- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Følg Le Mans på Motorsiden

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

24 timers Le Mans på Motorsiden præsenteres i samarbejde med TOYOTA HYBRID og Michelin

          


Klik på billedet og se det større


24-timers Le Mans fejrer 90 års jubilæum - med mange danske favoritter


Af Søren Clauding – juni 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når verdens mest berømte motorløb, 24-timers Le Mans flages i gang lørdag d. 22. juni klokken 15:00 er det 90 år og en lille måneds tid siden, det unikke sportsvognsløb afvikledes for første gang. Og som tilfældet har været i mange år efterhånden, er der flere danske favoritter med på startlinjen.

 

Første gang løbet fandt sted, var i weekenden d. 26.-27. maj 1923. Siden da har 24-timers racet været afviklet i princippet hvert år, men 10 gange har løbet måtte aflyses – dels i perioden omkring 2. verdenskrig (1940-1948) og dels nogle år forinden, i 1936, grundet arbejderstrejke under den stor depression.



Foran udviklingen

Det er ikke bare en enestående historie, men også udtryk for, at den arrangerende klub, Automobile Club de l’Ouest, måske mere end nogen anden motorsportsorganisation har formået at følge tiden og udviklingen og ofte være et skridt foran alle de andre – inklusive det internationale bilforbund, FIA.

 

Det har bl.a. givet sig udslag i særegne køretøjer som sidste års Nissan DeltaWing og ikke at forglemme Panoz’s hybridracer, der kørte 24-timers racet, bl.a med John Nielsen i cockpittet, længe inden samfundet havde fokus på miljøspørgsmål og Audi og Toyota i fjor kunne dyste om palmerne med hver deres hybrid-koncept.

 

Nu som dengang

24-timers Le Mans afvikles nu om dage på en top moderne 13,6 kilometer lang racerbane, beliggende i udkanten af den franske industriby, Le Mans, 200 km sydvest for Paris. Det enestående er, at stemningen og atmosfæren naturligvis er blevet moderniseret, men i princippet er den samme som altid.

 

Flere hundredetusinder af tilskuere strømmer hvert år til racerbanen i hjertet af Sarthe-distriktet (banen hedder officielt også Circuit de la Sarthe), de hygger sig, de hepper, de tilpasser sig det ofte skiftende vejrlig og er alle enige om, når turen vender hjem igen, at de har haft en formidabel oplevelse. Året efter kommer mange af dem tilbage. Det er næsten umuligt at få nok af Le Mans.



John Nielsen satte Le Mans på Danmarkskortet

Efter at John Nielsen, som den første danske Le Mans vinder nogensinde – han vandt for Jaguar tilbage i 1990 – satte den franske klassiker på Danmarkskortet, er Le Mans for alvor blevet en del af dansk motorsportstradition. Utallige danske racerkørere har deltaget i det krævende løb. Og da Tom Kristensen begyndte at vinde løbet, godt suppleret af bl.a. Jan Magnussens klassesejre, steg antallet af danskere blandt de 200.000 tilskuere.

 

I de senere år har omkring 10 procent af alle tilskuere i La Mans snakket dansk, og det er ikke for meget at sige, at næstefter fransk og engelsk er dansk det mest talte sprog i Le Mans – den weekend i juni, altså.

 

Tom K, Jan M & Co,

Sådan bliver det også i år. Mange rejser selv, endnu flere kobler sig på en af pakkerejserne hos f.eks. Grand Prix Tours eller K-Rejser, og i fulde drag vil de følge Tom Kristensens forsøg på i Audi hybrid raceren at score sin niende sejr. Jan Magnussen vil forsøge at vinde sin klasse i sin Corvette for femte gang,

 

Kristian Poulsen har også prøvet at vinde klassesejr på Le Mans og han vil være godt bakket op af de lynhurtige Christoffer Nygaard og Allan Simonsen i en dansk-ejet Aston Martin racer. Sidst men ikke mindst vil David Heinemeier Hansson, som ingen dansk motorsportsentusiast havde hørt om før sidste års Le Mans race, forsøge at køre sin Morgan Nissan til sejr i hans klasse.

 

De danske deltagere er godt spredt i de enkelt klasser – og i princippet er der danske favoritter i dem alle.

 

Tom Kristensen har ny mand på holdet

Tom Kristensens Audi deltager i LMP1 (betyder Le Mans Prototype 1) i en Audi R18 E-tron Quattro Hybrid sammen med Allan McNish fra Storbritannien og som ny mand på i det erfarne team efter at Dindo Capello i fjor trak sig tilbage, Loïc Duval fra Frankrig. Alle tre er tilstrækkeligt hurtige til at hamle op med ”ungdomsholdet”, André Lotterer, Marcel Fässler og Benoit Treluyer, der vandt i Le Mans i fjor.

 

Det dokumenterede de VM-premieren i år - 6-timers løbet på Silverstone - hvor de tre fik alting til at klappe, så de kunne snuppe sejren fra de unge Audi-rivaler. Til gengæld blev rollerne byttet om i 2. VM-afdeling, hvor Lottere/Fässler og Treluyer vandt foran Kristensen/McNish/ Duval. En tredje Audi hybrid er også med i racet, kørt af Marc Gené, Lucas di Grasse og Olivier Jarvis.

