- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2015 Le Mans på Motorsiden

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

24 timers Le Mans på Motorsiden præsenteres i samarbejde med TOYOTA HYBRID og DUNLOP


   



24 timers Le Mans 2015: Nissan tænker tanker


Lørdag klokken 23:59

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis nogen tænker tanker om succes i 24-timers Le Mans er det japanske Nissan. Den japanske fabrik har en stolt motorsportstradition, varemærket ”nismo” nyder stor respekt verden over, ikke mindst i motorsportskredse. Derfor er der mange, der har undret sig over, hvad det er Nissan gør i Le Mans i år.

 

Vi talte med Nissans globale motorsportsdirektør, Darren Cox om hvilke tanker, man har tænkt hos Nissan, inden man kastede sig ud i årets Le Mans race i et projekt, som vil og har fået mange til at trække på smilebåndet – en reaktion, som næppe bliver mindre, når man ser tilbage på årets race.

 

”Vi kan naturligvis ikke garantere, at vores koncept bliver en succes, men vi tror på det og dette er første stadie i udviklingen. Når vi har fuldført årets 24-timers Le Mans, har vi en kolossal mængde data, som man ikke kan indsamle på en testbane. Og så kan vi måske gøre det bedre næste år,” mener han.

 

Det er Nissan har gjort er helt usædvanligt. De har bygget en LMP1 racerbil – eller faktisk tre – som har en kompakt V6-motor placeret foran cockpittet, med gearkassen allerforrest og med forhjulstræk. Man har desuden indbygget en hybridteknologi, baseret på kondensator teknologi, hvor energien opbygges i nedbremsningen og overføres til de to trækkende forhjul, når man skal hurtigt ud af svingene. Ja, der stod ”FORHJUL”.

 

1100 heste på forhjulene

For samtlige op til 1100 hestekræfter sendes ud til forhjulene. Det laver man måske om til næste år, men nu ville man se, hvordan det virkede. Der skal også udvikles særlige dæk, som er i stand til at tumle de mange hestekræfter.

 

For det første har man nogle brede valser ude fortil. Bagtil har man smallere hjul, for at optimere aerodynamikken. Teorien er, at men motor og vægt på forhjulene får man et bedre vejgreb, en større stabilitet og nogle andre variabler at arbejde med f.eks. omkring dækslitage, fordi bagdækkene reelt ikke slides særlig meget.

 

Det fungerer ikke godt i år. Men man heller ikke testet ret meget og ikke under sammenlignelige forhold. Men man tror på idéen.

 

”Vi kunne have bygget en bil magen til de tre biler, som Toyota, Audi og Porsche har skabt,” siger Darren Cox. ”Så ville vi være stensikre på, længe at halte bagefter og næppe opnå nogen markant fordel. Hvis vi kan optimere det nye koncept, har vi en chance for at opnå en fordel og måske ad den vej køre fra konkurrenterne.”

 

”I år er vi stort set lige glade med hvor hurtige vi er og hvor vi bliver placeret. Det vigtige er, at få erfaring. Prøv at se, hvad vi indenfor serieproducerede biler gjorde med f.eks. Nissan Qashqai: Vi skabte en bil, som konkurrenterne ikke kunne forstå. Men det kunne bilkøberne. I dag er den førende i sin bil kategori og alle de andre kæmper for at skabe biler, der kan hamle op med Qashqai."

 

"Det er samme princip, vi ønsker at gennemføre med vores racerbiler. Og så har vi i øvrigt valgt at stille op med tre biler i Le Mans, for erfaringerne viser, at man ikke kan gøre sig håb om i succes med færre end tre biler,” siger Darren Cox og henviser med den sidste bemærkning formentlig til landsmanden Toyota, der har valgt kun at stille op med to biler og endnu ikke har formået at opnå den ultimative triumf: Sejren i 24-timers Le Mans.

Indtil videre er den bedst placerede forhjulstrukne Nissan prototype placeret på 22. pladsen, 16 omgange efter den førende Porsche.

 

Darren Cox er Global Motorsports direktør hos Nissan.

 

Ialt har Nissan tre prototyper med i årets 24-timers Le Mans.

 

Nissans GT-R LM nismo med bl.a. to dansk kørte biler i baghjulene: Porsche nr. 91, tilhørende bl.a. Michael Christensen og Aston Martin nr. 95, kørt på skift af Nicki Thiim, Christoffer Nygaard og Marco Sørensen.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt