- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


DTU Formula Student team gearer op

20 nye team-medlemmer styrker indsatsen


Af Søren Clauding – oktober 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I sommeren 2025 blev det danske Vermilion Racing team nr. 2 i det, man kan kalde et uofficielt verdensmesterskab for Formula Student, afholdt på Silverstone racerbanen i England – i konkurrence med teams fra ikke færre end 125 universiteter fra hele verden. Ved semesterstarten dette efterår blev teamet styrket yderligere med i alt 20 nye team-medlemmer, så man nu er 50 studerende til at tackle den fortsatte udvikling.

 

Formula Student er et verdensomspændende projekt for universitetsstuderende, typisk tilknyttet store universiteter. I Danmark er Danmarks Tekniske Universitet – DTU – det førende blandt i alt fire danske universiteter. Også Aarhus Universitet, Aalborg Universitet og Syddansk Universitet er nemlig blandt deltagerne.

 

Projektet går i korthed ud på, at hvert deltager-universitet bygger en racerbil, naturligvis indenfor nogle nærmere specificerede regler, og siden dyster de imod hverandre i en række discipliner, hvor spørgsmålet om at være hurtigst er en af dem, men bestemt ikke den eneste.

 

Således scorede DTU-teamet, som er døbt Vermilion Racing, førstepladsen i kategorierne ”Business Plan Presentation”, Static Events” og ”Formula Student Class”. Og sammenlagt blev Vermilion Racing altså nr. 2.

 

En af de mest innovative motorsportsformer

Et af de særlige aspekter ved deltagelsen i Formula Student, som af den berømte Formel 1 ingeniør og motorsportschef, Ross Brawn, er udnævnt til den ene af verdens i alt kun to mest innovative former for motorsport, er, at alle team-medlemmer arbejder på projektet i deres fritid. Ross Brawn må dog have overset Formel E, som af mange ellers anses for verdens mest innovative form for motorsport (men måske har han udtalt sig inden Formel E blev etableret).

 

Det har man heldigvis ikke i Vermilion Racing, for DTU-teamet har satset på en fuldt elektrisk drivline. Derigennem lægger man direkte an til, at de studerende på den ene eller anden måde vil kunne bidrage til udviklingen af elektromobilitet, på såvel som udenfor racerbanen. For som bekendt har der altid været tætte bånd mellem motorsporten og den globale bilproduktion, noget som ikke mindst Nissan, Jaguar og Porsche i den grad dokumenterer gennem deres Formel E baserede motorsportsaktiviteter.

 

Fokus på fremtidens mobilitet

Det innovative i Formula Student lægger dog ikke, hvad drivlinen angår, begrænsninger på de studerendes kreativitet. Mange deltagere satser som i bilindustrien fortsat også på ICE-drivliner, men det overordnede budskab er det samme: At understøtte de unge menneskers udvikling og læring til gavn for fremtidens mobilitet.

 

Derfor indgår også den vifte af færdigheder, som hænger uadskilleligt sammen med den tekniske innovation. Team-arbejdet og det kommercielle element er vigtige parametre. Og det er ikke overraskende, at Vermilion Racings ”Head of Business”, Esben Metzsch, ved præsentationen af teamets status netop nu – herunder et såkaldt show-run på Storkøbenhavns Køretekniske Anlæg – fastslog, at en stor del af efteråret var gået med at involvere de i alt 20 nye teammedlemmer i det fortløbende arbejde, hvor målet vel er endnu en topplacering i konkurrencen på Silverstone racerbanen.

 

Som sådan sker der til stadighed en udskiftning men også en udbygning af teamet. Der er typisk et frafald af team-medlemmer, som repræsenterer flere end 10 studieretninger på DTU, fx når de færdiggør deres uddannelse, og det kompenseres der så for gennem nye studerende – godt underbygget af en øjensynlig stadig stigende interesse i at være med i det spændende projekt.

 

Styrkelse af de personlige egenskaber

Formula Student er godt nok ikke en uddannelses-disciplin på DTU, men DTU lægger bl.a. faciliteter til arbejdet. Og alt Formula Student arbejdet foregår i elevernes fritid. Det indebærer, at der arbejdes snart sagt døgnet rundt, men betyder også, at de studerendes personlige egenskaber gennem samarbejdet, sammenholdet og de fælles målsætninger styrkes, så de besidder kvaliteterne, når de siden skal praktisere deres kunnen i livet efter studietiden.

 

Det betyder imidlertid også, at fordi der som sådan er sat en udløbsdato på deres tilknytning til arbejdet, som hænger direkte sammen med deres tilknytning til DTU, ønsker den enkelte naturligvis at få mest muligt ud af indsatsen. Det øger indsatsen og arbejdslysten – værdifulde egenskaber i arbejdslivet, uanset det finder sted på eller uden for motorsporten.

 

Det er noget, som ikke mindst den ”pensionerede” kvindelige Formel 1 mekaniker, Emilie Rath, har mere end fuld forståelse for. Derfor nyder Vermilion Racing hendes fulde opbakning og anerkendelse – hvilket også bidrager til styrket diversitet i denne særlige motorsportsgren, hvilket i sig selv er en ganske unik faktor.

 

Sidst, men ikke mindst, er det en væsentlig del af teamets arbejde, at styrke det økonomiske grundlag, eksempelvis gennem sponsorater. Øverst på ønskelisten står muligheden for at gøre teamets elektriske racerbil en del lettere end den er, fx gennem anvendelse af mere eksotiske og derfor dyrere tekniske løsninger.


Hurtige fakta om Vermilion racerbilen:


Motoreffekt: 80 kW (108 hk). Batteri: 600 Volt. Kapacitet: 8,3 kWh. Vægt: 280 kg. Topfart: 107 km/t. 0-100 km/t: 3,2 sek.


Vermilion teamets show-run fandt sted på en regnvåd asfalt, som er en særlig udfordring for elektrisk drevne biler på grund af den særlige måde, hvorpå kræfterne overføres til kørebanen. Men den klarede det pænt.

Designet af den kompakte Formula Student racerbil er baseret på et strengt reglement, der også gør det økonomisk muligt for de mange univesitet-teams at deltage.

Racerbilen er designet og bygget af Vermilion Racing, som er navnet på det DTU-baserede projekt, som de nu 50 teammedlemmer bruger en stor del af deres fritid på at være en del af. Flere end 10 studieretninger omfattes af teamet, som i sommeren 2025 tog den samlede 2. plads i den internationalt anerkendte britiske Formula Student konkurrence, der kan betragtes som et uofficielt VM for Formula Student.


Emilie Rath er kendt som den nu "pensionerede" danske kvindelige Formel 1 mekaniker. Hun har en stor passion for Vermilion Racing, der giver de unge mennesker en baggrund, som vil kunne drive dem langt både indenfor og udenfor motorsportens verden.


Mathilde Lei er teamchef, men teamchefen var ikke til stede ved det såkaldte show-run, som Vermilion Racing afviklede for teamets stakeholders. Hun er nemlig som studerende dette efterår på udveksling på et britisk universitet, som også deltager i Formula Student. Hér drager man utvivlsomt gavn af den erfaring, hun besidder, som var med til at føre det danske DTU-team til tops på Silverstone racerbanen i sommer.

Samtale med Mathilde Lei - Vermilion Racing - DTU
September 2025 - 14 min

Kort tid efter succesen i England kunne Vermilion Racings racerbil ses i action ved Copenhagen Historic Grand Prix. Her blev også Syddansk Universitets racerbil luftet (billedet nedenfor).

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt