- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Følg Le Mans på Motorsiden

Under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans>>>

Præsenteret i samarbejde med Peugeot


                      


Peugeot og Audi Kører stort set lige op under kvalifikationen til årets Le Mans race.


2011 24 timers Le Mans: Kvalifikationen: Det bliver tæt løb i år

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis årets 24-timers Le Mans følger kvalifikationskørslerne, bliver der tale om det tætteste løb i mands minde. Omkring 0,5 sekunder adskiller de første seks biler - det er utrolig lidt på en 13 kilometer lang racerbane (svarer til 2/10 sekund på en racerbane af "normal længde") og det viser, hvor utrolig tæt de to rivaler i spidsen er på hinanden. Målt i meter handler det om sølle 33!

 

Det er godt nok Audi, der - iøvrigt for første gang siden Peugeot fik sit comeback i Le Mans - har opnået pole-position og i tilgift også næstbedste startposition. Men den hurtigste Peugeot racer er blot et kvart sekund langsommere. Det er i praksis det samme som ingenting.

 

Peugeot tog også fjerdebedste startposition mens Audi nr. 3 med bl.a. Tom Kristensen i cockpittet måtte "nøjes" med 5. startposition.

 

Kvalifikation i racertrim

Audi havde valgt kvalifikationen igennem at køre i race-trim, men hver kører fik undervejs et sæt bløde dæk, som de kunne bruge til at forsøge at sætte en ekstra hurtig tid.

 

"Da jeg var på vej rundt, havnede jeg i trafik og oversatsede nok en lille smule," fortalte Tom Kristensen efter kvalifikationskørslerne. "Jeg strøg af banen og efterlod mekanikkerne en masse arbejde - det er jeg ked af - men kan glæde mig over, at jeg i første fase af den hurtige omgang var 6/10 sekund hurtigere end nogen anden. Var uheldet ikke sket, havde jeg formentlig kørt hurtigste tid. Men det var helt min egen skyld," sagde den 8-dobbelte Le Mans vinder.

 

Heldigvis er Audi Motorsportschef Dr. Wolfgang Ullrich hurtig til at bakke danskeren op: "Det er motorløb og vi kan ikke forvente, at kørerne triller langsomt rundt, når de får mulighed for at sætte en hurtig tid. Og så sker den slags meget nemt."

 

Peugeot erfaring

Hos Peugeot er man fortrøstningsfuld:

 

"Vi har en lille fordel, fordi vi har erfaring med de lukkede sportsprototyper," siger Motorsportsdirektør Olivier Quisnel og hans tekniske direktør, Bruno Famin bekræfter, at Peugeot på papiret ser ud som om de er en smule langsommere end Audi. "Men det kommer næppe til at betyde noget i praksis," siger han.

 

De øvrige danske deltagere var på én gang forventningsfulde, men samtidig ganske klar over, at dette års Le Mans er fuldstændig uforudsigeligt.

 

10 GTE teams kan vinde

"Jeg vil tro at mindst 10 GTE teams vil kunne vinde klassen i år," mener Jan Magnussen. Og Allan Simonsen siger, at den analyse er han helt enig i. "Og sjovt nok kørte Jan og jeg også på fuldstændig samme tid." Ikke en brøkdel adskilte de to danske GTE Pro kørere, som herefter starter fra hhv. 4. og 5. pladsen i klassen.

 

Begge de to er også enige om, at hvis BMW'erne kan stå distancen, vil de formentlig køre med sejrpalmerne, men da en Ferrari 458 identisk med den, Allan Simonsen kører, kvalificerede sig mellem de to BMW'er, er der mange andre faktorer, der kan afgøre dysten.

 

Jan Magnussen kørte den hurtigste tid for sit hold onsdag aften, men kunne ikke forbedre tiden torsdag aften pga. tekniske problemer med bilen.

 

”Problemerne betød, at vi aldrig fik muligheden for at arbejde med opsætningen på bilen” sagde Jan Magnussen efter kvalifikationen. ”Vi havde troet, at vi med lidt ændringer på bilen kunne forbedre vores tid, så det er selvfølgelig frustrerende, at vi kom til at bruge så meget tid med at løse de tekniske problemer. Men Corvette Racing er et stærkt team, så jeg er sikker på, at vi nok skal få en stærk bil, når løbet starter lørdag.”

 

Allan Simonsen var også fortrøstningsfuld: "Selvom vores Hankook dæk endnu ikke er helt på niveau med Michelins, kan vi følge ret godt med i tørvejr og på fugtig bane. Kun i regnvejr vil vi for alvor få problemer," mener han.

 

Sidst men ikke mindst er selv Casper Elgaard positiv inden starten i den eksperimentelle hybrid-racer.

 

"Den kører faktisk bedre end jeg turde håbe, men den er ikke fuldt gennemtestet, derfor er den første udfordring overhovedet at få den i mål. Vi er desuden 14-15 km/t langsommere på langsiderne end de nærmeste konkurrenter, så vi får det svært, men al begyndelse er svær," mener han.

Le Mans kvalifikationstider - klik hér>>>


Audi nr. 2 starter i pole-position.

 

Tom Kristensen var på vej mod pole-position...

Peugeot Sport Motorsportsdirektør Olivier Quesnel.

 

Jan Magnussen er et stort grin inden starten på årets race.

Jan Magnussen i Chevrolet Corvette. Foto: Jan Kaiser.

 

Allan Simonsen i Ferrari 458.

Dominique Farnbacher, Allan Simonsen og Leh Keen.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt