Dakar
2018 er forbi. Årets rally blev på mange måder en
opslidende affære, masser af sand, masser af
overraskelser, masser af eventyr. Ikke mindst var
det for Peugeot eventyrligt, at afslutte deres
engagement i verdens hårdeste rally med sejr, deres
tredje i træk og samtidig vinderen, Carlos Sainz' 2.
Dakar sejre.
Som
bekendt havde Peugeot jo længe inden årets Dakar
bekendtgjort beslutningen om, at 2018 udgaven ville
blive deres sidste i denne omgang (man ved jo aldrig
om de kommer tilbage - det er jo sket før). Men det
blev ikke så overlegen en triumf, som man måske
havde ventet.
Den 13.
dobbelte Dakar-vinder, Stéphane Peterhansel, lå godt
nok længe til at tage sin 14. sejr i Dakar, men så
ramte han et klippestykke og mistede føringen. Siden
begik han også en kørefejl på løbets næstsidste
etape og mistede yderligere et par placeringer. Det
siger meget om, hvor hårdt et rally, deltagerne
oplevede i år.
I Peru
var der masser af sand og masser af varme, i Bolivia
på toppen af Andesbjergene var der koldt og vådt, og
i Argentina oplevede man både sand og og et
ultrahårdt terræn. Det var et Dakar, som det skal
være, når det er bedst.
Det var
som sådan også et ideelt rally for de baghjulsdrevne
og lette Peugeot 3008 DKR Maxi buggyer. Toyotas
firehjulstrukne Hilux racere med V8 motor kæmpede en
hård kamp og har synligt haft fordel af de ændringer
i reglementet, som indtrådte i år (lavere vægt og
mere hjulvandring), men de haltede stadig bagefter,
hvad ikke mindst sprintprøven på den peruvianske
Stillehavsstrand vidnede om. Efter få meter var
Peugeot'erne i rå hastighed kørt fra Toyota'erne.
Ikke
desto mindre formåede Toyota at køre 2. pladsen i
hus. Men det var først efter, at Peterhansel var
begyndt at fejle.
Toyotas
deltagelse var dog heller ikke fejlfri. Et utal af
punkteringer bremsede Nasser Al-Attiyah undervejs.
Alligevel var dem ham, der tilkæmpede sig 2. pladsen
i rallyet for sit nye team, og team-kollegaen Giniel
de Villiers kørte også et rally så fornuftigt, at
han var hurtigere igennem de 9000 kilometer end
Peterhansel, der alt andet lige er den uofficielle
målestok.
De tre
højest placerede deltagere var dem, der kørte mest
fejlfrit. Det samme gælder polakken Jakup Przygonski
i den bedst placerede MINI. Han brugte dog næsten 3
timer mere til turen end vinderbilen, og for MINI
var det ikke et Dakar, man kan være særlig tilfreds
med. To ud af tre af de nye buggy'er, som er skabt
ud fra samme koncept som Peugeots succesbiler, udgik
og den sidste, kørt af Mikko Hirvonen, sluttede på
19. pladsen, mere end 16 timer efter Sainz.
Walkners første - KTM's syttende
Også i
MC-klassen var det de mest fejlfri, der klarede sig
bedst. Der blev vendt op og ned på tingene, da en
gruppe af de førende motorcykler først på ugen
navigerede så meget forkert, at det kostede dem
omkring tre kvarter.
Derpå
kunne den 31-årige østriger Matthias Walkner
overtage føringen, for han holdt hovedet koldt i de
op imod 40 grader, der var temperaturen i den
argentinske ørken den dag, og lod sig ikke rive med
af de andres fejlnavigering. Ved klog og strategisk
gennemført kørsel uden nævneværdige fejl nåede
Walkner målet som nr. 1 for første gang i sin
karriere. For KTM var det intet mindre end den 17.
triumf i træk i verdens mest berømte maratonrally.
Nedtur
for flere - succes for Gas Gas
Set med
argentinske øjne var det lidt af en nedtur, at
Honda's Kevin Benavides kun blev nr. 2 - men han var
en af de kørere, der for vild, og slutafstanden op
til Walkner på 17 minutter er ikke et udtryk for det
reelle styrkeforhold - Walkner holdt nemlig så meget
igen i løbets sidste fase, for at undgå fejl, at
konkurrenterne kunne hale ind på ham.
Mest
ærgerligt var det jo nok for Yamaha, som ikke fik en
eneste af deres motorcykler i mål på en
topplacering. Omvendt var det lidt af en triumf, at
den lille spanske MC-fabrik, Gas Gas, nåede 6.
pladsen over målrampen i deres comeback år. De har
ikke deltaget i de to foregående udgaver af verdens
mest berømte rally.
Bedst
blandt de kvindelige deltagere blev som vanlig
spanieren Laia Sanz. Hendes hidtil bedste resultat
var en 9. plads. I år blev det en 12. plads, men
også hun havde det svært i de store sandørkner,
alligevel var hun små 3 timer længere tid om turen
end Matthias Walkner. Og sand er jo præcis, hvad
deltagerne de tidligere år, efter Dakar blev forvist
til Sydamerika. I år fik de al det sand i skoene, de
kunne ønske sig.
I quad
kategorien vandt chileneren Ignacio Casale på Yamaha
med godt halvanden times forspring, alt imens Eduard
Nikolaev fra Rusland kørte sin Kamaz først i mål i
lastbilskategorien, 4 timer hurtigere end løbets nr.
2. |