- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Copenhagen Historic Grand Prix 2025

Diversitet og inklusion går hånd i hånd


Af Søren Clauding – 10. august 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copenhagen Historic Grand Prix 2025 blev endnu en manifestation af bilhistorie på højere niveau. Det levende museum, der afvikles over to-en-halv dag på parkanlægget omkring Grøndalscentret på Bellahøj, synliggjorde endnu engang, hvordan man kan forbinde fortiden med nutiden og fremtiden – og vise den frem på en måde, som gør den københavnske mangfoldighed enestående.

 

I samme weekend som Copenhagen Pride blev skudt i gang, og i øvrigt havde overtaget Rådhuspladsen fra CHGP (det var helt OK). I samme weekend hvor Brian Adams om aftenen fra Plænen i Tivoli sørgede for liv i middelalderbyens kerne (det var herligt) Og i samme weekend hvor rock-festivalen ”Syd for Solen” i tre dage fra sidst på formiddagen til midnat på sin måde sørgede for, at der var gang i den i det københavnske sydvest-kvarter, (med mindst ligeså mange decibel, som de fleste af de historiske racerbiler ikke kom i nærheden af på Bellahøj – det var også OK), kunne den traditionsrige ”motorsports- og bilfestival” også samle flere titusinder af gæster (imponerende med ikke overraskende).

 

Noget for enhver smag

Der var med andre ord noget for enhver smag i den danske hovedstad i de dage. For fællesskabet, respekten for mangfoldigheden og tidsrigtige værdimålsætninger indeholdt i ordene diversitet, lighed og inklusion fik også i 2025 lov til at sætte deres præg på byen.

 

På Bellahøj blev værdierne praktiseret overalt, hvor man færdedes. Få meter fra start- og målstregen var opsat en særlig tilskuertribune, der tilgodeså handikappede gæster, der havde brug for særlige vilkår, hvis de også skulle have en oplevelse med hjem. Overalt kunne man færdes ubesværet, og efter behov venligt assisteret af andre tilskuere, såvel som de mange frivillige, der udgør drivkraften i det store arrangement.

 

Alle og enhver

I ”ryttergården” færdedes racerkørere af ethvert køn. Ukendte såvel som stjerner – og kommende stjerner. Og de allerfleste racerhold var sammensat af mennesker, der uanset køn og nationalitet samarbejdede om at yder deres ypperste for at vise omverdenen, at i Danmark er vi ikke hinandens smagsdommere. Vi kan det hele og vi får succes, hvis vi samarbejder o respekterer hinanden.

 

Om Copenhagen Historic Grand Prix får lov at bestå vil tiden vise. Men de kræfter, der arbejder imod, arbejder indirekte også imod grundpillen i den danske forvaltning af den demokratiske idé. Danmark styres på den ene side af et besluttende flertal, men i Danmark udviser man også respekt for mindretal, især når mindretal underbygger de fælles værdier, som bærer vores samfund. Herunder også accepten af, at ikke alle har de samme interesser, og at en metropol som København bør have plads til mange interesser, uanset det måtte falde i visse byboere og politiske retningers smag.

 

Præmieret DTU elbils-projekt

Copenhagen Historic Grand Prix var i år ikke alene en forhistorisk og nutidshistorisk opvisning. Dygtige studerende fra Danmarks Tekniske Universitet var netop kommet tilbage fra England, efter at have opnået historisk fine resultater i verdens mest veletablerede ingeniør konkurrence for studerende.

 

DTU-holdet scorede to førstepladser og en 2. plads og sammen med studiekammerater fra Odense Universitet samt Syddansk Universitet fremviste de ikke alene deres egenudviklede fuldt elektriske racerbiler, de kunne helt og aldeles lydløst også vise bilerne frem under trygge forhold i fuld aktion på den midlertidige racerbane på vejene omkring Bellahøj.

 

Unikt 16-årigt talent

De studerende strålede ligeså meget og var ligeså stolte af deres projekter som det nyudsprungne stjerneskud, den blot 16-årige Alba Hurup Larsen, der netop har opnået kontrakt med intet ringere end Ferraris motorsports-akademi, som skal hjælpe hende videre mod en karriere i international motorsport på højeste niveau.

 

Alba sigter mod Formel 1, men hun besidder givetvis også de egenskaber, der skal til at ramme ind i den sofistikerede motorsportsklasse for de elektriske Formel E racerbiler. Og derigennem give Danmark en særlig plads i biernes kulturhistoriske fremtid, som alle, også udenfor motorsporten vil kunne lukrere på. Som bekendt er der tæt sammenhæng mellem udviklingen i motorsport og de køretøjer, danskere såvel som resten af verden betjener sig af.

 

Tankespind eller…

Og i CHGP-sammenhæng er det måske ikke alene redaktørens tankespind at vi næste år vil kunne se Alba i en elektrisk racerbil fra Vermilion teamet (som DTU’s racerstuderende kalder sig). Hvis der altså bliver et næste år for CHGP i København.

 

Alba er for ung til i år selv at måtte køre en fuldblods racerbil rundt på racerbanen på Bellahøj. Derfor var det kærkomment for den unge racerkører at få en tur i en Porsche GT3 sportsvogn med ingen ringere end den bedste danske kvindelige racerkører nogensinde, Michelle Gatting bag rattet. Alt imens hendes Aston Martin kolleger kørte turen rundt i en Vantage-racer, der kører på CO2 neutralt syntetisk benzin. Der er mange i motorsportens verden, der tænker ud af boksen og ser en fremtid som rigtig mange slet ikke evner at forestille sig…

 

Grænsende til det uvurderlige

Samtidig kørte Gatting samt den ni-dobbelte Le Mans vinder, Tom Kristensen, 2024-Le Mans vinderen Nicklas Nielsen m.fl. demoture i et stort udvalg af biler, der fortsat er med til at skrive motorsportshistorie. Og hver demotur med betalende gæster udløste et større beløb til Rigshospitalets BørneUngeProgrammet, der i den grad har brug for hver en krone til at gøre livet bedre for børn med livstruende sygdomme. I år blev der rejst 760.000 kroner på 2 gange én timer.

 

Copenhagen Historic Grand Prix er ikke alene motorløb på Bellahøj. Begivenheden rækker langt længere end de fleste kan forestille sig. Det er meget mere end al ære og respekt værd. Det er grænsende til det uvurderlige.

Race for Riget indbragte i år 760.000 kroner, som sendes ubeskåret og direkte videre til støtte for børn og unge, der behandles på Righshospitalet.


Tom Kristensen er ambassadør for Copenhagen Historic Grand Prix og bidrager til Race for Riget ved at give gæsteture til 3000 kroner for 2 omgange på racerbanen på Bellahøj.


Line-up til Race for Riget.


Fuldblodsracerbiler: Porsches VM-vindende Formel E racerbil fra i år og i baggrunden den Penske-Porsche Hypercar, som bl.a. Michael Christensen kører i Le Mans-racing - World Endurance Championship.


Tom Kristensen og Harry Lund og gode bekendte. Den danske 9-foldige Le Mans vinder har tidligere kørt Harry Lunds Auto Union fra 1945.


Motorsportsgenerationer: Harry Lund i sin Auto Union årgang 1945 og DTU's Vermilion Racing el-racerbilsprojekt. Sidstnævnte er fuldt elektriske og skabt indenfor et reglement, der fordrer anderledes designs end vi er vant til. Vermilion har i juli måned opnået to førstepriser og en 2. pris i den højt estimerede Formula Student konkurrence med 125 deltager-teams fra universiteter i hele verden.


Matilde Lei er teamchef for Vermilion Racing.


Syddansk Universitets el-racer blev også demontreret i aktion på Bellahøj.


Michelle Gatting er den mest succesrige kvindelige danske racerkører nogensinde.


Alba Hurup Larsen (og hendes far, Steffen) er den mest talentfulde unge danske racerkører lige nu.


Plads til et tak for turen fra Alba til Michelle.



Michelle Gatting kørte end Porsche 992 GT3 i Race for Riget.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt