- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


24 timers Le Mans præsenteres i samarbejde med Michelin og Corvette


Tekst: Søren Clauding - Foto: Vivi Siiger


Hvor stor er Audis fordel???

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Løbsanalyse efter kvalifikationen:

 

LM P1

(klassen for de hurtigste prototyper):

Med poleposition i bilens første 24 timers Le Mans har Audi ikke bare skrevet motorsportshistorie, fabrikken har vist at man med dieselbilen var fuldt konkurrencedygtig i forhold til alle de "ordinære" Le Mans racere.

 

Men ét er bilen, et andet er løbet. Dindo Capello kørte poleposition i hus på en en trafikfri omgang. Han benyttede de blødeste "ikke kvalifikationsdæk" man havde til rådighed og det vil under løbet være umuligt at komme ned på samme omgangstider som under kvalifikationen.

 

Den nye dieselbil stiller ekstra store krav til dækmonteringen. Den er udstyret med 3 cm bredere fordæk end forgængeren, fordi belastningen er større under nedbremsning (p.g.a. det aerodynamiske tryk på bilen). Hvordan det virker i praksis ved man ikke med bestemthed på forhånd.

 

Dieselbilerne har en fordel, fordi de kan køre længere på en liter brændstof. Audi siger 1-2 omgange længere pr. "stint", dvs. den tid, bilerne er på banen mellem hvert påkrævet pitstop. Hvis tallet er reelt (og man kan ikke kritisere Audi for af konkurrence mæssige hensyn at have opgivet et for lille tal) er fordelen begrænset.

 

Bliver antallet af omgange større har Audi en markant fordel. Men det kræver så at dækkene skal kunne holde flere omgange mellem hvert skifte. Kan de ikke det, er det muligt at Audi ikke kan udnytte fordelen ved bedre brændstoføkonomi optimalt.

 

Tom Kristensen: "Spørgsmålet om dæk er en af de ukendte faktorer - det ved vi på forhånd. Men der er mange andre ting, som vi erfaringsmæssigt ved først viser sig undervejs."

 

Der var på forhånd ventet en hård modstand fra Pescarolo teamet. Kvalifikationskørslerne udelukker ikke denne - bl.a. fordi Audi vil kunne blive udsat for uventede tekniske forhindringer og almindelige uheld. Men Pescarolo har næppe i kraft af rå hastighed mulighed for at hamle op med Audi.

 

LM GT1

(klassen for de hurtigste biler, baseret på serieproducerede sportsvogne):

 

Kampen kommer formentlig til at stå mellem Corvette og Aston Martin.

Aston Martin var hurtigst under kvalifikationen, men det var ventet.

 

Jan Magnussen: "Aston Martin bilerne er formentlig lidt hurtigere end os. Men vi er et bedre team og jeg vi er mere konstante. Derfor tror jeg at vi under løbet kan slå dem."

 

Afstanden mellem deltagerne er generelt utrolig lille. Derfor bliver driftsikkerheden meget betydingsfuld.

 

LM GT2

(klassen for de knap så hurtige biler, baseret på serieproducerede sportsvogne):

 

Spredningen i toppe  er meget lille. Det er overraskende og meget flot, at Lars Erik Nielsens egen bil, som kom med i Le Mans med blot et par ugers varsel, er i stand til at hamle op med de langt mere erfarne deltagere. Dominik Farnbacher kører Le Mans for første gang og har vist sig at være meget hurtig. Udfordringen bliver at køre et fejlfrit Le Mans. Hvis det sker vil bilen kunne stå distancen problemfrit og vi danskeren vil kunne overraske med et meget godt resultat.

 

Lars Erik Nielsen:

"Jeg tror vi kan køre fra dem foran efterhånden som vi kommer ind i løbet. Under kvalifikationskørslerne var afstanden til "pole" i klassen meget lille."

 

Det var pålidelighed, Thorkild Thyrring gav for begrundelsen for sit engagement hos Sebah Racing - og det får han også brug for, hvis han skal slutte bedre end den sjetteplads, han opnåede i fjor sammen med Lars Erik Nielsen.

 

Startopstillingen i 24 tmers Le Mans kan ses hér>>>

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt                                Web-design: SRP