 

Toyota er stærk og førte i fjor

Men de tre Audi hold vil få stærk konkurrence fra to Toyota TS030 Hybrid kørt af de efterhånden også i Toyota sammenhæng rutinerede Alexander Wurz, Nicolas Lapierre og Kazuki Nakajima samt Anthony Davidson, Sébastien Buemi og Stéphane Sarrazin. Sidstnævnte er lidt af en multikunster i motorsport, har en fortid også i rallysporten og vil være et stærkt kort, hvis regnguderne ikke holder sig i ro weekenden over.

 

Toyota har i flere VM-løb siden nederlaget i Le Mans sidste år, hvor ingen af bilerne nåede at køre en fjerdedel af løbet, besejret rivalerne fra Tyskland. De er sultne og vil meget vel kunne være mere end en reel trussel imod de sejrsvante Audi-folk i år. Man må heller ikke glemme, at Toyota’en med Wurz/Lapierre/Nakajima i rå speed sidste år nåede at bringe sig i føring, inden en langsommere bil kom i vejen og satte en stopper for drømmene.

 

Heinemeier Hansson med igen

I LMP2 klassen for de mindre prototyper deler David Heinemeier Hansson bil for første gang i Le Mans med de erfarne Olivier Pla og Alex Brundle. Konkurrencen bliver yderst hård i klassen, som i år har 22 deltagere. Holdet med den amerikansk bosiddende dansker deltager i en Morgan-Nissan, og man kan i flæng udpege favorit på favorit uden sikkerhed for at ramme rigtigt. Det kan blive meget tæt i år. Heinemeier Hansson, Pla og Brundle har dog gjort det godt i indledningen på deres samarbejde: På Silverstone, i årets første VM-løb, scorede de en fornem 2. plads.

 

Jan Magnussen i C6-ZR1 for sidste gang

Jan Magnussen kører for sidste gang Chevrolet Corvette C6-ZR1, der herefter står til udskiftning (se den nye Corvette Stingray i serieproduceret udgave og hør vores interview med designeren - bl.a. hans kommentarer til Jan Magnussens indsats i teamet >>>).

 

C6-ZR1 er til stadighed blevet udviklet, men der er grænser for udvikling. Og selvom Jan Magnussen sammen med Antonio Garcia og Taylor Jordan er kapable til at køre sejren i hus, er der meget, der skal flaske sig rigtigt - alt, i virkeligheden. De deltager i klassen for de professionelle GTE kørere, som bl.a. inkluderer tre Aston Martin Vantage GTE V8, tre Ferrari 458 Italia, et par Viper GTS-R og Porsche 911 RSR. Et hårdt selskab, for nu at sige det mildt.

 

Poulsen, Nygaard og Simonsen

I klassen for GTE amatørholdene deltager Kristian Poulsen, Christoffer Nygaard og den professionelle Allan Simonsen (som reglerne tillader det) i en Aston Martin Vantage GTE V8. Bilen er en vinderbil, de kommer frisk fra sejr og en 2. plads på Silverstone og Francorchamps, de fører kampen om verdensmesterskabet i klassen. Hvorfor skulle de ikke kunne vinde 24-timers Le Mans?

 

Svaret er: Af en grund, som også er årsagen til, at ingen af de øvrige 55 deltagerhold kan vide sig sikker på sejr. At få alt til at flaske sig under forberedelserne til og afviklingen af det franske 24-timers løb er en så kompleks opgave, at ingen kan overskue samtlige detaljer. Alle forsøger, at optimere indsatsen på enhver front og nok så væsentligt: Alle – dvs. kørere, mekanikere, leverandører, designere, producenter osv., osv. er blandt de allerbedste i verden.

 

Derfor kæmpes der helt ude på grænsen af det fysisk mulige, og kun de fire hold, der i hver deres kategori slipper bedst fra projektet, vil søndag eftermiddag klokken 15:00 kunne kalde sig vindere i 24-timers Le Mans 2013.


Link til 2013 deltagerlisten >>>


Audi R18 E-tron Quattro.

 

Toyota TS030.

 

Loïc Duval, Tom Kristensen og Allan McNish vandt årets første VM-løb, 6-timers Silverstone.

 

Tom Kristensen styrer efter sin niende Le Mans triumf.

 

David Heinemeier Hanssons Nissan Morgan på vej mod 2. pladsen i LMP2 klassen på Silverstone.

 

Alex Brundle, David Heinemeier Hansson og Olivier Pla på podiet på Silverstone.

 

David Heinemeier Hansson er succesfuld dansk forretningsmand, bosiddende i USA, som kører race som sin hobby. Han gør det godt: Holdet blev nr. 2 på Silverstone og i fjor sluttede de på 7. pladsen i Le Mans.

 

Jan Magnussen er frisk for fight, men det bliver lidt af en opgave at køre Le Mans med den aldrende Corvette.

 

 

Den dansk kørte Aston Martin Vantage GTE V8 blev nr. 2 i GTE-Am klassen på Silverstone.

Allan Simonsen og Kristian Poulsen (ovenfor) deltager påny sammen med Christoffer Nygaard (nedenfor) og håber på færre mekaniske problemer i år.

 

Nattestemning i fjor.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt