- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Følg Le Mans på Motorsiden

Under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans>>>

Præsenteret i samarbejde med Peugeot og Shell


                             


Allan McNish havde videregivet Audi nr. 7 til Tom Kristensen, der så småt var ved at blive en fare for de dominerende Peugeot'er. Og så gik det galt fordi en BMW ikke fulgte reglerne.


Le Mans lørdag 19:25

En kæp i hjulet: Tom Kristensen af banen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 omgange mistet - i praksis et sted mellem 7 og 8 minutter, da en langsomt kørende BMW tvang Tom Kristensen til at tage turen gennem gruset i en af de lynhurtige Porsche kurver.

BMW'en var punkteret og i den situation skal man holde sig væk fra ideallinjen. Især i de hurtige kurver er det et problem, fordi de øvrige konkurrenter kommer med meget stor fart.

I Porschekurverne er farten mellem 200 og 240 km/t og en punkteret bil bevæger sig med under 100. Det var det, der skete:

Tom Kristensen nærmede sig BMW'en, indså at den ikke ville forlade ideallinjen og danskeren havde ingen anden udvej end at styre ud i gruset, hvor Audi'en naturligt nok tog en snurretur.

Audi'en ramte dækvolden bag bagenden og bagpartiet blev beskadiget, men ikke mere end at den kunne bringes tilbage til pitten, hvor den ny bagende blev monteret på næsten ingen tid.

Uheldet var dobbelt surt, fordi Tom Kristensen let kunne være blevet en trussel for de dominerende Peugeot racere.

Efter Tom Kristensens uheld er det fortsat Peugeot i spidsen på de første tre pladser, mens Audi nr. 9 har overtaget rollen som den bedst placeret Audi R15 TDI.

Den nydelige BMW med startnr. 79 måtte også en tur i pit for at få skiftet et punkteret dæk. Forinden tilbragte den så lang tid i ideallinjen på racerbanen, at den tog Tom Kristensen med i faldet.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt