- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stéphane Peterhansel og Jean Paul Cottret kørte deres Peugeot 3008 DKR til sejr i Dakar 2017.


Dakar 2017 – Dag 13: Dakar er forbi

Peterhansels 13. sejr – Sunderlands første


Af Søren Clauding – 14. januar 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dakar 2017 er forbi. Et af de mest krævende og udfordrende Dakar rallyes i løbets 39 årige historie. Og hvem står øverst på skamlen i Argentinas hovedstad, Buenos Aires? Naturligvis Stéphane Peterhansel, side om side med sin co-driver gennem alle årene på fire hjul, Jean Paul Cottret. Sejren var Peterhansels 13. Dakar-triumf, hans syvende i bil.

 

Og de to franskmænd, i cockpittet på Peugeots specialbyggede 3008 DKR Dakar-racer understregede med den nye rekord, hvem i verden det ville være klogest, at begive sig ud på de mange prøvelser sammen med – de to kan noget, ingen andre kan.

 

Loeb 2'er

Ikke engang team-kollegaen, Sebastien Loeb, sammen med sin tro følgesvend og ligeledes ni gange rally-verdensmester, Daniel Elena, og også i cockpittet på en Peugeot 3008 DKR, kunne hamle op med landsmændene (OK, Elena er fra Monaco, men han er næsten-franskmand). De var på 2. pladsen meget tæt på og efter at være udgået i fjor, var sejren i år en vigtig kompensation.

 

Faktisk var de så tæt på, at var de ikke blevet forsinket af et mekanisk problem tidligt i rallyet og ultimativt, var de ikke punkteret på fredagens hastighedsetape, kunne tingene godt være faldet ud til Loebs fordel. Men det er en del af Dakar, at undgå problemerne og både i konkret og overført betydning at navigere gennem strabadserne med den allerstørste præcision.

 

Kolossale udfordringer

Netop navigationen var ofte af afgørende betydning i årets Dakar. For én ting er, fysisk at være i stand til at håndtere temperaturudsving på 0 til 40 graders varme på blot et par uge, at køre i alt 8800 kilometer krævende offroad kørsel, at kæmpe sig gennem de kolossale ørkenområder på turen fra Paraguay gennem Argentina til Bolivia og siden tilbage til og gennem Argentinas krævende vestlige bjergområder på Andesbjergenes østlige side.

 

Noget andet er, i dagevis at befinde sig 3-5 kilometer over havets overflade, hvor iltindholdet i luften er beskedent. Og på én gang håndtere de fysiske strabadser og samtidig navigere fejlfrit – oven i købet vidende om, at fejl ikke blot koster placeringer, men også kan være fatale.

 

At gennemføre årets Dakar var den ultimative sportspræstation, den ultimative udholdenhedsprøve. At gøre det bedst blandt alle er en ubeskrivelig triumf.

 

Sunderlands første sejr

Det gælder også den britiske MC-kører, Sam Sunderlands unikke præstation. Årets Dakar er hans fjerde og det første han har fuldført. I år kørte han samtlige hastighedsprøver med usvigelig sikkerhed, han modstod presset i rallyets startfase og bevarede koncentrationen frem til målrampen, alt imens han så konkurrenterne falde fra som fluer.

 

Altså de, der ikke havde diskvalificeret sig selv undervejs ved handlinger som Hondas fabriksteam, som måske i uvidenhed men i alle tilfælde ureglementeret tankede deres motorcykler et sted, hvor det på det skarpeste var blevet pointeret, at der måtte man ikke gøre det. Det gav dem en straftid på 1 time, og trods en 5. plads i mål til Joan Barreda Bort formåede de aldrig, at overvinde det handikap.

 

Rent bord til Peugeot

I bilkategorien kørte Peugeots Cyril Despres et klogt og fornuftigt løb. Despres har vundet Dakar på 2 hjul fem gange, så han kan godt finde vej, hvor det er allersværest. Han er ikke helt så hurtig på fire hjul endnu, men hans indlæringskurve er stejl og hans tid i verdens hårdeste off-road rally er næppe forbi. Han sikrede Peugeot en fuldt fransk besat præmieskammel.

 

Toyota var bedst af resten

Flere kørere talte blandt mulige kandidater til sejren, da rallyet startede. Deriblandt Toyotas tre kørere, Nasser Al Attiyah, Nani Roma og Giniel de Villiers. Al Attiyah var hurtig, men han smadrede sin bil i et stort hul. Roma var ikke så hurtig, men han bragte sin Hilux i mål på 4. pladsen (som den bedste ikke-Peugeot) og De Villiers kørte ikke helt, som hans favoritstatus havde stillet i udsigt.

 

Han blev dog nr. 5 og sluttede rallyet med maner ved at sætte 3. bedste tid på den afsluttende hastighedsprøve, kun besejret af Loeb, som vandt etapen, og Peterhansel. De Villiers var i mål 30 sekunder langsommere end Leob.

 

Det skal dog tilføjes, og det er ikke uvæsentligt at forholde sig til, at selvom Toyota teamets biler er kraftigt, rigtig kraftigt endda, modificeret, er de baseret på serieproducerede Hilux’er, alt imens Peugeots 3008 DKR ikke har meget med den serieproducerede bil at gøre.

 

MINI vikar var bedst

MINI’s hold gik helt bagom dansen undervejs i rallyet. Favoritten var Mikko Hirvonen, og det gik da også rimelig godt, indtil en lastbil bakkede ind i hans MINI John Cooper Works Rally for et par dage siden, og så var rallyet i princippet forbi for hans vedkommende - han fortsatte dog siden og sluttede på en samlet 15. plads.

 

Bedste MINI i mål nåede 6. pladsen og blev kørt af Orlando Terranova, som i øvrigt først meget sent, som vikar for den skadede amerikaner Bryce Menzies, blev en del af X-raid teamets Dakar-indsats. Det var isoleret betragtet faktisk en glimrende præstation og i X-raid teamet er man tilfreds med teamets resultater.

 

Som et kuriosum er det værd at bemærke, at 2016 (og 2010) vinderen af 24-timers Le Mans, Romain Dumas, ikke bare gennemførte Dakar, men også kom i mål som nr. 8 i en Peugeot 3008 DKR.

 

Walkner stod distancen

I MC-kategorien opnåede den tidligere motocross verdensmester, Matthias Walkner en flot 2. plads. Den nu 30-årige østriger havde sine problemer undervejs, men bed tænderne sammen og brugte en halv time mere på rallyets hastighedsetaper end Sam Sunderland.

 

Kampen om 3. pladsen udviklede sig i rallyets sidste fase til at være mindst ligeså intens som kampen om sejren i bilkategorien. Det blev spanieren Gerard Farres Guell, der på sidste etape sikrede sig den laveste af de tre podieplaceringer, alt imens Adrien van Beveren fra Frankrig måtte se sig slået med sølle 48 sekunder - som han kunne have undgået.

 

På fredagens transportetape blev han taget i en fartkontrol og fik derfor 1 strafminut. På lørdagens afslutteden etape kørte de to præcis lige hurtigt og måtte dele etape sejren. Med Guell på 3. pladsen blev MC-podiet et rent KTM podie.

 

De andre vindere

I Quad kategorien gik sejren til russeren Sergey Karyakin på Yamaha og det var også russisk triumf i lastbilsklassen, hvor Eduard Nikolaev kørte sin Kamaz hurtigst igennem rallyets hastighedsetaper. I klassen for de små 1-liters buggyer, SSV, vandt Leandro Torres i en Polaris, og i klassen for de serie-nære biler, T2, vandt Christian Lavieille i Toyota Landcruiser VDJ200 – placeringen sikrede dem i øvrigt en samlet 23. plads i generalklassementet for biler.

 

Respekt for arrangørerne

Sidst, men ikke mindst: Arrangørerne af årets Dakar havde lovet, at det ville blive et vanskeligt rally at gennemføre med store forhindringer undervejs. Det formåede de at leve op til. Men ingen havde forventet, at også et helt uforudsigeligt vejrlig i den grad skulle præge Dakar 2017. Undervejs blev 2 hastighedsetaper plus flere deletaper aflyst, simpelthen fordi vejret havde gjort terrænet helt umuligt at køre igennem.

 

Heldigvis, omend det egentlig er trist at skulle påpege det, var der ingen deltagere, der mistede livet i årets Dakar. Ulykkeligvis medførte de voldsomme jord- og mudderskred, der påvirkede afviklingen af rallyets fjerdesidste etape, at flere indbyggere i de vanskeligt tilgængelige bjergegne måtte lade deres liv i muddermasserne.

 

Det har intet med rallyet at gøre, men via dækningen af rallyet fik verden indsigt i de yderst vanskelige livsvilkår, befolkningen i de udsatte bjergegne i Sydamerika lever under. I den forbindelse ydede arrangørerne en stor indsats ved på stedet at bistå de lokale myndigheder i deres rednings- og hjælpearbejde. Stor respekt bør udvises for den ånd, som hersker blandt alle, der har med verdens mest anerkendte off-road rally at gøre.

Sam Sunderland vandt Dakar 2017 på sin KTM motorcykel. Blot hans 4. Dakar og det første han fuldførte.


Slutstillingen i Dakar 2017


Biler:

1. Stéphane Peterhansel/Jean Paul Cottret (FRA), Peugeot 3008 DKR, 28t49m30s.

2. Sebastien Loeb (FRA)/Daniel Elena (MCO), Peugeot 3008 DKR, +5m13s.

3. Cyril Despres/David Castera (FRA), Peugeot 3008 DKR, +33m28s.

4. Nani Roma/Alex Haro Bravo (ESP), Toyota Hilux, +1t16m43s.

5. Giniel de Villiers (ZAF)/Dirk von Zitzewitz (DEU), Toyota Hilux, +1t49m48.

6. Orlando Terranova (ARG)/Andreas Schulz (DEU), MINI John Cooper Works Rally, +1t52m31s.

 

MC:

1. Sam Sunderland (GBR), KTM 450 Rally Replica, 32t06m22s.

2. Matthias Walkner (AUS), KTM 450 Rally Replica, +32m00s.

3. Gerard Farres Guell (ESP), KTM 450 Rally, +35m40s.

4. Adrien van Beveren (FRA), Yamaha WR450F, +36m28s.

5. Joan Barreda Bort (ESP), Honda CFR450 Rally, +43m08s.


KTM sikrede sig alle tre podieplaceringer med Sam Sunderland i midten flankeret af Matthias Walkner (tv) og Gerard Farres Guell.

 

Den 9-dobbelte rally verdensmester, Sebastien Loeb, opnåede 2. pladsen i sin Peugeot 3008 DKR.

 

Cyril Despres fuldendte Peugeot podiet med en 3. plads.

 

Toyota var bedst af resten med Nani Roma på 4. pladsen og Giniel de Villiers (billedet) på 5. pladsen.

 

Orlando Terranova vikarierede for den skadede Bryce Menzies og nåede 6. pladsen i den helt nye MINI John Cooper Works Rally.

 

Cyril Despres i oversvømmet bivuak.

 

Druknet lastbil.

 

Betagende landskab... klik og se.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt