- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye Toyota GR Yaris Rally1 i kamuflage dekorering inden premieren. Med den 8-dobbelte og regerende verdensmester og 8 gange Monte Carlo rally vinder, Sebastien Ogier. i førersædet er Toyota selvskreven storfavorit til sejren.


2022 Rally Monte Carlo:

Starten på my epoke

Focus på miljø i rally-VM


Af Søren Clauding – januar 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I weekenden, d. 20.-23. januar, køres verdens mest berømte rally. Det er Rally Monte Carlo, der traditionen tro afvikles med Monaco - det mondæne fyrstendømme ved den franske riviera – som omdrejningspunkt. Og siden afvikles der 17 hastighedsprøver i bjergene nord for Monaco, det, der også kaldes Alpes-Maritimes.

 

Men samtidig med, at det i øvrigt 90. ”Rallye Automobile Monte-Carlo” skydes i gang, er det også startskuddet på en ny epoke i rallyverdensmesterskabet. En epoke, hvor der er fokus på miljø og omverdens-rigtig adfærd. Bilerne er CO2 neutrale, både når de kører mellem hastighedsprøverne og når de op til over 535 hestekræfter lukkes ud på de snoede Alpeveje. Og rigtigt, de nye VM-rallybiler, der fremover vil gå under betegnelsen Rally1 rallybiler, har op til 535 hestekræfter. De har træk på alle fire hjul og de kommer til at køre rigtig, rigtig hurtigt.

 

Man har fra det internationale bilforbund, FIA, længe arbejdet på en miljøoptimeret løsning. Resultatet blev offentliggjort for første gang i efteråret 2021, siden har de tre deltagende bilfabrikker – de regerende verdensmestre fra Toyota, samt Hyundai og ikke mindst Ford speedet arbejdet op med færdiggørelsen af historiens første CO2 neutrale Rally1 biler.

 

Rally stiller særlige udfordringer

Årsagen til, at det har taget længere tid end man har oplevet i andre dele af motorsporten, hvor Formel E verdensmesterskabet jo allerede ugen efter tager hul på den 8. sæson i klassen for de fuldt elektriske formel-racerbiler, er, at udfordringerne i et rally er markant anderledes. I et rally kører man mange kilometer over flere dage. Alene hastighedsprøverne i Monte Carlo rallyet udgør 296 kilometer og dertil kommer kørslen fra den ene hastighedsprøve til den anden.

 

Man kunne naturligvis benytte store batterier, men erfaringerne fra ikke mindst serieproduktion af eksempelvis plug-in hybrid biler og især fuldt elektriske biler har vist, at bilerne da også vil blive uforholdsmæssigt tunge. Og tunge biler kører notorisk ikke særlig godt.

 

I et rally benytter man også typisk kompaktbiler som konkret i år er baseret på Toyota Yaris, Hyundai i20 og Ford Puma. I de kompakte biler, som i sig selv er ret miljørigtige, fordi de ikke skal bruge så meget energi for at køre, er der slet ikke plads til store batterier.

 

Små batterier og fossilfri brændstof

Løsningen er en slags plug-in hybridbiler, men med små batterier på blot 3,9 kWh. De vejer et stykke under 100 kg, men hvordan opnår man så CO2 neutraliteten? Løsningen hedder fossilfri syntetisk brændstof, hvor CO2 i luften anvendes til at fremstille flydende fossilfri benzin. Siden udledes der CO2, når forbrændingsmotorerne kører, men den CO2 modsvarer den, som er blevet optaget ved fremstillingen af brændstoffet, så regnestykket ender på nul.

 

Drivlinen i de nye Rally1 biler består af 1,6 liters turbobenzinmotorer på 400 hestekræfter, identiske med dem, som man har benyttet i de seneste år, kombineret med en 135 hestes elmotor. 3,9 kWh batteriet oplades dels fra elnettet, dels fra rekuperation af bevægelsesenergi under kørslen, og strømmen benyttes til at køre forureningsfrit gennem mindre byer og til at levere flere kræfter til bilerne, når de kører hastighedsprøverne.

 

Hvordan bliver det?

Og hvad kommer vi så til at opleve i Rally Monte Carlo? Tja, det er hele rallyverdenen spændt på. Men et faktum er det, at den nye epoke har så stor tiltrækningskraft på verdens bedste rallykørere, at startlisten inkluderer navne som den 9-dobbelte rallyverdensmester, Sebastien Loeb og den 8-dobbelte og regerende rallyverdensmester, Sebastien Ogier. Begge har ellers neddroslet deres karriere, så de ikke længere kører hele VM-serien. Loeb kører i øvrigt Ford Puma mens Ogier kører Toyota Yaris.


Sebastien Ogier og Elfyn Evans blev nr. 1 og 2 i kørernes VM sidste år og sikrede konstruktør-VM til Toyota. De er begge med i Monte Carlo rallyet.


Og så er der striben af topkørere fra de seneste sæsoner: Elfyn Evans, Kalle Rovanperä og Takamoto Katsuta i Toyota GR Yaris Rally 1, som bilen hedder, Thierry Neuville, Ott Tänak og Oliver Solberg i Hyundai i20N Rally1 og i den nye Ford Puma Rally1 kører foruden Loeb også Craig Breen, Gus Greensmith og Adrien Fourmaux.

 

LIVE TV

Rally verdensmesterskabet vises også i år på Discoverys TV-kanaler. Fem udvalgte hastighedsprøver fra Monte Carlo rallyet vises LIVE på Eurosport 2 og 6’eren og de kan i øvrigt LIVE-streames uden afbrydelser på streamingplatformen Discovery+. Udsendelsestiderne er publiceret på forsiden af Motorsiden.dk.


World Rally Championship på Discovery TV

Rally-VM dækkes også i år på Discovery TV-kanalerne, herunder Eurosport og 6'eren, samt på den fornyede discovery+ streaming platform, hvorpå alle Discoverys danske TV-kanaler kan ses og rallyudsendelserne kan ses uden afbrydelse.

Rally Monte Carlo
udsendelsesplanen ser sådan ud:
Torsdag d. 20. januar 20:00-21:30: E2
Lørdag d. 22. januar 10:00-11:00: 6'eren
Lørdag d. 22. januar 14:00-15:00: 6'eren
Søndag d. 23. januar 10:00-11:00: 6'eren
Søndag d. 23. januar 12:00-13:30: 6'eren

Sebastien Loeb er god for 7 sejre i Rally Monte Carlo - men han har vundet Rally-VM 9 gange. Franskmanden kører rallyet for MSport Ford teamet og er helt klart en favorit.



Hyundai i20 N Rally1 er navnet på Hyundais nye udfordrer med bl.a. den tidligere verdensmester, Ott Tänak bag rattet. Også Thierry Neuville kører for Hyundai igen i år.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt