- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Juhu Hänninen - Skoda Fabia S2000.


Rallye Monte Carlo Dag 1: Mesteren mestrer Monte


Tekst: Søren Clauding – 19. januar 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Han er kendt som ekspert i kørsel på løst underlagt. Men på førstedagen af årets Rallye Monte Carlo dokumenterede den finske regerende IRC-mester, Juhu Hänninen, at han er blevet en helstøbt rallykører. Han var placeret i top på alle fire hastighedsprøver, vandt to af dem og havde ved dagens afslutning en føring på ikke mindre end 45 sekunder til asfalteksperten, belgiske Freddy Loix. Og 1. dagen i årets ”Monte” var en ren asfalt-dag uden sne og is eller udfordrende kørselsforhold, som ellers ofte præger det berømte rally.

 

Både Hänninen og Loix kører Skoda Fabia S2000 og dermed kan ingen af deres præstationer alene tilskrives bilmærket, selvom det er et faktum at Skoda lægger ud i 2011 sæson’en, endnu stærkere end de sluttede 2010.

 

Dækvalget svært

Dækvalget spillede måske en lille rolle, ikke mindst på dagens anden hastighedsprøve, hvor finnen valgte lidt hårdere dæk end resten af feltet. På de meget hurtige strækninger med temperaturer måske en anelse højere end man havde forudset og med mindre fugt på vejene, styrede de lidt hårdere dæk ganske enkelt bedre.

 

Hvor Hänninens hurtighed var ventet, er det måske en smule overraskende, at de øvrige konkurrenter ikke kunne hamle op med ham. Loix er normalt hurtig på asfalt og han begik ingen fejl på de sydfranske bjergveje. Men 45 sekunder mellem ham og finnen er meget. Det siger måske mere om Hänninens talent end Loix’s. Forskellen er da også, at finnen med sine 29 år fortsat er tidligt i sin karriere, hvorimod Loix med sine 40 nærmer sig karrierens efterår.

 

Verdensmesterens ambitioner

På 3. pladsen ligger så Petter Solberg. Verdensmester i 2003 og med ambitioner om at kunne skrive ”Monte Carlo rally vinder” på sit CV. Det opnåede han aldrig i sin karriere hos Subaru og efter at han har taget rally-VM deltagelsen i sin egen hånd, har Monte Carlo rallyet ikke været en del af VM. Så beslutningen om at deltage i verdens første bil-rally, der i år har 100 års jubilæum, havde givet vis sejr som et overordnet tema.

 

Men det bliver svært for Solberg. Hans Peugeot 207 S2000 synes at mangle en anelse effekt, sammenlignet med Skoda’erne. Til trods for, at bilen er en udviklingsbil fra Peugeot Sport og består af alle de nyeste dele, får det franske bilmærke det svært i 2011. Og da nordmanden ikke har testet mere end en dags tid forud for rallyet, mangler han ganske enkelt at få 207’en helt ind under huden. Om han da ville kunne hamle op med Hänninen får vi næppe svaret på i dette rally. Sammenlagt er Solberg 55 sekunder efter finnen, men med ni hastighedsprøver og over 200 kilometers rallykørsel tilbage i årets ”Monte” er intet afgjort endnu. Uheld for de førende og så er Solberg måske i spidsen…, men kun måske.

 

Tæt kamp

For den franske all-round kører Stephane Sarrazin lagde stærkt ud og vandt den første hastighedsprøve. Han faldt siden stille og roligt bagud af forskellige grunde og sluttede dagen som nr. 4 – men kun 2/10 sekund adskilte ham fra den tidligere verdensmester. Hér er heller intet afgjort endnu.

 

1994 vinderen, Francois Delecour (FRA), har ikke holdt sit niveau fra dengang, men taget i betragtning, at han ikke har meget aktuel køretræning, er en 8. plads efter dag 1 egentlig udmærket. Det samme gælder landsmanden Nicolas Vouilloz, som ikke har siddet i en rallybil siden han blev nr. 3 i sidste års Monte Carlo rally. Han ville have været bedre placeret, men en punktering på første hastoghedsprøve satte ham så langt tilbage, at han sammenlagt er nr. 11.

 

4 sving til Mikkelsen

Vinderen af sidste IRC-afdeling (Rally Cypern – sidste løb i 2010), Andreas Mikkelsen fra Norge, oversatsede på de første meter og tilskrev kolde dæk, at han kørte af vejen efter 4. sving. Hans Skoda blev så beskadiget, at selvom han haltede igennem den 37 kilometer lange hastighedsprøve, var rallyet slut for hans vedkommende. Men han kommer igen og planlægger at køre resten af 2011 IRC, siger han.

 

Svenske PG Andersson og australske Chris Atkinson i Proton udgik tidligt. Atkinson udgik 700 meter inde på prøve 1 med elektriske problemer og Anderson 7 kilometer inde på prøve 2, da han kørte af sporet.

Juho Hänninen fører stort efter Dag 1.


Stillingen i Rallye Monte Carlo 2011, Dag 1:


1. Juho Hänninen/Mikko Markku (FIN), Skoda Fabia S2000, 1t11m33,4s

2. Freddy Loix/Frédéric Miclotte (BEL), Skoda Fabia S2000, + 44,6s

3. Petter Solberg/Chris Patterson (NOR/GBR), Peugeot 207 S2000, +55,3s

4. Stéphane Sarrazan/Jacques-Julien Renucci (FRA), Peugeot 207 S2000, +55,5s

5. Guy Wilks/Phil Pugh (GBR), Peugeot 207 S2000, +1m18,7s

6. Jan Kopecky/Petr Starý (CZE), Skoda Fabia S2000, +1m26,3s

7. Bryan Bouffier/Xavier Panseri (FRA), Peugeot 207 S2000, +1m36,2s

8. Francois Delecour/Dominique Savignoni (FRA), Peugeot 207 S2000, +1m52,4s


Petter Solberg er 2'er efter Dag 1.

Freddy Loix's Skoda ligger 2'er efter Dag 1.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt