- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Følg Le Mans på Motorsiden

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

24 timers Le Mans på Motorsiden præsenteres i samarbejde med TOYOTA HYBRID og Michelin

          


Loïc Duval, Alan McNish og Tom Kristensen har grund til at være fortrøstningsfulde efter at have sat hurtigste tid på testdagen. Klik på billedet og se det større


Le Mans testdag: Topscore for de dansk bemandede hold


Af Søren Clauding - 9. juni 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der er grund til optimisme forud for årets 24-timers Le Mans, set med danske øjne. Trods vanskelige kørselsforhold under den første 8-timer lange test med masser af regn og dårlig sigtbarhed kom de fire biler med hel eller delvis dansk besætning godt igennem.

 

Bedst klarede #2 Audi med Tom Kristensen, Alan McNish og Loïc Duval sig. Sidstnævnte formåede i de afsluttende 90 minutters, hvor det var muligt at køre med tørvejrsdæk, at sætte dagens hurtigste tid.

 

Vejrforholdende var imidlertid en ret begrænsende faktor. Audi Team Joest havde til hensigt at finde den rette opsætning af udgaven af Audi R18 e-tron Quattro raceren med langt bagparti. Det kom man på ingen måde i mål med.

 

Fri baneomgang til Loïc

"Vi havde sammensat et testprogram med en vifte af opsætninger, vi ville afprøve," fortalte Audi Motorsportschef, Dr. Wolfgang Ulrich søndag aften. "Vi er ikke bare kommet i nærheden af at prøve de ting, vi gerne ville - på grund af de dårlige vejrforhold. De lykkedes Loïc Duval at få en fri baneomgang uden generende trafik og derved var han i stand til at sætte testdagens hurtigste tid."

 

Imidlertid skulle man kende Audi dårligt, hvis ikke de har indhentet værdifuld information om bilernes køremåde i det dårlige vejr. Da vejret under 24-timers Le Mans næsten altid er uforudsigeligt, er det ikke utænkeligt at den viden og erfaring vil kommer Audi til gode.

 

Det samme gælder naturligvis også alle de øvrige deltagere, der mødte op til 8-timers testen.

 

Toyota testede bremsezoner

Deriblandt, naturligvis, også rivalerne fra Toyota. Den hurtigste Toyota TS030 HYBRID prototype var fem sekunder langsommere end Duvals tid, men det skal man ikke lægge for  meget i.

 

For Toyota teamets vedkommende gjaldt det ikke mindst om at få finjusteret de syv reglement baserede bremsezoner, hvor hybridsystemet må oplade de såkaldte super capacitors, så bilerne umiddelbart efter disponerer over 300 ekstra hestekræfter.

 

Heinemeiers Morgan Nissan hurtigst i LMP2

Bedste racer i LMP2 kategorien for de lidt mindre prototyper var OAK racings #24 Morgan Nissan, kørt bl.a. af danske David Heinemeier Hansson. Det er rigtig gode signaler forud for løbet, ikke mindst fordi bilen var 10. hurtigst af alle.

 

I LMGTE Am var den heldansk besatte #95 Aston Martin Vantage GTE V8, kørt af Allan Simonsen, Christoffer Nygaard og Kristian Poulsen næsthurtigst, alt imens Jan Magnussens #73 Chevrolet Corvette var 5. hurtigst i LMGTE Pro klassen.

Toyota testede bremsezoner.


Hurtigste tider, testdagen d. 9. juni 2013:


1 Duval/Kristensen/McNish (Audi R18 e-tron quattro), 3m 22.583s
2 Gené/di Grassi/Jarvis (Audi R18 e-tron quattro), 3m 25.358s
3 Fässler/Lotterer/Tréluyer (Audi R18 e-tron quattro), 3m 25.647s
4 Buemi/Davidson/Sarrazin (Toyota), 3m 27.581s
5 Bonanomi (Audi R18 e-tron quattro), 3m 27.894s
6 Lapierre/Nakajima/Wurz (Toyota), 3m 29.593s
7 Heidfeld/Jani/Prost (Lola-Toyota), 3m 31.967s
8 Beche/Belicchi/Cheng (Lola-Toyota), 3m 34.724s
9 Kane/Leventis/Watts (HPD-Honda), 3m 35.631s
10 Brundle/Heinemeier-Hansson/Pla (Morgan-Nissan), 3m 38.801s.


Klik her for det fulde testresultat (pdf-fil) >>>


#95 Aston Martin var næsthurtigst i LMGTE Am.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt