| Uden et regulært hovedløb og 
							med drilske indslag fra vejrgudernes side blev 
							Copenhagen Historic Grand Prix 2023 ikke helt, som 
							det plejede at være. Heldigvis havde den 
							bil-kulturhistoriske side en stor plads i programmet 
							over årets oplevelser på Bellahøj Park. Og side om 
							side med underholdende og til tider også ganske 
							dramatiske racerløb var der masser af smil og godt 
							humør weekenden igennem. Og det er på det 
							bestemteste noget, som verden har brug for, især i 
							en tid med krig og store internationale 
							udfordringer.   Midt i det hele var det ret 
							enestående, at opleve det nyeste stjerneskud fra 
							Danmark, der mod alle odds har udviklet sig til en 
							regulær motorsportsnation. Den blot 19-årige Malthe 
							Jakobsen fra Thisted, der i juni i år var den yngste 
							dansker nogensinde i 24-timers Le Mans, havde aldrig 
							før kørt hurtigt på hovedstadens veje. Det fik han 
							anledning til, for bag rattet af en ret potent 
							Peugeot 208 Rally4 var han blandt de mange kørere, 
							der mod betaling gav køreture på de afspærrede veje 
							i udkanten af København centrum.   Og pengene fra ”Race for 
							Riget” gik vel at mærke helt og aldeles ubeskåret 
							til rigshospitalets børne og ungdomsarbejde. 750.000 
							kroner blev det til i år. Næh, 
							”CHGP” er ikke så dumt et racerløb, som det fremgik 
							af et banner, hængt op på et hustag i banens nærhed. 
							Hvem, der har ytret sig i et land, hvor 
							ytringsfriheden lever i bedste velgående, er 
							egentlig lige meget. Men det er ikke utænkeligt, at 
							ophavspersonerne ikke ønsker at andre end de selv 
							skal have glæde af hovedstadens muligheder (eller 
							måske er de bare misundelige på andre borgeres 
							glæde). Det har de så lov til at mene og synes – om 
							end der med Dannebrog ud af vinduerne var andre 
							langs banen, der øjensynlig også har andre meninger. 
 
							 Nogle var sure, men mon ikke 
							de fleste var glade... 
							 
  Tom Kristensen kørte donationsture i denne 
							lynhurtige Lamborghini Huracan Super Trofeo.
 
 Plads til alle, venligst… I diversitetens navn burde 
							der vel være plads til alle, på samme måde som 
							rockkoncerter og store sportsbegivenheder er en del 
							af bylivet. Turister er der også mange af, 
							heldigvis, selvom byboere i København C måtte mene 
							at de støjer, og hvad med Tivoli... Og for lige i samme åndedrag at gøre op 
							med de heldigvis kun ganske få 
							meningstilkendegivelser om forurening fra de 
							deltagende biler: I moderne motorsport benyttes CO2 
							neutrale brændstoffer. Publikum ved CHGP er, alene 
							pga. manglende parkeringsmuligheder, nødt til at 
							transportere sig fx med offentlige transportmidler – 
							eller på cykel. CO2 udledningen og forureningen er i 
							den store sammenhæng meget beskeden og sandsynligvis 
							langt ringere end den CO2, der udledes for at 
							transportere publikum til fx store sportsstadioner 
							eller de store musikfestivaller.   På de afspærrede veje blev 
							der kørt racerløb med biler i alle aldre. Fra de 
							meget gamle til de helt nye, fra de meget langsomme 
							til de meget hurtige. Og ind imellem racerløbene lod 
							arrangørerne bilhistorien med langsom fart og uden 
							nævneværdig støj køre i kortege rundt på banen. Det 
							er i sig selv unikt, for ét er, at se stillestående 
							klenodier på museerne, et andet er at se dem i 
							aktion. Det bringer på en helt anden måde historien 
							i live og alene den del skal der lyde stor applaus 
							til arrangørerne for at muliggøre. 
 
							 I vores dækning af Copenhagen Historic Grand Prix er 
							de individuelle løbsresultater næsten ligegyldige, 
							så dem forbigår vi stort set i ”tavshed”. Den store 
							vinder i CHGP, årets sejrherre, var bilhistorien. 
							Til stor glæde for de mange, både unge og gamle, der 
							kan se og forstå den betydning, bilerne i snart 
							flere menneskealdre har haft for os alle. Selv i den 
							silende regn, der søndag eftermiddag afsluttede 
							”motorfesten”, så vi ikke en eneste gæst forlade 
							banen uden et smil på læberne eller et smilende 
							glimt i øjet. Det i sig selv er det hele værd.
 
  Den tidligere IndyCar kører Ronnie Bremer kørte Race 
							for Riget i denne usædvanlige KTM X-Bow GT2.
 
  |