- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Dakar 2022:

Al-Attiyah og Toyota dominerer - og vinder Dakar


Af Søren Clauding – 14. januar 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det blev Nasser Al-Attiyah fra Qatar, der sammen med co-driver Matthieu Baumel vandt årets Dakar. Den nu 4-dobbelte Dakar-vinder styrede sin Toyota GR DKR Hilux sikkert i mål efter i princippet at have ført fra start til mål. Sejren var også Toyotas nr. 2 i det berømte maraton rally. Den første sejr kom i 2019, hvor Al-Attiyah, dengang i Sydamerika, vandt sin tredje sejr.

 

Sejren blev opnået efter stort set problemfri kørsel. Et lille problem med transmissionen øgede spændingen en smule undervejs, men det var hurtigt løst, og siden fortsatte vejen mod målrampen med ufortrøden sikkerhed. Der var oven i købet mulighed for at styre det taktiske forløb, så man kunne komme igennem uden for mange etapesejre. To blev det til for Al-Attiyah, men med en smule Dakar kendskab er det åbenlyst, at etapesejre kun har sekundær betydning i Dakar og ofte alene opnås pga. konkurrenternes taktiske kørsel.

 

Etape-sejre giver problemer

Taktikken var helt klart, at undgå at skulle være første bil i ørkenen - det bliver man nemlig med en etape-sejr. Men den tort måtte Al-Attiyah alligevel lide allerede på rallyets 2. hastighedsetape, efter på den første todelte etape at have taget rallyføringen med et forspring på ikke mindre end 13 minutter til den nærmeste konkurrent, løbet igennem. Sebastien Loeb formåede nemlig at styre sin BRX Prodrive Hunter med Ford Ecoboost motor i mål på 2. pladsen. Han kunne derpå køre 3 minutter fra Al-Attiyah dagen efter – et godt eksempel på hvormeget man vinder ved ikke at vinde. Og så var det taktiske spil i gang.

 

Loeb havde imidlertid allerede på 3. etape et problem med transmissionen, som indebar at bilen blev forvandlet fra firehjulstrækker til tohjulstrækker. Han mistede over en halv time på etapen, og det forspring Nasser Al-Attiyah derigennem opnåede fastholdt han resten af rallyet.

 

Toyota dominerende triumf

For Toyota var triumfen stor, for selvom Loeb, der trods alt og ikke for ingenting er 9-dobbelt verdensmester, blev nr. 2, lykkedes det Yazeed Al Rajhi på hjemmebane at score sit bedste resultat ud af 8 forsøg og tage 3. pladsen. Han kørte også en Toyota Hilux.

 

Loebs team-kollega, Orlando Terranova, der har stået for en stor del af udviklingsarbejdet på den nye Prodrive-konstruerede BRX, blev belønnet med 4. pladsen og som nr. 5 kom Al-Attiyahs team-kollega hos Toyota, den tidligere Dakar vinder, Giniel de Villiers.

 

Audi-hype

Inden rallyet var der stor hype omkring Audi’s debut, men allerede på rallyets første dage meldte det tyske bilmærke sig i praksis ud af kampen om topplaceringerne. Den 14-foldige Dakarvinder, Stephane Peterhansel, fejlfortolkede ifølge ham selv en sektion, hvor terrænet var hårdere end han havde vurderet det til at være. Resultatet var et ødelagt baghjulsophæng allerede på rallyets første etape - og så var han på 79. pladsen, mere end 23 timer efter den førende bil.

 

På samme etape begik Carlos Sainz og co-driver Lucas Cruz en regulær navigationsfejl og de var da 2 timer og 22 minutter bagud, hvilket svarede til 47. pladsen. Efter de første to dage lå den bedst placerede Audi RS e-tron på 36. pladsen, kørt af svenske Mattias Ekström, der er en novice i Dakar-rallying, men lidt af en multikunstner, når det gælder motorsport. Da Sainz aldrig indhentede det forsømte, efter også senere at have oplevet tekniske problemer undervejs, endte Ekström med at score Audi’s bedste resultat i form af 9. pladsen i mål, 2 timer og 40 minutter efter den vindende Toyota. Sainz blev nr. 12, 3 timer og 38 minutter efter, mens Peterhansel sluttede på 59. pladsen, 68 timer efter den vindende Al-Attiyah.

 

I miljøets navn

Set ovenfra var årets Dakar en klar dokumentation af, at løsningen på miljørigtig ørkenrace ikke er åbenlys. Men der blev vist gode takter og intensionerne var mange.

 

Toyota viste, at en regulær off-roader som Hilux er velegnet til at gøre sig i ørkenen, og der er næppe lang vej til, at verdens største bilmærke ligeså godt kunne have kørt på CO2 neutralt biobrændstof eksempelvis som det, der allerede i næste uge tages i brug i Rally Monte Carlo og WRC.

 

Faktisk var Sebastien Loeb og hans BRX Prodrive Hunter tæt på at kunne have triumferet – og i den sammenhæng er en 2. plads trods alt ikke at kimse af. Hans racerbil var udstyret med en 3,5 liters Ford Ecoboost motor og han kørte på biofuel, hvor det alene var reglementet, som påbød 10 procent indhold af fossilt brændstof, der i praksis var grunden til, at han ikke kørte CO2 neutralt.

 

Om Audis drivline løsning er den rette, er vanskeligt at vurdere. Bilen blev tung, og det blev der kompenseret for ved at Toyota og BRX kunstigt skulle bringe deres vægt op på de krævede 2 tons, hvilket kun i det rå race giver mening. Audi raceren er udstyret med en Formel E motor på hver aksel. Litium-ion batteriet er på 52 kWh (det samme som i Formel E), så det var velkendt teknik. Men så længe den anvendte DTM TFSI benzinmotor, der genererede strøm til batteriet, ikke drives af CO2 neutralt brændstof, er klimaregnskabet på den korte bane ikke optimalt.

 

Elmotorernes fordele

Men ikke mindst Sebastien Loeb fastslog undervejs i rallyet, at hans BRX racer ikke kunne følge med Audi’erne. Hvis det står til troende, er forklaringen måske, at drejningsmomentet i Audi’s elmotorer er så stort, at det isoleret betragtet er en stor fordel i det tunge ørkensand. Men der er givetvis plads til forbedring, og det er spændende om Audi fortsætter med at udvikle på den elektrificerede ørkenracer, når fx udbredelsen af CO2 neutrale syntetiske brændstoffer måtte blive større.

 

I rallyet deltog i øvrigt andre miljø-fokuserede køretøjer, bl.a. baseret på brint som drivmiddel.

 

Afsluttende bemærkninger…

Som et kuriosum i forlængelse af vores optakt til Dakar skal det nævnes, at Laia Sanz kørte sin MINI JCW i mål på 23. pladsen. Bilen kan på ingen måde sammenlignes med fx den MINI JCW Buggy, som Peterhansel i fjor vandt Dakar i, men er et noget mere serienært køretøj.

 

I MC-kategorien gik sejren til 2017 vinderen Sam Sunderland, denne gang på GasGas (billedet til højre) foran Pablo Quintanilla på Honda og Matthias Walkner på KTM.


Nasser Al-Attiyah vandt Dakar for fjerde gang og for anden gang i en Toyota Hilux.



Sebastien Loeb kørte i sin BRX Prodrive Hunter ligeså hurtigt som Nasser Al-Attiyah, men havde lidt problemer undervejs, som umuliggjorde en sejr, hvis Al-Attiyah kørte rent igennem - hvilket han gjorde.


Mattias Ekström og Emil Bergqvist blev bedste Audi-hold på en samlet 9. plads.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt