- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mikko Hirvonen vandt Rally Sweden i den helt nye Ford Fiesta RS WRC. Her over det berømte Colins Crest.


World Rally Championship, Rally Sweden

Historisk sejr til Mikko Hirvonen og Ford


Tekst: Søren Clauding – 13. februar 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Finske Mikko Hirvonen og Ford vandt en historisk sejr, da de søndag eftermiddag strøg over målrampen i 1. afdeling af verdensmesterskabet i rally, Rally Sweden. Historisk, fordi holdet var de første, der vandt et VM-rally indenfor rammerne af det nye S1600 reglement, og historisk, fordi det naturligt nok også var debutsejr til den helt nye Ford Fiesta WRC.

 

Men sejren var først sikker efter rallyets sidste korte hastighedsprøve. Hirvonen blev nemlig fulgt til dørs af den blot 23-årige nordmand, Mads Østberg i en semi privatanmeldt Ford Fiesta WRC. Østberg har tidligere deltaget i udvalgte rally-VM løb, men i årets første VM-afdeling fik han sit reelle gennembrud.

 

Østberg førte Rally Sweden efter Dag 1, hvor han nød godt af en sen startposition, men blev lørdag indhentet af Hirvonen, Ford fabrikskører og rival til Citroëns Sebastien Loeb i kampen om VM-titlen.

 

På tredjepladsen kom Hirvonens team-kammerat, Jari-Matti Latvala, mens bedste Citroën DS3 blev kørt af den nye fabrikskører, Sebastien Ogier. Hans team-kammerat, Sebastien Loeb, var med fremme hele rallyet, men to punkteringer og et dyk ind i en snedrive, som lukkede for Citroën’ens kølesystem på Dag 1, satte ham næste tre minutter tilbage og han fik aldrig chancen for at genvinde det tabte. Loeb sluttede rallyet på 6. pladsen.


Sebastien Loeb fik ikke præcis den start på Rally-VM som han havde tænkt sig.


Solberg i fartkontrol

2003-verdensmesteren Petter Solberg lå længe til at blive placeret som bedste Citroën kører i hans privat anmeldte DS3 WRC, omend han søndag formiddag ødelagde en støddæmper.

 

Men allerede fredag overskred han hastighedsgrænserne på en transportetape og forseelsen var af en sådan art, at hans co-driver, Chris Patterson, var nødt til søndag eftermiddag inden den afsluttende power-stage hastighedsprøve at overtage rattet og siden også køre bilen til målet i Karlstad. Patterson formåede at køre Citroën’en sikkert i mål på en 5. plads. (Læs mere nedenfor).

 

Og Storebror Henning Solberg rullede med sin Ford Fiesta lørdag formiddag.

 

Status quo i styrkeforholdet

Rallyet blev i henhold til det nye reglement afsluttet med en såkaldt powerstage, som gav ekstra VM-points. Den blev vundet af Sebastien Ogier, men dokumenterede, at man ikke kan forvente, at kørere, der kæmper om total sejren i rallyet, vil risikere en 1. plads og de 25 points, der følger med, for at vinder powerstagen og opnå 3 bonus points.

 

Forud for Rally Sweden var styrkeforholdet mellem Citroën og Ford med hver deres nye WTC biler helt ukendt. Det svenske rally kastede ikke meget lys over sagen. Loeb var konkurrencedygtig, det var Solberg også. Men i et nordisk sne-rally med temperaturer mellem 10 og 20 minusgrader har finnerne og nordmændene altid fat i den lange ende. Så det bliver først i årets 2. VM-afdeling, Rallye Mexico i begyndelsen af marts, at det første virkelige signal om det nye styrkeforhold bliver klart.


Solbergs forseelse

Fredag klokken 13:55 blev Petter Solberg fanget i en fartkontrol. Tæt ved servicepladsen, på en stor bred hovedvej, kørte 2003 verdensmesteren med 112 km/t på et sted, hvor fartbegrænsningen var 80.

 

"Jeg sad i mine egne tanker og tænkte på den næste hastighedsprøve," fortalte Solberg efterfølgende. "Jeg var uopmærksom og det er naturligvis forkert." Forståligt nok, når man betænker at nordmanden normalt håndterer sin 300 hestes DS3 WRC med hastigheder på op til 200 km/t på de snoede svenske sne- og is belagte skovveje.

 

Men i Sverige har man en såkaldt 30 procents regel, som indebærer, at man som svensker mister kørekortet, hvis man overskrider hastighedsgrænsen med 30 procent, det vil i Solbergs tilfælde sige 104 km/t. Er man derimod udlænding, har man 48 timers respit, før fradømmelsen får virkning, som man f.eks. kan benytte til at forlade landet. Solberg benyttede den i stedet - helt indenfor lovens rammer - til at køre rally.

 

Da de to døgn var gået, blev fradømmelsen af retten til at køre bil i Sverige og som alene gælder bilkørsel i Sverige, effektiv og politiet tolker reglen sådan, at den også gælder kørsel på afspærrede skovveje, som benyttes til hastighedsprøver. Derfor blev Solberg nødt til at sætte sig over i passagersædet og lade co-driver Chris Petterson køre bilen resten af vejen.

 

Solbergs kørekort er udstedt i Monaco og "fradømmelsen" får ingen konsekvenser andre steder end i Sverige, hvor nordmanden dog har sit rally-hovedkvarter i Torsby. Det er nu op til den svenske "Transportstyrelsen" at beslutte, hvor længe fradømmelsen skal være effektiv.

 

Tankevækkende er det imidlertid, at Sebastien Loeb begik selvsamme forseelse i 2004, men dengang mistede politiet efter sigende papirerne og Loeb kunne siden tage sejren i rallyet helt uden konsekvenser.

Mads Østberg (på billedet ovenfor sammen med Ford teamchef Malcom Wilson) imponerede ved at presse Mikko Hirvonen indtil aller sidste meter.


Resultat, Rally Sweden, 1. afdeling af Rally VM 2011:


1. Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen (FIN), Ford Fiesta RS WRC, 3t23m56,6s

2. Mads Østberg/Jonas Andersson (NOR), Ford Fiesta RS WRC, +6,5s

3. Jari-Matti Latvala/Mikka Anttila (FIN), Ford Fiesta RS WRC, +34,0s

4. Sebastien Ogier/Julien Ingrassia (FRA), Citroën DS3 WRC, +47,7s

5. Petter Solberg/Chris Patterson (NOR/GBR), Citroën DS3 WRC, +1m31,2s

6. Sebastien Loeb/Daniel Elena (FRA), Citroën DS3 WRC, +2m30,3s

7. Per G. Andersson/Emil Axelsson (SWE), Ford Fiesta RS WRC, +6m22,0s

8. Kimi Räikkonen/Kaj Lindström (FIN), Citroën DS3 WRC, +7m02,3s

9. Matthew Wilson/Martin Scott (GBR), Ford Fiesta RS WRC, +10m11,5s

10. Khalid Al Qassimi/Michael ORR (GBR), Ford Fiesta RS WRC, 10m31,1s


Petter Solberg lå til en podieplacering i sin Citroën DS3 WRC, men en ødelagt støddæmper og en hastighedskontrol satte punktum for fornøjelserne.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt