- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Følg Le Mans på Motorsiden

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

24 timers Le Mans på Motorsiden præsenteres i samarbejde med TOYOTA HYBRID og Michelin

          


Toyotas og Audis hybridracere skal ikke alene kæmpe på kræfter og hurtighed men også på strategi.

Klik på billedet og se det større.


Le Mans 2013: Kampen om kræfterne afgøres af strategierne


Af Søren Clauding – 11. juni 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Set udefra handler årets 24-timers Le Mans helt overordnet om tvekampen mellem Audi og Toyota. Audi har erfaringen, opnået gennem 11 sejre i det traditionsrige langdistanceløb, Toyota er nye, og har fra serieproducerede biler langt mere erfaring med hybridteknologi.

 

Sådan er praktikken imidlertid ikke helt.

 

Teknikken gør forskel

Audis racerbil er drevet af en 3,7 liters V6 turbodieselmotor og Audi anvender en hybridteknologi, der er reglementsmæssigt begrænset, så den kun kan benyttes i kort tid ad gangen. Hybridsystemet består af to elektrisk svinghjuls-akkumulatorer, der hver præsterer 75 kW men reglementsmæssigt højst må levere 500 kJ af gangen, og hybridmotoren trækker på forhjulene. Derved er bilerne altså i princippet firehjulstrukne, i hvert fald indimellem.

 

Toyotas racerbil drives af en 3,4 liters V8 benzin sugemotor (altså uden turbolader). Toyota kørte i fjor med træk fra elektromotorerne på baghjulene. Systemet hos Toyota er baseret på såkaldte super kondensatorer, der oplades ved nedbremsning og kun kan fastholde den opladede energi tre sekunder - og derfor skal af med energien øjeblikkeligt. Syv steder (reglementsdefineret) banen rundt kan Toyota'en får 300 hestekræfter ekstra på baghjulene.

 

Reglementet skal udligne

De forskelle har arrangørerne, ACO og det internationale bilforbund, FIA forsøgt at udligne ved at fastlægge forskellige kriterier for anvendelsen af hybridteknologien og velkendte restriktorer på indsugningssystemerne. Også bilernes tankstørrelse gør en forskel, fordi en benzinbil kører kortere på literen end en dieselbil og derfor oftere skal i pit og tanke op.

 

Imidlertid har de første løb i år rejst spørgsmålstegn ved, om reglementet lever op til formålet – at udligne forskellene. Det har nemlig vist sig, at man ved at reducere indsugningen i Audi motorerne med 2,5 procent har gjort det attraktivt for Audi at ændre strategi.

 

Strategiændring

Hidtil har Audi forsøgt, at køre længst muligt på literen med de brændstoføkonomiske dieselmotorer og derigennem få flest mulige kilometer uf de 58 liter dieselolie, R18 e-tron Quattro raceren må medbringe (Toyotas TS030 måtte medbringe 73 liter benzin - den mængde er umiddelbart inden testdagen øget til 76). Derved kunne Audi raceren i fjor køre 10 procent længere på en tankfuld end Toyota’en.

 

I år har det vist sig, at Audi’s brændstofforbrug i forbindelse med de første to VM-løb har været omkring 20 procent større end i fjor. Hvorfor? Simpelthen fordi Audi ved at ændre på indstillingen af deres dieselmotorer har mere glæde af at få ekstra effekt ud af maskineriet. De forventer så at sige, at kunne køre det ind, de sætter til på flere pitstop, ved at opnå højere hastighed. Men der skal køres 1,2 sekunder hurtigere pr. omgang for at kompensere for Toyota'ernes færre pitstop.

 

Rollerne byttet om

Det anslås at forskellen på en Audi og en Toyota i fjor var omkring 50-60 hk mens den i år er forøget til 70-80 i Audi’ens favør. I fjor var Toyota’erne fartmæssigt Audi’erne overlegne – i år er forholdet omvendt, simpelthen fordi Audi har ændret strategi.

 

Det er jo principielt OK, fordi det sker indenfor rammerne af reglementet, men da Toyota ikke har mulighed for at svare igen, fordi deres hybridsystem er baseret på en anden teknologi, kan det være, at konkurrenceforholdet forskydes til Audis fordel. Det sker da alene pga., at reglementet ikke havde ”forudset” en ændret strategi (som i øvrigt strider imod ønsket om at vinde Le Mans med det ringest mulige brændstofforbrug). Med andre ord: Det er muligt at Audi kan vinde vha. den strategi – og det er fair nok, fordi de jo blot tilpasser sig reglementet – men brændstofforbruget vil måske gå hen at blive mega-stort i forhold det ønskelige, og spændingen går måske også lidt af racet på den måde.

 

Erfaring er guld

Kritikere kan hævde, at Toyota jo blot kan anvende samme teknik som Audi. Det er også korrekt, men den japanske fabrik har valgt, at anvende en anden hybridteknik og de mere energieffektive benzinmotorer, fordi det harmonerer med fabrikkens strategi for serieproducerede biler. Det var reglementet tilrettelagt ud fra, da Toyota valgte at tilmelde sig Le Mans, og man bygger ikke bare en ny racerbil fra den ene dag til den anden.

 

Vinder Audi igen, og viser det sig i praksis (som de færreste alligevel rigtig kan forudsige) at Audi’erne er markant hurtigere end Toyota racerne – så kan der vel drages en enkelt konklusion: Audi har mere end 10 års erfaring i at vinde Le Mans, det har Toyota ikke, og erfaring er som bekendt guld værd.

Læs også den tekniske beskrivelse fra 2012 udgaven af 24-timers Le Mans >>>


Toyotas hybridsystem trækker på baghjulene.

 

 

Audi satser fortsat på en 3,7 liters V6 turbodieselmotor, som i år præsterer større effekt på bekostning af brændstofforbruget. Gearkassen nedenfor indgår som en del af bilens struktur.

 

Pitstop (her Tom Kristensen under testkørslerne) har afgørende betydning for forløbet af 24-timers Le Mans.

 

Toyota kører kortere på en liter benzin end Audi gør på en liter dieselolie.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt