- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Regnen silede ned, da Daniel Sordo gav køreopvisning med den nye MINI John Cooper Works WRC foran "T-bygningen" på MINI fabrikken i Oxford, umiddelbart efter præsentationen af den færdigdesignede nye VM-rallybil.


MINI Comeback i Rally VM: Passion, kult og fuld udblæsning


Tekst: Søren Clauding – 12. april 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så er MINI klar til Come-back i Verdensmesterskabet i rally. En sandhed med modifikationer, for dengang i 1960’erne, hvor den oprindelige MINI havde succes i rally bl.a. med tre sejre i Rallye Monte Carlo, eksisterede der intet rallyverdensmesterskab. Men et comeback til rallysporten på topniveau er det i hvert fald og det sker for fuld udblæsning. Det var det klare budskab ved den officielle lancering af MINI WRC Team under en eksklusiv seance på præcis den fabrik i Oxford, hvor den første MINI kørte af samlebåndet for over 50 år siden.

 

Allerede i dagene fra d. 5.-8. maj går det løs for første gang. Hér får det legendariske britiske kult-bilmærke sit aktive comeback i 5. afdeling af ”World Rally Championship”, Rally Italia på Sardinien, og deltagelsen følges yderligere op af fem andre rallyes inden man i 2012 deltager i hele Rally Verdensmesterskabet.

 

VM-titel er målet – i 2013

”Målet er at kæmpe om verdensmesterskabet allerede i 2013,” erklærede David Richard, arbejdende bestyrelsesformand hos Prodrive, som i praksis varetager MINI’s indsats i rallysporten. Og de ord skal tages for pålydende. For David Richard er ikke en ”Hr. Hvem-som-helst”. Hans virksomhed, som i øjeblikket har 500 medarbejdere, har stået bag seks Rally-VM titler, fem britiske standardvognsmesterskaber, tre klassesejre i 24-timers Le Mans og 2. pladsen i Formel 1 VM i 2004.

 

Richards er manden bag Subarus succes i Rally-VM (senest med Petter Solberg i 2003). Men siden den japanske bilproducent for et par år siden og med yderst kort varsel forlod rally-sporten, har Richards set sig om efter andre udfordringer.

 

”Tingene passede utrolig godt sammen,” fortalte Ian Robertson (bestyrelsesmedlem med ansvar for salg og marketing hos BMW – der som bekendt ejer MINI nu om dage). ”MINI er et bilmærke, der har dybe rødder i fortiden. Dem ville vi gerne tilbage til og en del af dem findes i motorsporten. Desuden har vi nu en bil, som naturligt hører til i rally-verdensmesterskabet i form af MINI Countryman. Den er født med firehjulstræk, i modsætning til vores konkurrenters biler, den har de ideelle proportioner til rally og vi introducerede den på markedet samtidig med, at FIA indførte et nyt reglement for WRC.”

 

Og så var Prodrive uden engagement i rallysporten. Formentlig en ganske afgørende faktor…

 

Ikke kun fabriksbiler

Når Prodrive varetager MINI’s indsats i rallysporten indebærer det, at det ikke alene handler om fabriks-indsatsen i VM.

 

”Foruden vores egne biler er vi i gang med at bygge 12 biler til kunder,” fortalte David Richards. ”De kommer til at køre som S1600 men også som S2000 biler, så jeg forventer, at der vil være omkring 10 MINI’er ude at køre i næste års WRC,” forudsiger han.

 

Bilen er døbt “MINI John Cooper Works WRC” og inkluderer ikke “Countryman”. Forklaringen er ikke helt indlysende, men til dels forståelig:

 

”Vi har valgt ”John Cooper Works” betegnelsen, fordi den er velkendt i MINI sammenhæng,” fortalte Ian Robertson. ”Navnet ville ganske enkelt blive alt for langt, hvis bilen også skulle hedde Countryman – det er langt nok i forvejen,” sagde han. Og så ønsker man jo nok også markedsføringsmæssigt at benytte rallyindsatsen på alle MINI produkterne og ikke en specifik model…

 

Erfarne kørere

I 2011 og med sigte også på de kommende år har MINI WRC Team engageret spanieren Dani Sordo og nordireren Kris Meeke. Sordo er 27 år gammel, tidligere junior rallyverdensmester (2005) og har en omfattende WRC-erfaring som team-kammerat hos Citroën til Sebastien Loeb. Sordo har deltaget i 84 WRC rallyes, han har 29 podieplaceringer og 102 prøvesejre, men en VM-rallysejr er det aldrig blevet til. Sordo’s forhindring har formentlig været, at hans team-kammerat var for dominerende og styrede tingene på plads efter SIT hoved. Hos MINI får Sordo tingene som HAN vil have det og det skal nok få den sympatiske spanier til at blomstre.

 

Kris Meeke vandt Intercontinental Rally Challenge i 2009 og er ny i WRC. Men han er yderst talentfuld, han er brite og ikke mindst det sidste har stor betydning i et team, der trods sin fornemme historie i dag ejes af en tysk bilfabrik…

 

Dani Sordo har ved sin side i rallybilen Carlos del Barrio – et relativt ukendt co-driver navn, men han har tidligere i Sordos karriere været hans co-driver, hvorimod Kris Meek har den yderst erfarne Paul Nagle i co-driver sædet.

 

De seks VM-rallyes, MINI WRC Team skal deltage i henover 2011, er foruden Sardinien Finland, Tyskland, Frankrig, Spanien og Storbritannien (se WRC-løbskalenderen hér>>>).


Hurtige facts om MINI John Cooper Works WRC:


Dimensioner:

Længde: 4,11 m

Bredde: 1,82m

Vægt: 1200 kg

 

Chassis:

MINI Countryman karrosseri, Prodrive sikkerhedsbur.

 

Transmission:

Permanent firehjulstræk.

Limited slip differentiale for og bag

6 trins sekventielt gearskifte

 

Bremseskiver (ens for og bag):

Asfalt: 335 mm

Grus: 300 mm

 

Servostyring

 

ATS hjul:

Asfalt: 18”

Grus: 15”

 

Motor:

4 cylindret rækkemotor med turbolader

Slagvolumen: 1599 ccm

Boring/slaglængde: 77X85,8 mm

Kompression: 12,5:1

Maks effekt: Ca. 310 hk

Maks drejningsmoment: ca. 420 Nm

Maks. Omdrejningstal: 8500/min

 

Aluminiumsblok og –topstykke

 

Motoren er baseret på 1, 1,6 liters BMW motor og identisk med den, BMW benytter i WTCC. Den er udviklet i samarbejde med PSA-koncernen og derfor ikke væsensforskellig fra den motor, som Citroën benytter i WRC.

Se videoen på Youtube>>>


Kris Meeke (tv) og Dani Sordi sidder bag rattet af hver deres MINI John Cooper Works WRC, når starten gå på årets femte VM-rally på Sardinien i næste måned. Til højre i billedet Ian Robertson flankeret yderst af David Richards.

 

MINI Countryman har lagt karrosseri til VM-bilen.

 

MINI Countryman er født med firehjulstræk - modsat Ford Fiesta WRC og Citroën DS3 WRC.

 

Størrelsen er optimal for en moderne rallybil.

 

Den kolossale bagvinge bidrager med 0,5 sekund pr. kilometer på en hastighedsprøve med en gennemsnitsfart på 100 km/t.

 

Paddy Hopkirk vandt Rallye Monte Carlo i den oprindelige MINI Cooper S i 1964. Han var medvirkende ved præsentationen af 2011 udgaven af det legendariske bilmærke på fabrikken i Oxford d. 11. april.

 

MINI's nye designchef, danskeren Anders Warming, har været dybt fascineret af den lille MINI lige siden hans egen barndom. Nu har han ansvaret for hvordan MINI kommer til at se ud i fremtiden. På billedet sidder han op ad en replika af den bil, Hopkirk vandt Rallye Monte Carlo med.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt