- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Formel E på Motorsiden.dk præsenteres i samarbejde med Total

 


Sam Bird før starten på Rom E-Prix. I fjor kørte han sin DS-racer til en historisk sejr i New York, i år skrev han og DS-Virgin teamet påny historie, da de vandt det første E-Prix nogensinde i kejserbyen Rom.


7. afd. af ABB FIA Formel E mesterskabet

- Rom E-Prix

Sam Bird og DS skriver Formel E historie


Af Søren Clauding - 14. april 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det var Sam Bird og DS Virgin, der scorede sejrspalmerne i den italienske hovedstad, Rom, da Formel E mesterskabet var tilbage i Europa og for første gang nogensinde skulle bide skeer med en ny og udfordrende bane i EUR distriktet, seks kilometer syd for det antikke Rom.

 

Det skete i det moderne kontor- og boligområde, opført i det sidste halve århundrede omkring Via Christoforo Columbo og Obelisco di Marconi med det ikoniske Colosseo Quadrato som baggrundskulisse. Og banen udmærkede sig ved, udover med sine 2,8 kilometer at være den næst-længste i mesterskabet, også at være temmelig kuperet og desuden temmelig glat.

 

Mange ofre

Den glatte overflade på en bane, man ikke tidligere havde kørt på, kostede mange ofre undervejs. DS Virgin teamets Alex Lynn var af banen i begge de frie træninger, Jaguars Nelson Piquet havde også sin lille udfordring under kvalifikationen, som sendte ham langt ned i startopstillingen (til 13. pladsen), men siden endte det hele op med, at Mahindras Felix Rosenqvist startede fra pole-position, foran Sam Bird.

 

Mitch Evans kørte sin Jaguar ind på 3. bedste startposition foran Techeetah’s André Lotterer med Renaults fabrikskører, Sebastien Buemi, på 5. pladsen. Lucas di Grassi i Audi kvalificerede sig udenfor super-pole-kvintetten, og overraskende nok var den mesterskabsførende Jean-Eric Vergne først til start fra 8. pladsen.

 

Hjemmebane fadæse

Helt galt gik det for italieneren Luca Filippi i Nio, der i sagens natur gerne ville gøre en god figur på hjemmebane. Han miskalkulerede starten på sin kvalifikationsomgang, idet kvalifikationen blev flaget til ende, endnu inden han fik begyndt på den (men sluttede siden løbet på 13. pladsen), alt imens Antonio Felix da Costa i Andretti-BMW’en på vej ud af pit-garagen kørte ind i siden på Jose Maria Lopez’ Dragon-Penske, så ingen af de to fik kørt en kvalifikationstid og siden måtte starte bagest i feltet.

 

Det var eksempler på dramatikken under kvalifikationskørslerne og dele af løbet udviklede sig også dramatisk – bl.a. oplevede man undervejs Formel E historiens første harmonikasammenstød midt i løbet, fremprovokeret af en meget snæver hårnål og det dårlige vejgreb.

 

Rosenqvist var suveræn

Felix Rosenqvist førte løbet fra starten af og havde et komfortabelt forspring i løbets 2. halvdel efter bilskiftet, da den udfordrende bane med destruktive kantsten tog ham som offer. Han ramte en kantsten med det ene baghjul, baghjulsophænget brød sammen og så var føringen i Sam Birds hænder.

 

Selvom han i løbets sidste fase blev angrebet kraftigt af Lucas di Grassi, der ligesom i Uruguay kørte yderst aggressivt, formåede briten at stå distancen og han tog dermed sin anden sejr i denne sæson, og avancerede ved samme lejlighed i mesterskabet forbi Rosenqvist – og Bird er nu nr. 2.

 

Nedtur for Evans

Løbets store nedtur oplevede Jaguars Mitch Evans. Efter at være startet fra 3. pladsen lå han på en stabil 2. plads lige i baghjulet på Bird, da strømforbruget tvang ham til at sætte farten ned. Lucas di Grassi kom forbi, men på den sidste omgang måtte Evans så langt ned i fart, for overhovedet at nå målstregen, at han faldt fra 3. pladsen til 9. pladsen. Det gjorde Jaguar til en af løbets større tabere, fordi Nelson Piquet efter den vanskelige kvalifikation ved udkørslen fra pitten efter bilskiftet simpelthen gik i stå. Så var det løb kørt for køreren, der vandt det første Formel E mesterskab nogensinde.

 

Vergne fører fortsat

De andres uheld bragte Jean Eric Vergne op på 5. pladsen, for han formåede undervejs også at overhale renault-kollegaen Sebastien Buemi, der som flere andre kæmpede med et stort strømforbrug. Begge de to bevarede dog deres positioner i mesterskabet, om end pointstillingen er ændret lidt.

 

For Audi teamet var det en absolut fordel, at Daniel Abt kom i mål på 4. pladsen efter en upåagtet stabil kørsel. Det indebar, at teamet er avanceret til 4. pladsen i mesterskabet, som dog fortsat føres an af Teecheetah, der tilsvarende havde gavn af at få begge kørere i mål på gode placeringer, men nu med DS Virgin på 2. pladsen. E.dams Renault lider omvendt af, at Nico Prost på ny havde et dag, der ikke lever op til den tidligere løbsvinders forventninger.

 

Spændende udsigter for Paris E-Prix

Men overordnet set er det bestemt interessant, at mesterskabet nu føres af Vergne foran Bird. De to har en fælles fortid hos DS-Virgin, hvor Vergne blev ofret mens Bird beholdt sin position. Ingen tvivl om, at Verge fryder sig, hver gang han gør det bedre, alt imens Bird her ét klart mål om at gøre det bedre end franskmanden, for derigennem at dokumentere, at teamet valgte rigtigt, da der blev satset på ham. Dermed er der lagt op til et spændende møde om blot to uger på den spændende bane omkring Invalide og Napoleon mausoleet i det centrale Paris.

Sam Bird med Colosseum billedet i baggrunden.


On-board: Formel E racerbanen i Rom

Redaktøren havde lejlighed til allerede i januar at inspicere racerbanen i Rom og producerede da en onboard video på en stor del af baneforløbet. Kør med og få et indtryk af racerbanen i en almindelig gadebil, den helt nye Honda Civic. Fuld HD.


Rom E-Prix, 7. afd. Formel E 2017/2018

Resultat:

1. Sam Bird (GBR), DS-Virgin, 33 omgange

2. Lucas di Grassi (BRA), Audi, +0,970s.

3. André Lotterer (GER), Techeetah-Renault, +9,518s.

4. Daniel Abt (GER), Audi, +10,167s.

5. Jean-Eric Vergne (FRA), Techeetah-Renault, +17,444s.

6. Sébastien Buemi (SWI), Renault, +19,835s.

NB! Lucas di Grassis bilskifte procedure undersøges i skrivende stund nærmere og vil kunne ændre på resultatet.

 

Stillingen i FIA Formel E mesterskabet:

Kørere:

1. Jean-Eric Vergne (FRA), Techeetah-Renault, 119 points.

2. Sam Bird (GBR), DS-Virgin, 101 pts.

3. Felix Rosenqvist (SWE), Mahindra, 82 pts.

4. Sébastien Buemi (SWI), Renault, 60 pts.

5. Daniel Abt (GER), Audi, 50 pts.

6. Nelson Piquet jr. (BRA), Jaguar, 45 pts.

 

Teams:

1. Techeetah Renault, 152 points.

2. DS-Virgin, 118 pts.

3. Mahindra, 103 pts.

4. Audi, 89 pts.

5. Jaguar, 88 pts.

6. Renault e.dams, 67 pts.


Felix Rosenqvist i Mahindra tog starten foran Mitch Evans i Jaguar.

 

André Lotterer kørte sin Renault-baserede Techeetah i mål på 3. pladsen. Det var bedre end Buemi i e.dams Renault raceren og team-kollegaen Jean-Eric Vergne kunne præstere.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt