- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nasser Al-Attiyah fører Dakar, men han har to Toyota'er lige i baghjulet. På billedet: Giniel de Villiers.


2015 Dakar: Dag 2: MINI vinder igen


Af Søren Clauding – 5. januar 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når man nu får to minutters straftid (Nasser Al-Attiyah efter 1. etape i Dakar), må man jo bare sætte farten op og indhente det forsømte. Det var præcis, hvad MINI køreren fra Qatar gjorde på Dag 2 i årets maratonrally. Han vandt etapen, for han gjorde én ting til: han kørte fejlfrit igennem.

 

Det var mere end man kunne sige om hans nærmeste konkurrent dagen igennem, mærke-kollegaen, Orlando Terrano. Argentineren var momentant i spidsen, men kørte i en grøft i etapens afsluttende fase og MINI'en rullede fire gange. Han kunne fortsætte, men det kostede ham over 20 minutter – og han er nu på 10. pladsen i den samlede stilling.

 

To gange Toyota

Til gengæld er der allerede her på 2. etape, som i øvrigt er den længste i årets Dakar med sine i alt 518 kilometer, ved at tegne sig et billede af, at det godt kan blive en dyst mellem Al-Attiyah og sydafrikaneren Giniel de Villiers, ikke mindst. De Villiers Toyota Hilux er helt ny, den har mere power end hans tidligere og de Villiers sluttede etapen som nr. 2. Sammenlagt er han 8 minutter og 30 sekunder efter den førende MINI. I Dakar sammenhæng er det ikke meget. Og minsandten om ikke der er endnu en Toyota i toppen: Hollænderen Bernhard Ten Brinke er nr. 3, blot et par minutter efter sydafrikaneren.

 

Den forventede udfordring fra Peugeot er noget vag her i løbets første fase og spørgsmålet er, om den kan blive til mere undervejs. Carlos Sainz er fortsat den bedst placerede med en 7. plads, men han er over 20 minutter efter Al-Attiyah.

 

Peterhansel i Top-5 - så længe det varede

Stephane Peterhansel dokumenterede undervejs, at Peugeot’en er hurtig og han lå længe i Top-5. Men på sidste del af etapen mistede han det meste af en times tid, efter sigende fordi hans 2008 DKR blev hængende i 2. gear, og befinder sig nu langt fra en topplacering.

 

Det var dobbelt ærgerligt, for netop etapens sidste 50 kilometer fandt sted i ørkensand, hvor de baghjulstrukne Peugeot’er skulle være særligt hurtige.

 

”Nu kan vi tage det roligt”

”Det var en rigtig stor ting, at vinde prøven i dag,” fortalte Nasser Al-Attiyah ved målstregen i San Juan. ”Nu kan vi tage det roligt frem til pausen. Vi havde planlagt tingene meget nøje og forberedt dagen i dag, fordi den var så vigtig. Vi lagde os først til at sove klokken halv to i nat, men det betalte sig. Selvom jeg var ved at falde i søvn i bilen, var det umagen værd.”

 

Robby Gordon, der blev 2’er på Dag 1, fik problemer med bremserne på sin store Hummer. Det kostede ham 50 minutter og dermed ser det ud til endnu engang, at den spektakulære amerikaner ikke skal regne med at opnå sin første Dakar sejr dette år.

 

Sunderland for vild – to Honda’er i spidsen

I MC-kategorien var Sam Sunderland – vinder af 1. etape – meget hurtig, og fastholdt sin føring i rallyet. Indtil han for vild. Han for vild i en sådan grad, at han først ankom til målet 2 timer og 26 minutter efter den spanske Honda-kører, Joan Barreda. Spanieren kørte til gengæld en god og fornuftig etape.

 

Store dele af etapen lå han i baghjulet på landsmanden, den 4-dobbelte Dakar-vinder, Marc Coma. Men på de sidste 60 kilometer var Coma’s dæk slidt op, så han ikke kunne risikere at køre hurtigere end 60 km/t, hvis han skulle fuldføre prøven. Han sænkede tempoet, mistede 12 minutter, men ”det var bedre end at være blevet hængende ude i ørkensandet,” smilede han efterfølgende.

 

Barreda ny mand i spidsen

Barreda vandt dermed en suveræn sejr med 6 minutter ned til Honda team-kammeraten Paulo Goncalves. Så nu er der to Honda’er i spidsen af Dakar – det er noget helt nyt for de ellers så sejrsvante KTM. Bedste KTM-lører er Ruben Faria på 3. pladsen.

Nasser Al-Attiyah vandt 2. etape og MINI-køreren genvandt dermed føringen i Dakar.


Dakar 2015, stillingen efter 5. januar:


Biler:

1. Nasser Al-Attiyah/Matthieu Baumel (QAT/FRA), MINI, 6t19m40s.

2. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (ZAF/GER), Toyota, +7m42s.

3. Bernhard Ten Brinke/Tom Colsoul (NDL/BEL), Toyota, +9m42s.

4. Krzysztof Holowczyc/Xavier Panseri (POL/FRA), MINI, +10m28s.

5. Vladimir Vasilyev/Konstantin Zhiltsov (RUS), MINI, +17m23s.

6. Erik van Loon/Wouter Rosegaar (NLD), MINI, +20m04s.

7. Carlos Sainz/Lucas Cruz (SPA), Peugeot, +2m06s.

----

10. Orlando Terranova/Bernardo Graue (ARG), MINI, +22s.

22. Stéphane Peterhansel/Jean Paul Cottret (FRA), Peugeot, +1t07m41s.

24. Cyril Despres/Gilles Picard (FRA), Peugeot, +1t13m17s.

 

MC:

1. Joan Barreda (SPA), Honda, +7t06m44s.

2. Paulo Goncalves (POR), Honda, +4m37s.

3. Ruben Faria (POR), KTM, +10m37s.

4. Jordi Viladoms (SPA), KTM, 11m24s.

5. Toby Price (AUS), KTM, +11m24s.

6. Marc Coma (SPA), KTM, +12m03s.

----

8. Helder Rodriguez (POR), Honda, +13m26s.

9. Jerimias Israel Esquerre (CHL), Honda, +16m24s.

12. Alain Duclos (FRA), Sherco, +22m22s.

14. David Casteau (FRA), KTM, +24m15s.

17. Olivier Pain (FRA), Yamaha, +28m12s.


Joan Barreda fører Dakar på sin Honda.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt