionen om at blive førende på markedet for lav-emissions-biler inden 2020. I løbet af de næste 5 år vil KIA udvide sit modelprogram af grønne biler fra de fire nuværende til 11. Niro Hybrid og Optima Plug-in-hybrid indleder denne udvidelse. Og målsætningen er en forbedring af bilernes gennemsnitlige brændstofeffektivitet på 25 procent i forhold til 2014-niveauet.

 

Den udvidede række af lav-emissions-biler vil inkludere en lang række drivlinjer – fra hybrid og plug-in-hybrid til batteridrevne elbiler og elbiler med brintbrændselsceller. Niro er blandt de første af KIAs nye modeller, der designes, konstrueres og produceres som led i denne plan.

 

Foruden investeringer i avancerede drivteknologier vil KIA også frem til 2020 udskifte 70 procent af de nuværende motortyper med næste generation af benzin- og dieselmotorer, og samtidig vil antallet af motorer med turbolader blive større. Desuden udvikles der mere effektive multi-speed-gearkasser, og nye bilers karrosserier skal tabe 5 procent i vægt ved hjælp af større anvendelse af ultrahøjstyrkestål.

 

Optima Plug-in Hybrid

Den helt nye Optima Plug-in Hybrid er KIAs første plug-in-hybrid nogensinde. Den har stor batterikapacitet og kan køre 54 kilometer på elektricitet alene. Optima Plug-in Hybrid er udrustet med en 9,8 kWh litium-polymer-batteripakke og en 50 kW elmotor. Benzinmotoren er en 156 hestes 2-liters GDI motor. Akkumuleret yder de to tilsammen 205 hk, fordi deres maksimale effekt ikke leveres samtidig. Kraften fra benzinmotoren overføres i øvrigt til de trækkende hjul ved hjælp af et 6-trins automatgear og elmotoren er monteret på gearkassen.

 

Batterisystemet i Optima Plug-in Hybrid er så enkelt, at det har kunnet placeres kompakt over forakslen, og ydelsen fra elmotoren og benzinmotoren overføres derfor til de trækkende forhjul med minimalt energitab.

 

Optima Plug-in Hybrid kan accelerere fra 0-100 km/h på 9,4 sek. og det forventes, at CO2-emissioner fra Optima Plug-in Hybrid vil ligge på 37 g/km (blandet kørsel, baseret på New European Driving Cycle).

 

Verdenspremiere på Optima Sportswagon

Stationcar-udgaven af KIA Optima er KIA’s første entre i det stærke felt af store stationcars i det såkaldte D-segment. Optima Sportswagon har en lang, slank og dynamisk profil, den er ligeså bred (1,86 m) og lang (4,86 m) som sedan-udgaven, men en halv cm højere (øget til 1,47 m). Bagagerummet er på ikke mindre end 553 liter.

 

I udviklingen af Sportswagon har KIA haft en vurdering på 5 stjerner i Euro NCAP-sikkerhedstesten som mål og sandsynligheden for at det nås, øges af, at Optima Sedan for nylig opnåede de maksimale fem stjerner.

 

Fra introduktionen vil ECS kunne fås til modeller med 1,7-liters CRDi-motor, og systemet vil blive standardudstyr på alle modeller med 2,0-liters T-GDI GT-motor.

 

Når den kommer til salg i Europa sidst i 2016, vil man til Optima Sportswagon kunne vælge mellem den nævnte 1,7-liters CRDi-dieselmotor eller en 2,0-liters CVVL-benzinmotor, mens GT-modellerne er udstyret med KIAs nye, højtydende 2,0-liters benzinmotor med turbo og direkte indsprøjtning. Den nye Optima Sportswagon er også omfattet af KIA’s unikke garanti på 7 år/150.000 km.


KIA Optima SW har verdenspremiere i Genève. Under bagklappen disponerer man over 553 liter bagageplads.

 

2-liters benzinmotoren samarbejder med en potent 40 kW elmotor i hybridudgaven af KIA Optima.

 

 

KIA Niro er en hybridbil, som skal medvirke til at KIA når målet med 25 procent reduktion i brændstofforbruget på fabrikkens biler i 2020.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt