- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Følg Le Mans på Motorsiden

Under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans>>>

Præsenteret i samarbejde med Peugeot og Shell


                             



Le Mans: Midnatsrapport... Peugeot fører fortsat

Danskerne hænger på

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er fortsat Peugeot, der dominerer dette års 24-timers Le Mans. Men hvor der var fire biler i spidsen, er dominansen nu reduceret til det halve. Først udgik den ene af de tre fabriksbiler med ødelagt motor og for kort tid siden måtte man skifte generator og startmotor på den anden. Status er derfor: En fabriks Peugeot 908 HDi i spidsen, bakket op af den privat-anmeldte Oreca Peugeot.

 

For Audi er det en mulighed for at kompensere lidt for det uheld, der først på aftenen ramte den bedst placerede Audi R15 TDI. Tom Kristensen måtte en tur i grusgraven, da en skadet BMW ikke flyttede sig fra idellinjen. Det kostede tid og placeringer, og i skrivende stund er Tom K-Audi'en den dårligst placerede af fabriks bilerne.

 

Peugeots problemer betyder at afstanden mellem Audi og Peugeot er blevet mindre. Peugeot holdet, som består af Franck Montagny, Stephane Sarrazin og Nicolas Minassian, er under stort pres, fordi de to øvrige fabriksbiler er mere eller mindre ude af legen. Dertil kommer deres ansvar som hel-fransk team.

 

Anderledes er det for Oreca teamet, som med bl.a den yderst erfarne Olivier Panis i cockpittet næppe lader presset dirigere løbets udfald.



Hos Audi er der ikke meget andet at gøre end at holde på. Alle tre biler har kørt helt uproblematisk indtil nu - for Tom Kristensens uheld kan i sagens natur ikke tilskrives bilen.

Længere nede i klassen for prototyper, LMP1, finder vi Juan Barazis Lola Aston Martin på 8. pladsen mens Christian Bakkeruds Kolles Audi R10 TDI ligger på 9. pladsen.

I GT klasserne er GT1 efterhånden blevet godt mixet med GT2 - til trods for bl.a. en effekt forskel på op imod et par hundrede hestekræfter. I en sådan grad, at kun en enkelt GT1'er er placeret foran de bedste GT2'ere.

 

Bedst i GT2 er de to Corvette racere med startnummer 64 og 63 i nævnte rækkefølge. Jan Magnussen kører nr. 63 og må affinde sig med at holdkombinationen i nr. 64 er mere effektiv. Det er dog ikke den helt store forskel, man finder mellem de to biler.

 

Bedst i GT1 er en Ford GT og ikke færre end 14 omgange skiller Ford'en fra den danske Aston Martin med bl.a. Christoffer Nygaard i førersædet. Midt på aftenen havde Aston'en en helt række af forskellige mindre problemer, der sammenlagt kostede omkring 10 omgange.

 

Sidst men ikke mindst ligger den tyske Farnbacher Ferrari med bl.a. danske Allan Simonsen på en udmærket 6. plads i klassen. Bilen kører på Hankook dæk, som ikke er helt på samme konkurrencemæssige niveau som de øvrige i klassen.


Allan Simonsen - Hankook Ferrari

 

Lola Aston Martin

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt