13. november 2013 har SEAT 60 års jubilæum for
mærkets første bil nogensinde, ”1400-modellen”. Den
rullede ud fra samlebåndet på Zona Franca-fabrikken
i Barcelona, blot 3 år efter virksomhedens
grundlæggelse, som den elegante og luksuriøse
premiumbil baseret på datidens amerikanske
bilmodeller.
Siden lanceringen af 1400-modellen har SEAT bygget
mere end 16 millioner biler, deriblandt så
legendariske modeller som 600, 127, Ibiza og Leon.
Koncernen, som nu til dags er en del af
Volkswagen-gruppen, eksporterer i dag mere end 80
procent af produktionen og har i nabolaget af 1800
salgssteder verden over.
Diplomatbil og taxi
Valget af den imponerende 1400 sedan som den første
model var ikke helt tilfældigt: Repræsentanter for
regeringen havde brug for transport og samtidig var
bilen særdeles velegnet som taxa. I 1953, hvor SEAT
1400 kom ud på vejene, ophørte benzinrationeringerne
i Spanien. Meget heldigt, for den var næppe særlig
økonomisk, set med vor tids målestok.
Til en pris fra fabrikken på 121.875 pesetas (svarer
til ca. 310.000 kroner, omregnet til vor tids
prisniveau) var produktionen i starten på beskedne
fem biler om dagen – og de blev bygget af en
arbejdsstyrke på 925 medarbejdere. Disse tal voksede
markant og blev indledningen til privatbilisme i
stor stil i Spanien.
Ved udgangen af 1954 var der blevet leveret 945
eksemplarer af 1400-modellen. Tidligere på året, ved
handelsmessen i Barcelona i juni måned, havde SEAT
haft premiere på modellen, og efter at havde
modtaget ordrer på 10.000 stykker, kunne koncernen
sætte fabriksprisen ned til 117.000 pesetas (ca.
295.000 kroner).
Stadig stigning i produktionen
Produktionen blev øget og året efter nåede den
næsten 3.000 stykker – og tæt ved alle komponenterne
blev produceret indenlands. Den 5. maj 1955 blev
Zona Franca officielt åbnet. I 1956 steg
produktionen til 7000 biler og året efter blev der
bygget 10.000 eksemplarer. Efter to år beskæftigede
SEAT 5000 medarbejdere.
Produktionen af 1400-modellen stoppede i 1964 efter
et salg på i alt mere end 98.000 eksemplarer. I
begyndelsen af det nye årti begyndte landet at
opleve en voksende økonomisk udvikling og SEAT
spillede en ledende rolle i den spanske bilindustri
– en førende position, som koncernen stadig har den
dag i dag, takket være nogle af de mest moderne
produktionsfaciliteter i Europa og et klart fokus på
design, forskning og udvikling samt kvalitet.
2013: et år med fyldt med jubilæer
Lanceringen af den første SEAT 1400 nogensinde er
blot et af en hel række jubilæer, som den spanske
bilproducent kan fejre. Efterfølgeren til 1400 – den
også meget amerikansk designede 1500 – var en af de
mest fantastiske premiumbiler dengang og favorit hos
taxachaufførerne. Dens endelige afløser var SEAT
132, som var indbegrebet af datidens bil i
luksusklassen. Den kom på markedet i 1973 og var
koncernens første model med automatisk gearkasse
samt aircondition i den endelige version.
SEATs personlige aftryk blev sat med Ronda, som
fejrer sit 30 års jubilæum. 10 år senere
præsenterede bilproducenten anden generation af
Ibiza – en bil, der kom til at videreføre den store
succes, som forgængermodellen havde grundlagt. Den
var den første model, som blev produceret på
fabrikken i Martorell, der også har 20 års jubilæum
i år. For 10 år siden blev anden generation af
Cordoba ligeledes introduceret. |