- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2015 Le Mans på Motorsiden

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

24 timers Le Mans på Motorsiden præsenteres i samarbejde med TOYOTA HYBRID og DUNLOP


   



2015 timers Le Mans: I nattens mulm og mørke


Søndag ved middagstid

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

24 timers Le Mans er specielt af mange grunde. De mange timer, naturligvis, den hurtige bane, at der køres med hastigheder på langt over 300 km/t i nattemørket, og så plejer vejret også at drille.

 

Set i det lys har årets Le Mans race været ret harmløst. Vejrguderne holdt op med at genere deltagerne, da træningen og kvalifikationskørslerne var overstået, natten var klar og uproblematisk, oven i købet med et moderat temperaturfald, og timerne – det er allerhøjest de perioder, hvor der er sikkerhedsbil på banen, og racet sat på stand-by, der reducerer det effektive belastende timeantal.

 

Perioderne med sikkerhedsbil – og det er flere timer i år – har indflydelse på løbet ved at materiellet skånes, der kan foretages reparationer uden at det har stor konsekvens for placeringerne, og så presses feltet sammen. Det stiller store krav til deltagerne efterfølgende at gøre en forskel. Men netop årets Le Mans race er indtil nu et godt eksempel på, hvor tæt og hvor vigtigt, det at gøre en forskel, er for udfaldet af løbet.

 

Porsche dominerer

Da løbet startede lå Porsche nummer 19 med Nico Hülkenberg, Earl Bamber og Nick Tandy på skift i bilen på 6. pladsen. Den placering er stille og roligt blevet forvandlet til en 1. plads og den indtager Porsche 919 Hybrid raceren og har indtaget hele natten.

 

Porsche nr. 17 med Timo Bernhard, Mark Webber og Brendon Hartley lå længe i spidsen, de fik vanskeligheder, faldt tilbage og er nu på 2. pladsen igen, men omkring en omgang efter de førende team-kolleger.

 

Hen over natten er dysten i spidsen nemlig blevet noget splittet ad. Ved midnatstid var fire biler på omgangshøjde, nu er der tre omgange mellem de fire førende biler og med få timer tilbage begynder resultatet så småt at tage form.

 

Porsche ligger til sejr

Som det ser ud lige nu, er det ret sandsynligt, at Porsche scorer deres 17. sejr i det klassiske franske motorløb. Og det er ret sandsynligt, at Toyota måske nok får dokumenteret deres pålidelighed, men ikke med den eftertragtede Le Mans sejr. De ender formentlig på den 7. og 8. plads, de indtager i øjeblikket, og det var bestemt ikke hvad de regerende verdensmestre havde sat næsen op efter.

 

Derimellem ligger de tre Audi’er, der hver især har overvundet udfordringerne, og måske lægger an til det, der kunne blive deres sidste år i langdistance racing.

 

Nissans prototyper holdes i et eller andet omfang i gang i det, der bedst kan karakteriseres som en åben test-session. Men selv ikke Nissan selv havde formentlig forventet, at deres race-debut ville være så problematisk. Man er vel optimist…

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt