- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

De danske deltagere i 24 timers Le Mans. Fra venstre øverst: Thorkild Thyrring, Nicolas Kiesa, jens Møller, Lars Erik Nielsen, Casper Elgaard, John Nielsen. I forgrunden: Jan Magnussen, Tom Kristensen, Phillip Andersen, Foto: Vivi Siiger.



24 timers Le Mans præsenteres i samarbejde med Michelin og Corvette


Tekst: Søren Clauding - Fotos: Vivi Siiger

 

 

 

 

 

24 timers Le Mans er – set i et internationalt lys – den absolut største danske motor begivenhed. I år er den større end nogensinde med ikke færre end 10 danske kørere på startlinien i løbet som starter på lørdag d. 17. Juni klokken 17.00.

 

Tom Kristensen er naturligvis stjernen over alle stjerne med sin rekord på 7 Le Mans sejre. I år skal deltage i en Audi R10 med dieselmotor. Det bliver første gang i historien, at man vil forsøge at vinde det klassiske motorløb med en dieselbil. Rigtig spændende.

 

Stjerne nr. 2 er uden sammenligning Jan Magnussen. Han deltager for tredje år i træk for Corvette i den store GT-klasse. Han har vundet de to forrige gange og satser naturligvis på en sejr også i år, men Corvette får hård konkurrence fra Aston Martin – hvoraf den ene af bilerne er dansk ejet. Det er den tidligere racerkører Jac Nelleman, der bl.a. står for importen af Jaguar, Aston Martin og Kia biler til Danmark, der har investeret i en Aston Martin. Den deltager godt nok med udenlandsk besætning, men den er rigtig hurtig – fortæller…Jan Magnussen!

 

Så er der veteranen John Nielsen. Han stiller op med en anden dansk ejet racerbil – Team Essexs Zytech racer, som ER konkurrencedygtig i top kategorien for prototyper. Med på holdet er Casper Elgaard og debutanten Phillip Andersen.

 

I Le Mans kommer vi også til at møde Jens Møller og Danmarks seneste Formel 1 kører, Nicolas Kiesa. De kører for den britiske sportsvognsfabrik i en Lister Storm. De har gjort det godt i andre internationale sportsvognsløb – men Le Mans ER noget andet.

 

I klassen for de mindste GT-biler – der nu ikke er små endda. Det er nemlig biler med over 400 hestekræfter. Men der finder vi Thorkild Thyrring og Lars Erik Nielsen. Sidste år blev de nr. 6 i klassen sammen. I år skal de kører hver for sig – og begge håber på en podieplacering. Det bliver lidt spændende at følge med i.

 

Og så er der en dansker, vi ikke kender meget til herhjemme, for han bor i London. Det er Juan Barazi, som faktisk var ude at køre sidste gang, der blev kørt Copenhagen Historic Grand Prix i Fælledparken i København. Han er med i 24-timers Le Mans i en af de mindre prototyper – det kan også gå hen og blive en rigtig god oplevelse.

 

 

Der var stor interesse for Dansk Automobil Sports Unions Le Mans pressemøde, som blev afholdt i H.C.Andersen huset på Rådhuspladsen i København d. 7. juni.

 

Tom Kristensen viser vejen i årets Le Mans. Den 7-dobbelte vinder skal køre en dieseldreven Audi R10 racersportsvogn.

 

Jan Magnussen har vundet GT-klassen de sidste to år i Le Mans i cockpittet på en Corvette. Han satser også på sejr i år

 

Team Essex er 100 procent dansk inklusive den danske besætning, der består af Casper Elgaard (tv), Phillip Andersen (mf) og John Nielsen. Yderst th: DASU's præsident, Carl Chr. Hansen, som selv er en ivrig Le Mans entusiast.

 

Den tidligere Formel 1 kører Nicolas Kiesa skal køre Le Mens for første gang. Det sker sammen med Jens Møller i holdets Lister Storm

 

Lars Erik Nielsen skal køre i sin egen Porsche 911 GT3 racer 

Motorsiden.dk udgives af SRP. Redaktion: Vivi Siiger og Søren Clauding

© Motorsiden: SRP, Postboks 325, 2605 Brøndby. Kontakt: Vivi Siiger og Søren Clauding                                Web-design: SRP