- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dæk leverandør til Audi og Peugeot i 24 timers Le Mans


Følg Le Mans Motorsiden: Under årets 24-timers løb bringer vi aktuelle historier og fotos - direkte fra banekanten i Le Mans.


Præsenteret i samarbejde med Michelin og Shell




Le Mans 2009:

Peugeot sejrer - Tom K 3'er

To danske klassesejre


Søndag klokken 15:00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det blev det danske Team Essex med Kristian Poulsen og Casper Elgaard suppleret af Emanuel Collard, der sammen med Jan Magnussen kommer hjem med sejrspalmer efter årets 24 timers Le Mans. Klassesejre i LMP2 og LMGT1: Bedre kunne det ikke gøres.

 

Storfavoritten Tom Kristensen og Audi teamet får også pokaler med hjem, men det bliver "kun" for en podieplacering, for med Peugeot racere på både første og andenpladsen måtte Audi kapitulere. Det var et hårdt løb for det tyske team og deres nye Audi R15 TDI. Omvendt kunne Peugeot nyde godt af tre års hårdt slid. Det var den tid det tog, at blive gode nok til at kunne slå det ellers så dominerende og sejrsvante Audi-team.

 

Kun enkelte driftsfejl undervejs drillede Peugeot teamet, hvorimod Audi oplevede lidt større forhindringer.

 

For 24-timers Le Mans var Peugeot sejren vigtig for løbets fortsatte eksistens og berettigelse. Hvis man ikke lige præcis var tysker eller dansker var Tom Kristensens og Audis dominans næsten for kedelig at være vidne til. Nu kan vi se, at ingen af dem er uovervindelige - og det er faktisk med til at sætte deres præstationer i et endnu bedre perspektiv!

 

"...og nu ved vi hvem der skal betale festen i aften," smilede Tom Kristensen efter løbet. En ikke uvæsentlig faktor...


Selvom man tabte til Peugeot havde både Tom Kristensen og Audis Motorsportschef Dr. Wolfgang Ullrich (th) plads til et grin. Klik på billedet og se det større.


Slutstillingen Le Mans 24 timer>>>


For Team Essex var det en enestående triumf at vinde løbet. For blot et halvt år siden oplyste teamet, at man trak sig tilbage fra den internationale scene, men et godt tilbud fra Porsche og siden et unikt sponsorat fra Michelin gav pote: Bortset fra et enkelt sammenstød med konkurrenterne fra Team Goh søndag morgen, kørte Porsche raceren som et klokkeværk og teamet var helt ude af sig selv af begejstring.



"Jeg er bare så glad, jeg har tårer i øjnene," fortalte debutanten Kristian Poulsen, da sejren var en realitet. "Jeg nød solopgangen over Dunlop broen, det var bare så fantastisk..."

 

Ligeså glad var Jan Magnussen. Le Mans racet var Corvettens svanesang, den skal ikke længere deltage i motorløb, fremover satser man på GT2 og at slutte en æra med sejr - som iøvrigt var Jans fjerde i verdens mest berømte motorløb - bedre kunne det ikke gøres.



For de øvrige danskere gik det således:

 

Christian Bakkerud fik fuldført racet og sluttede på en god 9. plads 22 omgange efter den vindende Peugeot.

 

Også Juan Barazzi fik Zytek raceren i mål og sluttede på en god 4. plads i LMP2 klassen. Der var 76 omgange mellem den britisk bosiddende dansker og den vindende Essex Porsche.

 

Allan Simonsen's Ferrari blev trukket ud af løbet små 14 timer inde i løbet efter i en periode at have dystet om 4. pladsen i LMGT2 klassen. Undervejs havde man oplevet dækproblemer, et par dæk eksplosioner med 250 km/t plus yderligere småproblemer fik teamet til at beslutte at trække sig ud af løbet. Teamet er sponseret af dækproducenten Hancook.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt                                Web-design: SRP