- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Jubilæumsår hos SEAT:

60 års jubilæum for første bil - og meget mere


Af Søren Clauding – 12. november 2013


Se også denne herlige video fra den gang, for mange år siden. Sådan byggede man biler på samlebånd >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13. november 2013 har SEAT 60 års jubilæum for mærkets første bil nogensinde, ”1400-modellen”. Den rullede ud fra samlebåndet på Zona Franca-fabrikken i Barcelona, blot 3 år efter virksomhedens grundlæggelse, som den elegante og luksuriøse premiumbil baseret på datidens amerikanske bilmodeller.

 

Siden lanceringen af 1400-modellen har SEAT bygget mere end 16 millioner biler, deriblandt så legendariske modeller som 600, 127, Ibiza og Leon. Koncernen, som nu til dags er en del af Volkswagen-gruppen, eksporterer i dag mere end 80 procent af produktionen og har i nabolaget af 1800 salgssteder verden over.

 

Diplomatbil og taxi

Valget af den imponerende 1400 sedan som den første model var ikke helt tilfældigt: Repræsentanter for regeringen havde brug for transport og samtidig var bilen særdeles velegnet som taxa. I 1953, hvor SEAT 1400 kom ud på vejene, ophørte benzinrationeringerne i Spanien. Meget heldigt, for den var næppe særlig økonomisk, set med vor tids målestok.

 

Til en pris fra fabrikken på 121.875 pesetas (svarer til ca. 310.000 kroner, omregnet til vor tids prisniveau) var produktionen i starten på beskedne fem biler om dagen – og de blev bygget af en arbejdsstyrke på 925 medarbejdere. Disse tal voksede markant og blev indledningen til privatbilisme i stor stil i Spanien.

 

Ved udgangen af 1954 var der blevet leveret 945 eksemplarer af 1400-modellen. Tidligere på året, ved handelsmessen i Barcelona i juni måned, havde SEAT haft premiere på modellen, og efter at havde modtaget ordrer på 10.000 stykker, kunne koncernen sætte fabriksprisen ned til 117.000 pesetas (ca. 295.000 kroner).

 

Stadig stigning i produktionen

Produktionen blev øget og året efter nåede den næsten 3.000 stykker – og tæt ved alle komponenterne blev produceret indenlands. Den 5. maj 1955 blev Zona Franca officielt åbnet. I 1956 steg produktionen til 7000 biler og året efter blev der bygget 10.000 eksemplarer. Efter to år beskæftigede SEAT 5000 medarbejdere.

 

Produktionen af 1400-modellen stoppede i 1964 efter et salg på i alt mere end 98.000 eksemplarer. I begyndelsen af det nye årti begyndte landet at opleve en voksende økonomisk udvikling og SEAT spillede en ledende rolle i den spanske bilindustri – en førende position, som koncernen stadig har den dag i dag, takket være nogle af de mest moderne produktionsfaciliteter i Europa og et klart fokus på design, forskning og udvikling samt kvalitet.

 

2013: et år med fyldt med jubilæer

Lanceringen af den første SEAT 1400 nogensinde er blot et af en hel række jubilæer, som den spanske bilproducent kan fejre. Efterfølgeren til 1400 – den også meget amerikansk designede 1500 – var en af de mest fantastiske premiumbiler dengang og favorit hos taxachaufførerne. Dens endelige afløser var SEAT 132, som var indbegrebet af datidens bil i luksusklassen. Den kom på markedet i 1973 og var koncernens første model med automatisk gearkasse samt aircondition i den endelige version.

 

SEATs personlige aftryk blev sat med Ronda, som fejrer sit 30 års jubilæum. 10 år senere præsenterede bilproducenten anden generation af Ibiza – en bil, der kom til at videreføre den store succes, som forgængermodellen havde grundlagt. Den var den første model, som blev produceret på fabrikken i Martorell, der også har 20 års jubilæum i år. For 10 år siden blev anden generation af Cordoba ligeledes introduceret.

 


SEAT 1400 – de vigtigste data


Karrosseri: 4-dørs (også som stationcar, taxa, 7-sæders og lukket varebil)

Motorer: benzin (44/58 hk)

Gearkasse: 4-trins

Produktionsstart: 1953

Afslutning på produktion: 1964

Antal producerede biler: 98.114


SEAT i Danmark

SEAT – ”den spanske tysker”, som man selv ynder at kalde sig - er i dag et af de hurtigst voksende bilmærker i Danmark. Succesen er skabt af stærke modeller, hvor f.eks. den lille Ibiza er kåret som bedste lille bil af det tyske tidsskrift, Autobild og en massiv fokus på at være til stede, hvor kunderne er.

 

SEAT har i dag over 30 forhandlere i hele landet med specialindrettede showrooms. SEAT arbejder kontinuerligt med kundeservice og mærkets profil. Senest har SEAT i Danmark besluttet at gå en anden vej med sin markedsføring end den rene promovering af modeller og pris: SEAT i Danmark har igangsat ”Kør Smukt”, en kampagne, der opfordrer alle bilister til at ”se sig selv i bakspejlet” og bidrage til at bilkørsel bliver en god oplevelse for alle.


Link til den danske importør


Den seneste nyhed fra SEAT: Leon ST præsenteret på IAA 2003.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt