|
Lige siden Mercedes-Benz
tilbage i 1979 påbegyndte produktionen af deres
enestående G-Klasse, er den blevet fremstillet på
Magna Steyr fabriksanlægget i Graz. Det er samme
fabriksanlæg, som helt tilbage i 1972 producerede
motorcykler og knallerter af mærket Puch. I 2019 tog
man så skridtet fuldt og udviklede et gigantisk
testanlæg, hvor alle med et gyldigt kørekort – mod
betaling naturligvis – kan opleve det ypperste
indenfor kørsel i G-Klasse off-roadere.
Mercedes-Benz har udviklet og
etableret deres eget testanlæg i et tidligere
militærområde. I princippet er anlægget helt fladt,
bl.a. givet af, at den del af den østrigske
Steiermark er helt flad. Det indebærer, at Mercedes
ikke har været begrænset af terrænet til at skabe
det unikke anlæg.
Der er det hele
Bakkerne har man bygget selv,
et mindre skovareal er passet til og resultatet er
blevet et enestående område, hvor man under sikre
forhold kan prøve off-road kørsel helt ud til
grænserne med naturanlagte stigninger og fald på op
til 80 procent. Hvortil kommer en, indrømmet ikke
særlig naturlig, metalkonstruktion, der giver 100
procent stigning og fald (100 procent er pr.
definition lig med 45 grader, ikke lodret stigning,
som man måske skulle tro).
Men der er meget mere i det
end dét. For i erkendelse af, at avancerede moderne
terrænvillige off-roadere også har et liv på plan
asfalt, og det faktum, at de omkring 600
hestekræfter fra bilerne med forbrændingsmotorer
såvel som elmotorer, der tilsammen også havner på
omkring 600 hk, kan være udfordrende at køre, indgår
der også et higspeed kursus på bl.a. vådt underlag.
Sidelæns med vilje
Hér bevirker avanceret
teknik, at bilerne via påvirkninger udefra og
bevidst uforudsigeligt bliver sendt sidevejrs ind på
den glatte vejbane – hvor det så er op til føreren
bistået af bilernes kørehjælpemidler, at fange
udskridningen og bringe bilerne sikkert videre.
Snævre dobbelte undvigemanøvrer med 80 km/t på
delvis våd kørebane er også en udfordring i en
off-roader, og som uanset køretøj er en god
disciplin at mestre.

Pladen under keglerne er
bevægelig og præcis som baghjulene passerer, vipper
den lynhurtigt, hvorved bilen sættes i skred. Det
sker med hastigheder på op til 80 km/t og man ved
ikke på forhånd i hvilken retning bilens bagende
puffes.

Elegant er rampen ikke, men
en udfordring: 100 procent stigning = 45 grader.
Off-road-delen af test- og
undervisningsforløbet inkluderer alle discipliner,
herunder kørsel op og ned af 80 procent stigninger
på plane såvel som stenede og ujævne underlag. Man
afprøver bilernes vadedybde på op til 85 cm (i
el-versionen), deres evne til at køre og manøvrere
med 35 grader sidehældning, og man oplever også
kørsel på så ujævnt terræn, hvor bilerne i det store
hele kun kører på tre hjul og med skiftende vejgreb.
Rimelig prissat
I praksis kan man få mere
oplyst via
dette link. Ovennævnte tæt pakkede program
afvikles på en enkelt dag, men da dagene også i
Østrig er kortere om vinteren, holder man pause
indtil foråret igen gør den fulde oplevelse mulig.

Den elegant sammensatte
forplejning inkluderer en desert, ligeså unik som
resten af oplevelsen.
Prisen for deltagelse, hvor
man også får mulighed for at køre en stribe af de
powerfulde G-Klasse modeller med og uden elektrisk
drivline, er 2500 Euro (altså små 19.000 kroner).
Forplejningen på G-Class Experience Center er
inkluderet i prisen. Dertil kommer så rejse og
overnatning.
Er det dyrt? Ikke i
sammenligning med fx at køre en mere end 25 år
gammel Formel 1 racerbil på Red Bull Ring. Da skal
man af med typisk over 6.000 Euro (altså 45.000
kroner).

Verdens største epoxy
installation
Udover fabriksbesøget er der
en lille, eller rettere temmelig stor og ganske
usædvanlig bonus: Midt i instruktions- og
cateringområdet deler man pladsen med en indpakket
G-Klasse. En ægte G-klasse fra første produktionsår
(1979) indsat i et stort ”akvarium” i glas og
fastholdt af epoxy.
Det unikke kunstværk er med
sine 44,4 tons verdens største installation i
syntetisk epoxy. Det blev skabt til lanceringen af
den nye generation G-Klasse 14. januar 2018, der
fandt sted på North American International Auto Show
i Detroit. Installationen er 5,5 meter lang, 2,5
meter bred og 3,1 meter høj.


|