- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Starten er gået på Formel E mesterskabet 2. sæson. Alle løb kan efter planen ses på Eurosport Danmark.


Formel E: Innovativ satsning hos Eurosport Danmark

Elektrisk motorløb er en del af fremtiden


Af Søren Clauding – 4. november 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I fjor søsatte det internationale bilforbund, FIA, det formentlig mest ambitiøse og innovative mesterskab i organisationens nyere tid. Og for kort tid siden overtog Europas største pan-europæiske TV-kanal, Eurosport, rettighederne til at transmittere ”Formel E mesterskabet”. Der var ”snig-premiere” på Eurosport Danmark for halvanden uge siden og allerede på lørdag d. 7. november viser Eurosport Danmark ”LIVE” 2. afdeling af det exceptionelle mesterskab, som tæller stribevis af tidligere Formel 1 racerkørere og sætter dagsordenen for fremtidens motorsport.

 

Formel E er kort fortalt et helt nyt globalt mesterskab, der blev søsat sidste efterår. Bilerne er avancerede formel racerbiler, drevet af elektromotorer, flere store bilfabrikker (Audi+VW, DS og Renault) står bag deltagelsen og mesterskabet er fyldt op med elite racerkørere, deriblandt den tidligere Formel 1 verdensmester, canadieren Jacques Villeneuve. Også det amerikanske Andretti team, kendt især fra dets enestående præstationer i IndyCar, er med.


Jacques Villeneuve.


Elektricitet er fremtiden

Grunden til den store satsning fra bilfabrikkerne, de kendte racerkørere, de professionelle racerteams og også fra Eurosports side er erkendelsen af, at elektricitet som drivmiddel til biler vinder stadig større udbredelse. Formel E mesterskabet er desuden gjort rigtigt i stort set enhver detalje – oven i det tilbyder mesterskabet dramatik og spænding på allerhøjeste niveau, hvad sæsonpremieren i Beijing forleden vidnede om.

 

Den aktuelle begrænsning for elektrisk drift er kombinationen af begrænset rækkevidde og lange opladningstider. Selv det har man fundet en brugbar løsning på og det er en vigtig parameter for mesterskabets fremtidige succes.

 

Eliten deltager

Kørerne er som nævnt eliteracerkørere, ofte med baggrund i Formel 1. Jacques Villeneuve, som også har haft en fornem karriere i amerikansk motorsport, er det største navn. Deltagerlisten tæller desuden navne som Nick Heidfeld, Lucas di Grassi, Loïc Duval, Sebastien Buemi, Nicolas Prost, Bruno Senna, Stéphane Sarrazin, Nelson Piquet jr. og Jean-Eric Vergne. Den 27-årige schweiziske racerkører, Simona de Silvestro, deltager som det kvindelige islæt i den ellers mandsdominerede motorsport, hun har en god karriere bag sig i IndyCar.


Simona de Silvestro.


I princippet kunne listen være endnu mere omfattende, men virkeligheden er, at især i startfasen er mange topkørere engageret andre steder og har ikke mulighed for på kort sigt at skifte karriereretning. Flere kørere genfinder man derfor også i f.eks. World Endurance Championship, Le Mans og IndyCar – simpelthen fordi deres kalender giver plads til Formel E.

 

I øvrigt er deltagerantallet pr. løb begrænset til 20, ikke mindst af sikkerhedsmæssige årsager, fordi alle løbene finder sted på bybaner.

 

ePrix i bymidten

Mesterskabet afvikles over 10 afdelinger med ét løb, et såkaldt ePrix, pr. afdeling og to i finaleafdelingen. Netop for ikke at kollidere for meget med andre mesterskaber afvikles det henover vinteren med sæsonstart i år d. 24. oktober og finale først i juli 2016.

