- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Sébastien Ogier og Julien Íngrassia kørte deres Toyota Yaris WRC til sejr i Rally Monte Carlo - det var holdets 8. triumf i verdens mest berømte rally og ny rekord.

2021 Rally Monte Carlo:

Rallysportens gigantiske triumf


 Af Søren Clauding – 24. januar 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sejren i Rally Monte Carlo 2021 var Sébastien Ogiers 8. ”Monte” triumf. Det var Toyotas første Monte triumf i nyere tid og egentlig kan Hyundais Thierry Neuville også være stolt af 3. pladsen, som han kørte hjem med en helt og aldeles splinterny codriver. Men den største triumf scorede rallysporten, for end ikke en verdensomspændende pandemi kunne spænde ben for den livsbekræftende oplevelse det er for både deltagere og fans, når verdens bedste rallykørere yder deres allerypperste, som de har gjort det, stort set hvert år siden 1911.

 

Historisk set er det kun de to verdenskrige, der for en tid satte verdens mest berømte rally på standby. Derfor var det i år ”kun” den 87. gang, rallyet fandt sted. Og det var da også til det allersidste usikkert, om rallyet overhovedet ville blive kørt. Coronarestriktioner er ikke lige lette at håndtere, men takket være et forbilledligt samarbejde mellem bilsportens øverste myndighed, FIA, arrangørerne, Automobile Club de Monaco, de forskellige involverede myndigheder og ikke mindst deltageres helt enestående tilpasningsvillighed, blev rallyet en realitet. Og dermed blev verdensmesterskabet i rally 2021 skudt i gang, som det sig hører og bør.

 

Monte når det er bedst

Selve rallyet i den lettere neddroslede form (til i alt 257 kilometer hastighedsprøve mod de godt 300 kilometer, som er den moderne VM-rally-distance) viste sig fra sin allerbedste side. Rally Monte Carlo blev præcis som Rally Monte Carlo skal være når det er bedst. Selv den berømte tur over bjergpasset Col de Turini, som blev ofret for at kunne imødekomme Corona restriktionerne, blev på fornem vis erstattet af en af de bedste ”Powerstages” i mands minde.

 

På den afgørende og afsluttende hastighedsprøve blev det på afslutningsdagen neddroslede deltagerfelt mødt af tør asfalt, våd asfalt, isslag, let sne og dyb sne med sædvanlig uforudsigelighed fordelt over de 14 kilometer. Og sidste-dagen fandt sted i strålende sol.

 

Plads til 50

Det oprindelige startfelt på 85 deltagere var reduceret til 50, for rallyets to afsluttende hastighedsprøver udgjorde et loop, der skulle køres to gange, og feltet skulle dermed helt igennem den afsluttende prøvestrækning første gang, inden den skulle gennemkøres for anden og sidste gang, og prøverne lå så tæt sammen, at højst 50 biler ville kunne komme igennem på den korte tid.

 

Man var netop pga. det fra sidste weekend gældende natlige udgangsforbud i Frankrig nødt til, at placere prøverne så tæt, for også at kunne overholde afslutningstidspunktet for rallyet. Af samme grund var powerstagen helt nyt land for deltagerne – og for rallyet.

 

Hyundais udfordringer

Dermed blev der sat et værdigt punktum på en kæmpeindsats fra alle parters side. Den eneste, der for alvor led under Corona restriktionen var Hyundais Ott Tänak. Han udgik lørdag eftermiddag med en bil, der skulle repareres for, som normalt, at kunne være fortsat om søndag (to punkteringer, ét reservehjul – det går hårdt ud over hjulophæng og karrosseri). Da de biler, der rent faktisk var køreklar uden reparation, blev prioriteret til søndagens rallykørsel, satte Tänak selv et punktum for et topresultat i år. Lidt ligesom i fjor, hvor han i en spektakulær afkørsel afsluttede sin debut hos Hyundai i rally-VM.

 

Thierry Neuville startede som nævnt Monte Carlo rallyet med et medbragt og måske også selvskabt handikap i form af en helt frisk co-driver, Martijn Wydaehe. Han havde ikke kørt en eneste kilometer for fuld fart i teamets i20 Coupé, før starten gik torsdag eftermiddag. Samarbejdet forløb overraskende ubesværet, men et totalt fejlslagent dækvælg fredag formiddag sendte det belgiske hold så langt bagud, at skal grunden til, at man ikke igen i år kæmpede om sejren, tilskrives en bestemt begivenhed, var det netop det dækvalg.

 

Toyota teamchef med succes

Da var Toyota bedre stillet, selv med en helt ny teamchef, som blev udnævnt kort tid inden Monte Carlo rallyet. Den tidligere rallykører og vinder af 18 VM-rallyer, Jari-Matti Latvala, bidrog til at føre sit team sikkert gennem udfordringerne. Selv ikke en bremsefejl på franskmanden Sébastien Ogiers Yaris WRC torsdag eftermiddag kunne forhindre den 7-dobbelte og regerende verdensmester i, sammen med sin faste co-driver Julien Ingrassia, at vinde Rally Monte Carlo for 8. gang og dermed skrive motorsportshistorie. Ingen kører har nogensinde vundet det berømte rally så mange gange.

 

For Toyota var det en dobbelt trumf. Ikke bare kunne den japanske bilfabriks sidste Monte sejr føres tilbage til 1998, men sidste års VM-to’er, britiske Elfyn Evans, tog 2. pladsen i rallyet, og havde det ikke været for bl.a. en punktering og forskellige andre kørefejl undervejs over de fire dage, ville den blot 20-årige finne, Kalle Rovanperä være blevet nr. 3 i sin Yaris WRC. Nu måtte han nøjes med 4. pladsen, efter dog at have sat næstbedste tid med tilhørende 4 VM-points på Powerstagen, kun besejret af…Sébastien Ogier.

 

Hårdt for Ford

Hvis den samlede rally-VM verden levede i stor usikkerhed helt frem til starten på Monte Carlo rallyet, var belastningen nok størst for det britiske baserede M-Sport Ford team. Bexit og Corona indrejserestriktioner kom nemlig oven i. De blev løst, men teamet led af reduceret mandskab og beskeden forberedelse – resultatet fik Teemo Sunninen, da han allerede på rallyets første hastighedsprøve kørte af sporet og totalskadede sin Fiesta WRC. Teamets anden kører, Gus Greensmith blev nr. 6. efter at have kørt ”sit livs værste løb”, som han selv udtrykte det.

 

I WRC2 gjorde norske Andreas Mikkelsen det, han var hyret til: Han vandt kategorien med et overbevisende forspring i sin Skoda Fabia WRC, bragte Skoda og sig selv i spidsen af verdensmesterskabet og understregede overfor eventuelle tvivlere, at han fortsat hører til blandt de allerbedste rallykørere i verden, selvom han for tiden ikke har plads i et WRC-team.

 

Næste VM-rally køres sidste weekend i februar i det nordlige Finland.



Andreas Mikkelsen vandt WRC2 i sin Skoda Fabia.


Sidste års vinder Thierry Neuville udskiftede sin codriver i sidste sekund og nåede endda 3. pladsen i sin Hyundai i20 Coupé WRC.

Resultat, Rally Monte Carlo, 21.-24. januar 2021:

1 Sébatien Ogier/Julien Ingrassia, Toyota Yaris WRC, 2t56m33,7s.

2 Elfyn Evans/Scott Martin, Toyota Yaris WRC, +32,6s.

3 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe, Hyundai i20 Coupé WRC, +1m13,5s.

4 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen, Toyota Yaris WRC, +2m33,6s.

5 Dani Sordo/Carlos del Barrio, Hyundai i20 Coupé WRC, +3m14,2s.

6 Takamoto Katsuta/Daniel Barritt, Toyota Yaris WRC, 7m01,3s.

 

Stillingen i VM:

Kørere:

1 Sébatien Ogier/Julien Ingrassia, Toyota Yaris WRC, 30 points.

2 Elfyn Evans/Scott Martin, Toyota Yaris WRC, 21 pts.

3 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe, Hyundai i20 Coupé WRC, 17 pts.

4 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen, Toyota Yaris WRC, 16 pts.

5 Dani Sordo/Carlos del Barrio, Hyundai i20 Coupé WRC, 11 pts.

6 Takamoto Katsuta/Daniel Barritt, Toyota Yaris WRC, 8 pts.

 

Konstruktører:

1 Toyota, 52 points.

2 Hyundai, 30 pts.

3 M-Sport Ford, 10 pts.

4 Hyundai 2C Competition, 8 pts.



Elfyn Evans tog 2. pladsen i rallyet i sin Toyota Yarus WRC.


Kalle Rovanperä er vant til is og sne i sit finske hjemland og scorede 4. pladsen i sin Toyota Yaris WRC efter en kort stund, at have ført ralliet.


Gus Greensmith kørte sin Ford Fiesta WRC i mål på 6. pladsen efter en deltagelse fuld af problemer.


For en ordens skyld: Det VAR Ogiers 8. Monte sejr, selvom der siges hans 7. i videoen - som ikke er vores produktion...

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt