Copenhagen Historic Grand
Prix 2025 blev endnu en manifestation af bilhistorie
på højere niveau. Det levende museum, der afvikles
over to-en-halv dag på parkanlægget omkring
Grøndalscentret på Bellahøj, synliggjorde endnu
engang, hvordan man kan forbinde fortiden med
nutiden og fremtiden – og vise den frem på en måde,
som gør den københavnske mangfoldighed enestående.
I samme weekend som
Copenhagen Pride blev skudt i gang, og i øvrigt
havde overtaget Rådhuspladsen fra CHGP (det var helt
OK). I samme weekend hvor Brian Adams om aftenen fra
Plænen i Tivoli sørgede for liv i middelalderbyens
kerne (det var herligt) Og i samme weekend hvor
rock-festivalen ”Syd for Solen” i tre dage fra sidst
på formiddagen til midnat på sin måde sørgede for,
at der var gang i den i det københavnske
sydvest-kvarter, (med mindst ligeså mange decibel,
som de fleste af de historiske racerbiler ikke kom i
nærheden af på Bellahøj – det var også OK), kunne
den traditionsrige ”motorsports- og bilfestival”
også samle flere titusinder af gæster (imponerende
med ikke overraskende).
Noget for enhver smag
Der var med andre ord noget
for enhver smag i den danske hovedstad i de dage.
For fællesskabet, respekten for mangfoldigheden og
tidsrigtige værdimålsætninger indeholdt i ordene
diversitet, lighed og inklusion fik også i 2025 lov
til at sætte deres præg på byen.
På Bellahøj blev værdierne
praktiseret overalt, hvor man færdedes. Få meter fra
start- og målstregen var opsat en særlig
tilskuertribune, der tilgodeså handikappede gæster,
der havde brug for særlige vilkår, hvis de også
skulle have en oplevelse med hjem. Overalt kunne man
færdes ubesværet, og efter behov venligt assisteret
af andre tilskuere, såvel som de mange frivillige,
der udgør drivkraften i det store arrangement.
Alle og enhver
I ”ryttergården” færdedes
racerkørere af ethvert køn. Ukendte såvel som
stjerner – og kommende stjerner. Og de allerfleste
racerhold var sammensat af mennesker, der uanset køn
og nationalitet samarbejdede om at yder deres
ypperste for at vise omverdenen, at i Danmark er vi
ikke hinandens smagsdommere. Vi kan det hele og vi
får succes, hvis vi samarbejder o respekterer
hinanden.
Om Copenhagen Historic Grand
Prix får lov at bestå vil tiden vise. Men de
kræfter, der arbejder imod, arbejder indirekte også
imod grundpillen i den danske forvaltning af den
demokratiske idé. Danmark styres på den ene side af
et besluttende flertal, men i Danmark udviser man
også respekt for mindretal, især når mindretal
underbygger de fælles værdier, som bærer vores
samfund. Herunder også accepten af, at ikke alle har
de samme interesser, og at en metropol som København
bør have plads til mange interesser, uanset det
måtte falde i visse byboere og politiske retningers
smag.
Præmieret DTU
elbils-projekt
Copenhagen Historic Grand
Prix var i år ikke alene en forhistorisk og
nutidshistorisk opvisning. Dygtige studerende fra
Danmarks Tekniske Universitet var netop kommet
tilbage fra England, efter at have opnået historisk
fine resultater i verdens mest veletablerede
ingeniør konkurrence for studerende.
DTU-holdet scorede to
førstepladser og en 2. plads og sammen med
studiekammerater fra Odense Universitet samt
Syddansk Universitet fremviste de ikke alene deres
egenudviklede fuldt elektriske racerbiler, de kunne
helt og aldeles lydløst også vise bilerne frem under
trygge forhold i fuld aktion på den midlertidige
racerbane på vejene omkring Bellahøj.
Unikt 16-årigt talent
De studerende strålede ligeså
meget og var ligeså stolte af deres projekter som
det nyudsprungne stjerneskud, den blot 16-årige Alba
Hurup Larsen, der netop har opnået kontrakt med
intet ringere end Ferraris motorsports-akademi, som
skal hjælpe hende videre mod en karriere i
international motorsport på højeste niveau.
Alba sigter mod Formel 1, men
hun besidder givetvis også de egenskaber, der skal
til at ramme ind i den sofistikerede
motorsportsklasse for de elektriske Formel E
racerbiler. Og derigennem give Danmark en særlig
plads i biernes kulturhistoriske fremtid, som alle,
også udenfor motorsporten vil kunne lukrere på. Som
bekendt er der tæt sammenhæng mellem udviklingen i
motorsport og de køretøjer, danskere såvel som
resten af verden betjener sig af.
Tankespind eller…
Og i CHGP-sammenhæng er det
måske ikke alene redaktørens tankespind at vi næste
år vil kunne se Alba i en elektrisk racerbil fra
Vermilion teamet (som DTU’s racerstuderende kalder
sig). Hvis der altså bliver et næste år for CHGP i
København.
Alba er for ung til i år selv
at måtte køre en fuldblods racerbil rundt på
racerbanen på Bellahøj. Derfor var det kærkomment
for den unge racerkører at få en tur i en Porsche
GT3 sportsvogn med ingen ringere end den bedste
danske kvindelige racerkører nogensinde, Michelle
Gatting bag rattet. Alt imens hendes Aston Martin
kolleger kørte turen rundt i en Vantage-racer, der
kører på CO2 neutralt syntetisk benzin. Der er mange
i motorsportens verden, der tænker ud af boksen og
ser en fremtid som rigtig mange slet ikke evner at
forestille sig…
Grænsende til det
uvurderlige
Samtidig kørte Gatting samt
den ni-dobbelte Le Mans vinder, Tom Kristensen,
2024-Le Mans vinderen Nicklas Nielsen m.fl. demoture
i et stort udvalg af biler, der fortsat er med til
at skrive motorsportshistorie. Og hver demotur med
betalende gæster udløste et større beløb til
Rigshospitalets BørneUngeProgrammet, der i den grad
har brug for hver en krone til at gøre livet bedre
for børn med livstruende sygdomme. I år blev der
rejst 760.000 kroner på 2 gange én timer.
Copenhagen Historic Grand Prix er ikke alene
motorløb på Bellahøj. Begivenheden rækker langt
længere end de fleste kan forestille sig. Det er
meget mere end al ære og respekt værd. Det er
grænsende til det uvurderlige.

Race for Riget indbragte i år 760.000 kroner, som
sendes ubeskåret og direkte videre til støtte for
børn og unge, der behandles på Righshospitalet.

Tom Kristensen er ambassadør for Copenhagen Historic
Grand Prix og bidrager til Race for Riget ved at
give gæsteture til 3000 kroner for 2 omgange på
racerbanen på Bellahøj.

Line-up til Race for Riget.

Fuldblodsracerbiler: Porsches VM-vindende Formel E
racerbil fra i år og i baggrunden den Penske-Porsche
Hypercar, som bl.a. Michael Christensen kører i Le
Mans-racing - World Endurance Championship. |