- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Dakar 2020: Formel 1 støv i ørkensandet
Af Søren Clauding – december 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når det kommende Dakar-rally løber af stablen med den første etape søndag d. 5. januar 2020 er destinationen helt ny. Samtidig kastes der en god portion Formel 1 og Le Mans stjernestøv ud i den saudiarabiske ørken, når den dobbelte Formel 1 verdensmester, langdistanceverdensmester og Le Mans vinder, spanieren Fernando Alonso i cockpittet på en Toyota Hilux giver sig i kast med sin nyeste udfordring – sejr i verdens hårdeste og mest prestigefyldte maratonrally.

Med en god portion ydmyghed i bagagen bliver det ikke nødvendigvis i sit debut-Dakar, at Alonso kommer øverst på skamlen. På den anden side kører han for det mest succesrige team i de sidste par år med 2019-vinderen Nasser Al-Attiyah som team-kollega hos Toyota Gazoo Racing – og Alonso er dybt i sin sjæl en vinder.

Tre VM titler og to Le Mans sejre
Forinden Dakar har han vundet et par Formel 1 verdensmesterskaber og anses af mange for at være den bedste Formel 1 kører i nyere tid. Siden satsede han på Indy 500. Det gik ikke så godt, for McLaren var ikke i stand til at bygge en konkurrencedygtig racerbil. Bedre gik det så i sportsvogns/langdistance-racing, hvor han i Toyota vandt 24-timers Le Mans begge gange, han deltog og han er da også regerende langdistance verdensmester i Toyota.

Men i maraton-rallysporten tæller mange andre egenskaber end dem, der skal til at komme hurtigt rundt på en asfalteret racerbane. Dem vil Alonso erfaringsmæssigt hurtigt kunne tilegne sig, i teorien i hvert fald, men ét er teori, et andet er praksis. Det bliver meget spændende at følge i de kommende uger.

Saudi Arabien er nyt for alle
Én af Alonsos fordele er naturligvis, at Dakar i Saudi Arabien for alle en helt ny opgave. Efter 10 år i Sydamerika løb de sydamerikanske stater populært sagt tør før økonomisk engagement. Anderledes ser det ud i Saudi Arabien, der fortsat har en stor-produktion af det sorte guld.

Landet gennemgår en række forandringer i disse år og tiltrækker gerne store internationale sportsbegivenheder. Det er da også kun en måneds tid siden Formel E sidste gang besøgte landet – og oven i købet deltog en Saudiarabisk kvinde i Jaguar I-Pace eTrophy. Så egentlig er det ikke overraskende, at man nu også giver plads til verdens mest berømte maratonrally (som i øvrigt også inkluderer en række kvindelige deltagere).

Vises på Eurosport
Fernando Alonso er naturligvis med til at kaste stjernestøv over begivenheden, og han vil med garanti tiltrække sig stor medie opmærksomhed. I Danmark kan man traditionen tro følge Dakar med daglige reportager på sports-TV kanalen Eurosport med Motorsiden.dk’s redaktør i speakerrollen (med en enkelt aftens undtagelse pga. en anden stor europæiske motorbegivenhed).

Men uanset Alonsos succes eller mangel på samme – det vil tiden vise – behøver ingen skamme sig over det velpolstrede felt af de allerbedste i verden udi den noget specielle disciplin: Over 12 individuelle hastighedsetaper på tilsammen 5000 kilometer og sammenlagt 7500 kilometer rally (med en enkelt pausedag undervejs) med hastigheder på op til et par hundrede kilometer i timen at betvinge den saudiarabiske ørken, hvor 75 procent af ruten i øvrigt udgøres af sand.

Al-Attiyah og Toyota er storfavorit
Sidste års Dakar-vinder, Nasser Al-Attiyah, der er vokset op i nabostaten Qatar og bogstavelig talt er født med sand under bildækkene, og som fortsat kører for Toyota, er i sagens natur stor favorit. Han har vundet Dakar tre gange men må dog forventes, at få hård konkurrence fra mange sider.

Hans lokalkendskab, i hvert fald til kørselsforholdene, vil få stor betydning, men man skal ikke underkende værdien af, at Alonso’s codriver er den 5-dobbelte Dakar-vinder på motorcykler og senere sportsdirektør i Dakar-rallyet, landsmanden Marc Com

De ”andre” stjernekørere:
Franskmanden Stephane Peterhansel har vundet Dakar 13 gange, hvoraf de sidste syv gange var på fire hjul og den sidste sejr blev scoret i 2017. Han deltager igen i en baghjulstrukken MINI John Cooper Works buggy. Han har imidlertid sin helt egen udfordring i år. Det var planen, at han skulle have kørt Dakar med sin hustru Andrea i co-driversædet.

Andrea Peterhansel, som selv har kørt Dakar 9 gange tidligere, har imidlertid fået lægernes påbud om af helbredsmæssige årsager ikke at deltage - det ville ellers have været det 16 år gamle parforholds første forsøg sammen. I stedet indtager portugeseren Paulo Fiuza pladsen. Han har kørt en række off-road rallyes, men det bliver hans første gang i det legendariske Dakar.

Andrea og Stephane Peterhansel vandt tidligere i 2019 Abu Dhabi Desert Challenge, men helbredet, som ikke officielt er nærmere specificeret, forhindrer ægteparet i at forsøge at tage sejren i Dakar.
Giniel de Villiers fra Sydafrika deltager igen i en firehjulstrukken Toyota Hilux identisk med dem, som Al-Attiyah og Alonso kører. De Villiers var sidste gang på præmieskammelen, da han blev nr. 3 i 2018, men er også blandt Dakar-vinderne med sejr i 2009.

Carlos Sainz fra Spanien er ikke blot dobbelt tidligere rally-verdensmester, men vandt også Dakar i 2018 såvel som i 2010. Han kører på ny i en MINI John Cooper Works Buggy.

Nani Roma, også fra Spanien, blev nr. 2 i Dakar i 2019 og starter denne gang for det lille Borgward team, som indtil for nogen tid siden havde den danske stjerne designer, Anders Warming, som fabrikkens designchef. Den position har han lagt på hylden men i stedet har den danske tidligere rallykører, Morten Karl sat sig på eneste danske repræsentation i Dakar i år. Morten er mekaniker netop ho Borgward.
Morten Karl er med i Dakar som mekaniker for Nani Roma.
Motorcykler m.fl.
Mange følger også Dakar med fokus på motorcyklerne. Det er fortsat usædvanligt med en motorsportsbegivenhed, hvor køretøjerne inkluderer både biler, motorcykler og lastbiler, samt de pudsige ”crossovere” i form af såvel terrænkøretøjerne quads som ”SSV” (Side-by-Side Vehicle).

I Mc-klassen er sidste års vinder, australieren Toby Price på KTM, storfavorit. Men hold også øje med navne som østrigske Matthias Walkner (vandt i 2018 og blev 2’er i fjor), 2017 vinderen, britiske Sam Sunderland samt hele striben af potentielle udfordrere, som ofte først viser sig, når løbet begynder at tage form.

Det samme gælder quads og SSV, hvor det er navne som Ignasio Casale fra Chile, Rafal Sonik fra Polen helholdsvis Francisco Lopez Contardo (Chile) og Gerard Farres Guell (Spanien), som er favoritter. I lastbilskategorien kandiderer Eduard Nikolaev fra Rusland til endnu en sejr – han vandt de sidste tre år i træk og også i 2013.


Dakar kan følges på Eurosport 1 – udsendelsesplanen ser sådan ud:
4. jan: 23:30-00:00: Officiel start.
5. jan-11. jan: 23:00-23:30: Daglig reportage.
12. jan: 23:25-23:55: Daglig reportage.
13. jan-18. jan: 23:30-00:00: Daglig reportage.


Ruten i Saudi Arabien er 7500 kilometer lang. Heraf er de 5000 kilometer regulær hastighedsprøve.


Som Dakar deltager skal man også have tjek på teknikken. Og så er det nærmeste, Alonso kommer sit hidtidige arbejdsfelt, den tekniske kontrol af de deltagende køretøjer, som fandt sted for nogen tid siden inden afskibningen til Saudi Arabien - på Paul Ricard racerbanen nær Marseille, som lægger asfalt til bl.a. det franske Formel 1 Grand Prix.



Nasser Al-Attiyah vandt Dakar i fjor i sin Toyota Hilux og er stor favorit til sejren også denne gang - ikke mindst fordi han er født og opvokset på den arabiske halvø, blot 400 kilometer fra den saudiarabiske hovedstad Riyadh.


Stephane Peterhansel har i sidste øjeblik måttet opgive, at køre Dakar med sin hustru, Andrea, der helbredsmæssigt ikke har fået grønt lys fra lægerne. I stedet indtages codriver rollen i John Cooper Works-MINI'en af den dygtige, men uerfarne Dakar-debutant, Pailo Fiuza.


Carlos Sainz træner nakkemusukaturen for at sikre at hans fysiske form kan klare endnu et Dakar.


2017 Dakar vinderen Sam Sunderland er blandt favoritterne i MC-kategorien.


Laia Sanz er på ny den bedste kvindelige deltager på MC - hun er med igen i år i et land, hvor det for blot halvandet år siden ikke var tilladt kvinder at køre bil. Udviklingen sker i et rivende tempo.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt