- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Følg Le Mans på Motorsiden

Under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans>>>

Præsenteret i samarbejde med Peugeot


                      


Den bedste Peugeot sidst på formidagen har nr. 9 på siden og overtog føringen lige efter klokken 11.


2011 24 timers Le Mans:

Alle danskere ude - fortsat nærkamp i spidsen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Søndag 11:20


Ingen danskere opnår topplaceringer i dette års 24-timers Le Mans. For ingen danskere er tilbage i løbet. Fremme i spidsen kæmper den enlige Audi fortsat mod tre stærke Peugeot'er og alt tyder på, at det først bliver på målstregen at dette års race afgøres.

 

Tom Kristensen nåede aldrig i bilen. Allan McNish kørte af banen i løbets første time og totalskadede bilen.

 

Derpå så det ud til at Jan Magnussen skulle forsvare de danske farver. Det gjorde han også udmærket indtil en Porsche kom i vejen her til morgen ved halv otte tiden.

 

I den meget hurtige sektion efter Porsche kurverne ned imod Ford chikanen overhalede Magnussens Chevrolet Corvette en langsommere GTE Am Porsche og måtte ved den lejlighed ud over kantstenen.

 

Om noget gik i stykker ved den lejlighed, er Jan Magnussens i tvivl om, men bilen gik på tværs af banen, ind i autoværnet på den modsatte side og tilbage i siden på Porschen. Dermed var de begge ude af løbet, Jan Magnussen uskadt, men køreren, Horst Felbermayr, er endnu ikke kommet tilbage fra hospitalet i Le Mans.

 

Ærgerligt, fordi Corvetten, meget imod forventninger, førte GTE Pro klassen - oven i købet med et forspring på omkring en omgang.

 

Casper Elgaards Hope hybrid racer havde problemer løbet igennem, ikke med hybrid teknikken, men med den traditionelle maskine.

 

"Den standsede hele tiden og teamet skiftede hele tiden dele ud men vi fandt aldrig ud af, hvad der var galt." fortæller Casper Elgaard. "Men sjovt nok virkede energi opsamlingssystemet, Kers, perfekt. Det var ikke hybridteknikken der drillede," fastslår han. Men nu er hybrid raceren definitivt ude af racet.

 

Forinden var Farnbacher Ferrari'en med Allan Simonsen på holdet også udgået. Den havde problemer stort set siden løbet startede, ikke mindst med dæk, vejgreb og punkteringer. Og ved 4-tiden søndag morgen gav også motoren op og dermed var Simonsen & Co. også ude af løbet.

 

Men fremme i spidsen fortsætter dysten mellem Audi nr. 1 og de tre Peugeot'er. Den bedst placerede af de franske løver er nu bilen med nr. 9 og for øjeblikket Sebastien Bourdais i cockpittet. Placeringer har skiftet flere gange og de to førende er på pitstop-højde. Kort efter klokken 11 overhalede Peugeot'en den førende Audi med Treluyer i cockpittet - to franskmænd i nærkamp på Le Mans banen i hver deres bilmærke, mere spændende kan det næsten ikke være.

 

Kampen om sejr er som sådan utrolig tæt og ikke mindst af hensyn til spændingen kunne man håbe på, at den først afgøres i løbets aller sidste fase.

Den tilbageblevne Audi R18 TDI.

 

Jan Magnussen Magnussen er ude af 24-timers Le Mans efter kollision med en langsommere GTE Am Porsche.

 

Casper Elgaards Oreca Hope hybridbil tilbragte mere tid i pit end på banen og er nu udgået.

 

Farnbacher Ferrari'en med bl.a. Allan Simonsen på holdet udgik sidst i løbets trettende time med motorskade.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt