- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2015 Le Mans på Motorsiden

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

24 timers Le Mans på Motorsiden præsenteres i samarbejde med TOYOTA HYBRID og DUNLOP


   


Porsche nr. 17 har kørt stabilt fra løbets start - men det er den stort set ene om. Bemærk det løftede højre forhjul - jo, det går også stærkt.


24 timers Le Mans 2015: Sprint på sprint på sprint

Hér kommer strategierne til korte


Alt fra Le Mans af Søren Clauding – juni 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Forud for et 24-timers Le Mans tales der altid strategier. Hvordan man vil håndtere løbet, hvordan bilerne er sat op. Dækslitage, brændstof forbrug, køretid osv., osv. Alle den slags overvejelser har ikke den store betydning, når løbet udvikler sig til et regulært sprintløb, fra time til time, måske helt frem til målstregen.

 

Efter snart ni timers kørsel er føringen skiftet utallige gange. Fire til fem biler ligger i skrivende stund på omgangshøjde. Omgangen efter ligger yderligere et par racere. Det eneste, der er en smule irriterende, er, at det er en rent tysk opgør.

 

Porsche mod Audi. Oven i købet to virksomheder med et vist fællesskab. Det er næsten ikke til at bære. På den anden side viser det, hvorfor netop de to bilmærker i tidens løb har stået for tilsammen 29 sejre i verdens største motorløb. Alt tyder på, at de får deres 30. sejr i denne weekend. Ellers skal Toyotas strategi da vise sig at være den stærkeste.

 

Pålidelige Toyota

Toyota er regerende verdensmester, men de har haft det svært i årets første to måneder. Sidste år var de japanske biler hurtigere end Audi og Porsche. I år er det omvendt. Derfor satsede verdens største bilfabrik på at netop det, der har gjort dem til verdens største, også skulle genspejles på racerbanen, i verdens mest betydende motorløb: Pålidelighed.

 

De går da også udmærket. De to Toyota racere kører i det store hele upåklageligt, men der skal mere end en sensation til, hvis samtlige seks Porsche og Audi racere, der alle ligger foran, skal bære sig så klodset ad i resten af løbet, at Toyotaerne vinder dysten.

 

Ofte på grænsen

På den anden side gør de deres bedste for at komme galt afsted. De seks tyske biler har i et eller andet omfang kørt lidt for meget på grænsen i løbets første fase. Måske lige på nær Porsche nr. 17, der køres af Timo Bernhard, Mark Webber og Brendon Hartley. Skal der tippes en vinder i den nuværende fase, bliver det netop den bil, ikke mindst kørernes erfaring taget u betragtning.

 

Audi nr. 9 er også kommet nogenlunde regelret igennem og den fører i skrivende stund. Men kørerne, René Rast, Marco Bonanomi og Filipe Albuquerque har ikke den nødvendige erfaring til at man give dem favoritstatus. Især ikke fordi de har et par erfarne Audi hold tæt bagved – naturligvis adskilt af et par Porscher. Jo, det er meget tæt.

Audi nummer 9 fører i skrivende stund.

 

Toyota nr. 9 er indtil nu den mest succesrige af de to japanske prototyper. Den ligger samlet blot to omgange efter den førende bil. Og to omgange er jo "ingen ting" i Le Mans. Jo, i årets sprint-på sprint-på sprint løb er det temmelig meget...

 

Nissans strategi er at bygge en bil, som er helt forskellig fra konkurrenterne. Det er lykkedes, men det genspejles også i placeringen. De tre biler er håbløst bagud. Hvis de fuldføre, har de nået deres ml i år.

Toyota nr. 1 på jagt op ad start/mål langsiden

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt