- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vanina Ickx er lidt af et trækplaster: Hun er datter af den 8-dobbelte Formel 1 Grand Prix vinder og 6-dobbelte Le Mans vinder Jacky Ickx, og blev selv nr. 10 i 2008 udgaven af 24-timers Le Mans. Hun kører i København i weekend’en.


Copenhagen Historic Grand Prix:

Så er det nu!


SRP – 30. juli 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der er kun få dage til, at Copenhagen Historic Grand Prix finder sted i Fælledparken. D. 2.-3. august er kørsel på Nørre Alle, Borgmester Jensens Allé og et stykke af Øster Allé forbeholdt kulturhistoriske vidundere, klassiske racerbiler i rå mængder og et fornemt udpluk af verdens racerelite.

 

Aldrig har så mange racerbiler været sluppet løs i Grand Prix’et, der har udviklet sig til at være en af sommerens helt store danske begivenheder. Og aldrig har der været så stort et opbud af prominente internationale racerstjerne. Motorinteresserede fra hele Danmark valfarter til København, ligesom mange af deltagerne også kommer langvejs fra.

 

Deltagere fra tre kontinenter

Fra Australien kommer David Brabham, søn af den tre-dobbelte Formel 1 verdensmester, Sir Jack Brabham. Senest vandt David Brabham GT1-sejren i 24-timers Le Mans. Fra USA kommer fra John Morton, som skal køre en bil magen til den, han vandt de amerikanske sportsvognsmesterskaber med sidst i 1960’erne og begyndelsen af 1970’erne.

 

Fra Europa kommer italieneren Dindo Capello (som delte Audi R10 TDI vinderbilen fra Le Mans i år med Tom Kristensen), englænderen Johnny Herbert (som er regerende Speedcar mester og har både Le Mans sejr og 3 Formel 1 sejre med i bagagen), Charles Dickens tip-oldebarn, Stanley Dickens (fra Sverige), der skriver historier på sin egen måde, bl.a. ved at have vundet Le Mans i 1989. Fra Belgien ingen ringere end den 8-dobbelte Formel 1 Grand Prix vinder og seks-dobbelte Le Mans vinder samt Dakar-vinder, Jacky Ickx og han har sin datter Vanina Ickx med – hun blev nr. 10 i Le Mans i år.


Jacky Ickx, Ferrari 312B Formel 1. Foto: SRP.


Tom Kristensen i spidsen

De og flere andre skal så ses i aktion sammen med de danske stjerner: Øverst på ranglisten den 8-foldige Le Mans vinder, Tom Kristensen, som også har en meget stor del af æren for det internationale stjerneopbud, den


 

Tom Kristensen. Foto: Vivi Siiger.


3-dobbelte Le Mans klassevinder og eneste dansker i historien, som har scoret VM-points i Formel 1, Jan Magnussen, den tidligere Europamester i rally, Henrik Lundgaard, den eneste dansker, som har vundet det tyske standardvognsmesterskab (DTM), Kurt Thiim, den 18-dobbelte Danmarksmester i standardvogne, Erik Høyer, sidste års vinder af Copenhagen Historic Grand Prix i Pro-Am klassen, Thorkild Thyrring. Og ikke mindst Hans Kongelige Højhed Prins Joachim, der foruden at være protektor for Grand Prix’et også deltager i flere klasser – og er regerende Danmarksmester.


Prins Joachim er med både i Royal Pro-Am og i 65-klassen. Foto: Vivi Siiger.


Stjernerne mødes i Royal Pro-Am klassen, hvor de deler bil med amatørerne, typisk bilernes ejere. Men de kommer ikke til at stjæle hele billedet i Fælledparken. For første gang tæller ”CHGP” med i Danmarksmesterskaberne i fire historiske racerklasser. Løbene tæller også til Scandinavian Masters og samlet betyder det, at næsten 200 biler vil være til start i løbet af de to dage, Grand Prix’et varer.


Foto: Vivi Siiger


Sjældne biler

Det er sjældne biler som den, manden bag begivenheden, Jørgen Witting selv kører, en MG TC fra 1946. Det er en Morris 8 fra 1935 og af lidt nyere dato Lotus Elan, Ford Cortina, Porsche 911,

Vanina Ickx.


NSU Spiess TT, Ford Escort BDA, Datsun 240Z plus eksotiske sportsvogne som Austin Healey og Porsche 956 Speedster, Mercedes 300 SER samt regulære racersportsvogne som Lotus 23, Porsche 962 og Lola T590 CanAm.


Tommy Kjehr fører DM i 71-klassen over 1300 ccm. Foto: Vivi Siiger.


”For dansk bilsport er Grand Prix’et blevet lidt af vartegn, som både i Danmark og i udlandet viser, hvor højt et niveau, vi har drevet det til,” siger Carl Chr. Hansen, præsident for Dansk Automobil Sports Union. ”Det er naturligt, at Grand Prix’et også er en del af Danmarksmesterskabet og dermed bliver en aktivitet, som ikke bare eliten, men alle, der dyrker historisk motorsport i Danmark kan være stolte over at være involveret i.”


Jørgen Witting er manden, der har sikret Copenhagen Historic Grand Prix ud i fremtiden. Foto: Vivi Siiger.


Racerbanen i Fælledparken

Og så er der banen, som er den 2 kilometer lange racerbane, man kender fra i fjor:

 

”Men i år har myndighederne givet os mere tid og vi har fået materialerne tidligere frem. Det gør det muligt for os, at få baneanlægget til at se meget pænere ud,” fortæller Peter Mikkelsen, der som tidligere også i år har påtaget sig ansvaret for at få alting op at stå på utænkelig kort tid.


Peter Mikkelsen. Foto: Vivi Siiger


”Det hele kan dog slet ikke lade sig gøre uden et meget stort antal frivillige,” siger projektlederen for årets Grand Prix, Søren Duun. ”Selvom Copenhagen Historic Grand Prix har vokset sig stort, er Danmark fortsat et lille land og det vil være økonomisk helt ude af proportioner at gennemføre et sådan arrangement uden frivillig indsats. Til gengæld kan de flere hundrede, der giver en hånd med både banebyggeriet og afviklingen i weekenden, være stolte over at have bidraget til et arrangement, som alle europæiske storbyer misunder os.”

 

Publikum

På begge løbsdage er det muligt, at købe billetter ved indgangen, men de foregående års succes og udsigten til det bedste CHGP til dato, har formentlig været blandt grundene til, at forsalget er langt større end tidligere. Billetter kan fortsat købes via BILLETNET og en praktisk ting: Det er klogt, at lade bilen stå hjemme og siden benytte en af de fire indgange ved hhv. Universitetsparken (hovedindgang), Vibenshus Runddel, Frederik V’s vej og Øster Allé.


Jan Magnussen. Foto: Vivi Siiger

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt                                Web-design: SRP