 

Alle løb finder sted i globale storbyer, så tæt på bymidten man kan komme og normalt på lørdage. Således indeholder den aktuelle kalender, foruden sæsonpremieren i Beijing forleden, også løb i Buenos Aires (Argentina), Long Beach (Los Angeles i Californien), Paris, Berlin, Moskva og nu på lørdag foregår det i den malaysiske by, Putrajaya, som meget innovativt er en ny og planlagt by, som skal aflaste hovedstaden Kuala Lumpur.

 

Innovation er nøgleordet

Innovation er også et nøgleord i Formel E mesterskabet. Ingen har nogensinde gjort noget lignende før og det gælder også løbsafviklingen.

 

Elbiler har i den nuværende udviklingsfase først og fremmest deres berettigelse i byerne. Støjen er beskeden, de forurener ikke nærmiljøet (og heller ikke andre steder, hvis elektriciteten er produceret med omtanke). Derfor afvikles ePrix’erne i storbyer. Her er også et stort publikum, som kan se, at spændende race, en dynamisk livsstil og miljørig adfærd glimrende kan gå hånd i hånd.

 

Afviklingen af de enkelte løb finder af samme grund sted over en enkelt dag, fordi man bliver nødt til at tage hensyn til alle de øvrige aktiviteter, der finder sted i byerne. Træning om morgenen, kvalifikation i et spændende set-up med kvalifikationsomgange og siden et løb, der varer en lille time.

 

Konsekvensen af elektrisk drift

Endnu er batterikapaciteten og opladningstempoet den store udfordring og man har derfor valgt, at hver deltager har to biler til rådighed. Midt i løbet er indlagt et obligatorisk pitstop, hvor man ikke får tanket op og skiftet dæk, men i al sin enkelhed skifter til en anden bil. Det giver løbene deres helt egen karakter – foruden det ret enestående for motorsport, at de er forholdsvis støjsvage.

 

Bilerne er elektrisk drevne og elektromotorerne yder op til 272 hestekræfter. Accelerationen til 100 km/t nås på 3 sekunder, så de er på ingen måde langsomme, men de er ikke helt uden lyd. Elektromotorer støjer også, men da motorstøjen ikke overdøver den øvrige støj fra bilerne, kan man nu også høre dækstøj, bremsestøj, støj fra hjulophængene, vindstøj osv. Den voldsomme buldren fra forbrændingsmotorer er med andre ord erstattet af et mere nuanceret og mere elegant støjbillede – faktisk temmelig interessant.

 

Spørgsmålet er, om ikke den elektriske motorsport på længere sigt vil appellere bredere end den traditionelle form – sandt at sige er der temmelig mange TV-seere til action sportsgrene som cykelløb, vintersport af enhver art, sejllads osv. Ingen af de sportsgrene larmer nævneværdigt.

Læs også: Under huden på el-mesterskabet >>>



Formel E i TV:


Eurosport Danmark viser så vidt muligt samtlige kvalifikationsrunder og løb i Formel E mesterskabet 2015/2016.

 

Udsendelsesplanerne varierer fra løb til løb. Hér er link til de daglige udsendelsesplaner, uge for uge >>>

 

Udsendelsesplan, aktuelt for Eurosport Danmark, lørdag d. 7. november 2015:

02:45-04:05: Kvalifikation

06:30-08:30: Race


DS er ny i Formel E. De har indgået samarbejde med Virgin teamet.

 

 

Formel E genererer en kolossal interesse, hvor det kommer frem.

 

BMW har ikke et team med i Formel E, men leverer sikkerhedsbiler til afviklingen. Elektriske, naturligvis, som denne i8 (læs iøvrigt vores prøvekørsel af BMW i8 hér >>>)

 

Starten er gået til 1. afdeling, som fandt sted i Beijing forleden.

 

Det handler om bæredygtig motorsport og det er ikke meget forurening, der kommer fra en Formel E racerbil.

 

Formel E er en kærkommen anledning til, for øjnene af hele verden at demonstrere den lokale kultur.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt