- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2018

på Motorsiden.dk

 

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

24 timers Le Mans præsenteres i samarbejde med TOYOTA HYBRID, DUNLOP og TOTAL


Toyota har vundet 24-timers Le Mans og de to 1-2 placerede biler kørte i mål side om side, som det er sædvane, når man opnår en sådan præstation.


24 timers Le Mans 2018: Alle gode gange syv:

Toyota vinder - og Michael Christensen ligeså


Af Søren Clauding - juni 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota har vundet 24-timers Le Mans. Det er det korte budskab, men i virkeligheden er det en føljeton af uforudsete begivenheder, som syntes ingen ende at tage. Nu er der sat et foreløbigt punktum, som dog blot er et pausetegn, for Toyota fortsætter mod det næste mål: At vinder World Endurance Chanpionship og helst også Le Mans næste år.

 

Den japanske fabrik introducerede hybrid teknologien for syv år siden, men det var andre, der løb med palmerne, også i 2016, hvor man var minutter fra at vinde. En dum programmeringsfejl parkerede i bogstavelig forstand bilen på målstregen, efter at Hybrid-raceren havde domineret løbet fra start til...næsten mål. En turboslange faldt af, motoren gik i stå og det burde den egentlig ikke.

 

Til løbet i år havde Toyota endnu engang forberedt sig efter alle kunstens regler. Man havde oven i købet hyret den tidligere Formel 1 verdensmester, Fernando Alonso til at yde sit. Det gjorde han og det var fuldt fortjent, at Toyota vandt, for bilerne kørte som et klokkeværk fra ende til anden.

 

1-2 sejr

Det var nemlig begge Toyota racere, der vandt. Ikke i praksis, for dér kan kun én vinde. Men begge biler kørte fejlfrit. Eneste fejl var, at Kamui Kobayashi i nr. 7 raceren havde overhørt en radiobesked om et pitstop. Og så, forresten, at Sebastien Buemi havde overskredet hastighedsgrænsen i en af de temmelig mange "slow zones", som er det nye begreb for at køre langsomt under gult flag, som prægede dette års race. Fejlene kan dog ikke rigtigt tilskrives bilerne.

 

Men de to forseelse udlignede stort set hinanden og så var det Toyota nr. 8, der var hurtigst, godt hjulpet af Alonso, som især i nattens mulm og mørke var hurtigt, rigtig hurtig.

 

"Det sværest var," fortalte han efter målet var nået, "at stå næsten magtesløs i pitten og bare vente på at racerbilen skulle nå målstregen. Det er jeg ikke vant til, det var en helt ny følelse."

 

Miljørigtig triumf

Toyotas sejr var en stor triumf og en stor tilfredsstillelse. Men man har ikke uden grund undervejs i forløbet til stadighed påpeget, at Toyota vil naturligvis gerne vinde, men de deltager også med det mål, at den samlede organisation skal blive bedre i sidste instans til være en fordel for kunderne. Den omstændighed, at man kun konsumerede 80 kg benzin i timen, hvor Rebellion racerne på 3. og 4. pladsen brugte 108 kg underbygger Toyotas målrettede satsning på hybrid teknologi.

 

I LM P2 klassen kunne man i modsætning til i fjor ikke følge tempoet i LM P1. Med fire LM P1 racere tilbage i løbet var det naturligvis en LM P2 racer, der blev nr. 5 (for LM P2 prototyperne er naturligt noget hurtigere end GT-bilerne). Den vindende LM P1 racer blev en Ligier med nr. 26, kørt af bl.a. den førende i Formel E mesterskabet, Jean Eric Vergne, som efter løbet pointerede, at en Le Mans sejr altid havde været hans drøm - næste gang vil han gå efter totalsejren.

 

Michael Christensen vandt

Hvad det sidste angik, var Michael Christensen lidt mere beskeden. Michael Christensen, Kevin Estre og Laurens Vanthoor vandt GTE Pro klassen - det var danskerens fjerde forsøg.

 

"En ting er at vinde Le Mans i det specielle lyserøde design, som har historisk betydning, men at vinde løbet i en Porsche foran de tusindvis af fans, er en ubeskrivelig oplevelse. Næste mål er nu VM-titlen - og da gerne sejren i næste års 24-timers Le Mans," siger Michael Christensen (hør interviewet med ham øverst her på siden).

 

Jan Magnussen kørte Le Mans racet som teamet havde planlagt. Corvette var en smule handikappet af at Balance of Performance regeljusteringerne ikke havde fungeret tilstrækkelig godt for deres vedkommende. Da gik det bedre for Ford, der blev bedste ikke-Porsche på 3. pladsen i GTE Pro. Jan Magnussen nåede dog en femteplads, det var det bedste Corvette resultat, men for en tidligere Le Mans klassevinder er det ikke så tilfredsstillende.

 

Det samme kan siges om Aston Martin, der sluttede på en hårdt tilkæmpet 9. plads. De to danskere Marco Sørensen og Nicki Thiim havde et synligt handikap, som ikke var blevet udlignet tilstrækkeligt af ændringerne i reglementet fredag eftermiddag. Omvendt: Set i lyset af at bilen var bygget i sidste uge og endda nåede målstregen stort set uden problemer, det kan vel siges at være en sejr i sig selv.

 

Sjetteplads til Christina Nielsen

Christina Nielsen blev nr. 6 i Le Mans. Det var en god og stabil kørsel, der førte til det gode resultat. Hun levede helt og fuldt op til forventningerne og en af konklusionerne må være, at det var en god idé at skifte fra Ferrari til Porsche.

 

David Heiemeier Hansson kunne have fået et godt resultat i LM P2. Men en revnet cylinder satte et effektivt punktum for danskerens muligheder. Bemærkelsesværdigt i øvrigt, at han var den eneste danske deltager, der for alvor havde problemer i løbet.

 

Og i LM GTE Pro klassen var det nok også en smule overraskende, at BMW havde så store vanskeligheder. Den ene bil sluttede et par placeringer efter den dansk kørte Aston Martin Vantage, men 6 omgange efter dem, alt imens den anden udgik.

Resultat, 24 timers Le Mans 2018 >>>


Le Mans : Interview med Michael Christensen efter sejren

 

 

Historien om den lyserøde gris: I 1971 kom Porsche til Le Mans med den nye Porsche 917, dekoreret som en lyserød gris med de enkelte skæringer markeret på bilen. Den var hurtigere end nogen anden bil på Le Mans det år men nåede aldrig målet, fordi den kørte af banen forinden. Men den fik stor opmærksomhed ligesom Michael Christensens bil i år. Men danskeren vandt modsat bilen i 1971.


Fernando Alonso havde stor andel i Toyota nr. 8 racerens triumf.

 

Jan Magnussen kan godt være 5. pladsen bekendt.

 

Aston Martin, Nicki Thiim, Marco Sørensen og Darren Turner gjorde deres bedste. Men ikke altid er det bedste nok.

 

Christina Nielsen blev nr. 6 i GTE Am klassen og understregede sit talent.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt