|
I sommeren 2025 blev det
danske Vermilion Racing team nr. 2 i det, man kan
kalde et uofficielt
verdensmesterskab for Formula Student, afholdt på
Silverstone racerbanen i England – i konkurrence med
teams fra ikke færre end 125 universiteter fra hele
verden. Ved semesterstarten dette efterår blev
teamet styrket yderligere med i alt 20 nye
team-medlemmer, så man nu er 50 studerende til at
tackle den fortsatte udvikling.
Formula Student er et
verdensomspændende projekt for
universitetsstuderende, typisk tilknyttet store
universiteter. I Danmark er Danmarks Tekniske
Universitet – DTU – det førende blandt i alt fire
danske universiteter. Også Aarhus Universitet,
Aalborg Universitet og Syddansk Universitet er
nemlig blandt deltagerne.
Projektet går i korthed ud
på, at hvert deltager-universitet bygger en
racerbil, naturligvis indenfor nogle nærmere
specificerede regler, og siden dyster de imod
hverandre i en række discipliner, hvor spørgsmålet
om at være hurtigst er en af dem, men bestemt ikke
den eneste.
Således scorede DTU-teamet,
som er døbt Vermilion Racing, førstepladsen i
kategorierne ”Business Plan Presentation”, Static
Events” og ”Formula Student Class”. Og sammenlagt blev
Vermilion Racing altså nr. 2.
En af de mest innovative
motorsportsformer
Et af de særlige aspekter ved
deltagelsen i Formula Student, som af den berømte
Formel 1 ingeniør og motorsportschef, Ross Brawn, er
udnævnt til den ene af verdens i alt kun to mest
innovative former for motorsport, er, at alle
team-medlemmer arbejder på projektet i deres fritid.
Ross Brawn må dog have overset Formel E, som af
mange ellers anses for verdens mest innovative form
for motorsport (men måske har han udtalt sig inden
Formel E blev etableret).
Det har man heldigvis ikke i
Vermilion Racing, for DTU-teamet har satset på en
fuldt elektrisk drivline. Derigennem lægger man
direkte an til, at de studerende på den ene eller
anden måde vil kunne bidrage til udviklingen af
elektromobilitet, på såvel som udenfor racerbanen.
For som bekendt har der altid været tætte bånd
mellem motorsporten og den globale bilproduktion,
noget som ikke mindst Nissan, Jaguar og Porsche i
den grad dokumenterer gennem deres Formel E baserede
motorsportsaktiviteter.
Fokus på fremtidens
mobilitet
Det innovative i Formula
Student lægger dog ikke, hvad drivlinen angår,
begrænsninger på de studerendes kreativitet. Mange
deltagere satser som i bilindustrien fortsat også på
ICE-drivliner, men det overordnede budskab er det
samme: At understøtte de unge menneskers udvikling
og læring til gavn for fremtidens mobilitet.
Derfor indgår også den vifte
af færdigheder, som hænger uadskilleligt sammen med
den tekniske innovation. Team-arbejdet og det
kommercielle element er vigtige parametre. Og det er
ikke overraskende, at Vermilion Racings ”Head of
Business”, Esben Metzsch, ved præsentationen af
teamets status netop nu – herunder et såkaldt
show-run på Storkøbenhavns Køretekniske Anlæg –
fastslog, at en stor del af efteråret var gået med
at involvere de i alt 20 nye teammedlemmer i det
fortløbende arbejde, hvor målet vel er endnu en
topplacering i
konkurrencen på Silverstone racerbanen.
Som sådan sker der til
stadighed en udskiftning men også en udbygning af
teamet. Der er typisk et frafald af team-medlemmer,
som repræsenterer flere end 10 studieretninger på
DTU, fx når de færdiggør deres uddannelse, og det
kompenseres der så for gennem nye studerende – godt
underbygget af en øjensynlig stadig stigende
interesse i at være med i det spændende projekt.
Styrkelse af de personlige
egenskaber
Formula Student er godt nok
ikke en uddannelses-disciplin på DTU, men DTU lægger
bl.a. faciliteter til arbejdet. Og alt Formula
Student arbejdet foregår i elevernes fritid. Det
indebærer, at der arbejdes snart sagt døgnet rundt,
men betyder også, at de studerendes personlige
egenskaber gennem samarbejdet, sammenholdet og de
fælles målsætninger styrkes, så de besidder
kvaliteterne, når de siden skal praktisere deres
kunnen i livet efter studietiden.
Det betyder imidlertid også,
at fordi der som sådan er sat en udløbsdato på deres
tilknytning til arbejdet, som hænger direkte sammen
med deres tilknytning til DTU, ønsker den enkelte
naturligvis at få mest muligt ud af indsatsen. Det
øger indsatsen og arbejdslysten – værdifulde
egenskaber i arbejdslivet, uanset det finder sted på
eller uden for motorsporten.
Det er noget, som ikke mindst
den ”pensionerede” kvindelige Formel 1 mekaniker,
Emilie Rath, har mere end fuld forståelse for.
Derfor nyder Vermilion Racing hendes fulde opbakning
og anerkendelse – hvilket også bidrager til styrket
diversitet i denne særlige motorsportsgren, hvilket
i sig selv er en ganske unik faktor.
Sidst, men ikke mindst, er
det en væsentlig del af teamets arbejde, at styrke
det økonomiske grundlag, eksempelvis gennem
sponsorater. Øverst på ønskelisten står muligheden
for at gøre teamets elektriske racerbil en del
lettere end den er, fx gennem anvendelse af mere
eksotiske og derfor dyrere tekniske løsninger.
Hurtige fakta om Vermilion
racerbilen:
Motoreffekt: 80 kW (108 hk).
Batteri: 600 Volt. Kapacitet: 8,3 kWh. Vægt: 280 kg.
Topfart: 107 km/t. 0-100 km/t: 3,2 sek.
|