- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Mercedes-Benz G-Class Experience Center:

Unikt testcenter, hvor alle kan deltage


af Søren Clauding - november 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lige siden Mercedes-Benz tilbage i 1979 påbegyndte produktionen af deres enestående G-Klasse, er den blevet fremstillet på Magna Steyr fabriksanlægget i Graz. Det er samme fabriksanlæg, som helt tilbage i 1972 producerede motorcykler og knallerter af mærket Puch. I 2019 tog man så skridtet fuldt og udviklede et gigantisk testanlæg, hvor alle med et gyldigt kørekort – mod betaling naturligvis – kan opleve det ypperste indenfor kørsel i G-Klasse off-roadere.

 

Mercedes-Benz har udviklet og etableret deres eget testanlæg i et tidligere militærområde. I princippet er anlægget helt fladt, bl.a. givet af, at den del af den østrigske Steiermark er helt flad. Det indebærer, at Mercedes ikke har været begrænset af terrænet til at skabe det unikke anlæg.

 

Der er det hele

Bakkerne har man bygget selv, et mindre skovareal er passet til og resultatet er blevet et enestående område, hvor man under sikre forhold kan prøve off-road kørsel helt ud til grænserne med naturanlagte stigninger og fald på op til 80 procent. Hvortil kommer en, indrømmet ikke særlig naturlig, metalkonstruktion, der giver 100 procent stigning og fald (100 procent er pr. definition lig med 45 grader, ikke lodret stigning, som man måske skulle tro).

 

Men der er meget mere i det end dét. For i erkendelse af, at avancerede moderne terrænvillige off-roadere også har et liv på plan asfalt, og det faktum, at de omkring 600 hestekræfter fra bilerne med forbrændingsmotorer såvel som elmotorer, der tilsammen også havner på omkring 600 hk, kan være udfordrende at køre, indgår der også et higspeed kursus på bl.a. vådt underlag.

 

Sidelæns med vilje

Hér bevirker avanceret teknik, at bilerne via påvirkninger udefra og bevidst uforudsigeligt bliver sendt sidevejrs ind på den glatte vejbane – hvor det så er op til føreren bistået af bilernes kørehjælpemidler, at fange udskridningen og bringe bilerne sikkert videre. Snævre dobbelte undvigemanøvrer med 80 km/t på delvis våd kørebane er også en udfordring i en off-roader, og som uanset køretøj er en god disciplin at mestre.


Pladen under keglerne er bevægelig og præcis som baghjulene passerer, vipper den lynhurtigt, hvorved bilen sættes i skred. Det sker med hastigheder på op til 80 km/t og man ved ikke på forhånd i hvilken retning bilens bagende puffes.

 

Elegant er rampen ikke, men en udfordring: 100 procent stigning = 45 grader.


Off-road-delen af test- og undervisningsforløbet inkluderer alle discipliner, herunder kørsel op og ned af 80 procent stigninger på plane såvel som stenede og ujævne underlag. Man afprøver bilernes vadedybde på op til 85 cm (i el-versionen), deres evne til at køre og manøvrere med 35 grader sidehældning, og man oplever også kørsel på så ujævnt terræn, hvor bilerne i det store hele kun kører på tre hjul og med skiftende vejgreb.

 

Rimelig prissat

I praksis kan man få mere oplyst via dette link. Ovennævnte tæt pakkede program afvikles på en enkelt dag, men da dagene også i Østrig er kortere om vinteren, holder man pause indtil foråret igen gør den fulde oplevelse mulig.


Den elegant sammensatte forplejning inkluderer en desert, ligeså unik som resten af oplevelsen.


Prisen for deltagelse, hvor man også får mulighed for at køre en stribe af de powerfulde G-Klasse modeller med og uden elektrisk drivline, er 2500 Euro (altså små 19.000 kroner). Forplejningen på G-Class Experience Center er inkluderet i prisen. Dertil kommer så rejse og overnatning.

 

Er det dyrt? Ikke i sammenligning med fx at køre en mere end 25 år gammel Formel 1 racerbil på Red Bull Ring. Da skal man af med typisk over 6.000 Euro (altså 45.000 kroner).



Verdens største epoxy installation

Udover fabriksbesøget er der en lille, eller rettere temmelig stor og ganske usædvanlig bonus: Midt i instruktions- og cateringområdet deler man pladsen med en indpakket G-Klasse. En ægte G-klasse fra første produktionsår (1979) indsat i et stort ”akvarium” i glas og fastholdt af epoxy.

 

Det unikke kunstværk er med sine 44,4 tons verdens største installation i syntetisk epoxy. Det blev skabt til lanceringen af den nye generation G-Klasse 14. januar 2018, der fandt sted på North American International Auto Show i Detroit. Installationen er 5,5 meter lang, 2,5 meter bred og 3,1 meter høj.


 

PLIGTINFORMATION
Iht danske regler oplyses, at bilmærkets importør inviterede til præsentation og testkørsel i det omtalte Experience Center og delvis forestod udgifter til transport og hospitality.
Andre Mercedes prøvekørsler – find dem her >>>
Læs også:

Mercedes-Benz G-Class Experience Center del 1 >>>

Mercedes-Benz G580 with EQ Technology test >>>

Hurtige fakta om Mercedes-Benz G-Klasse:

600.000 biler produceret siden 1979. 90 procent af dem kører fortsat rundt om i verden. For tiden produceres der mellem 40.000 og 55.000 biler om året. På fabrikken arbejder man kun i hverdagen og ikke om natten.

Når man er kørt fast, og kun tre hjul har greb i underlaget er diffentialespær en stor fordel.



Maksimal 35 grader sidehældning - så er der risiko for at bilen tipper om på siden. Men undertegnede klarede nu 36 grader - måske fordi jeg selv hældede indad i bilen og derved flyttede en anelse på tyngdepunktet.









De elektriske versioner har en vadedybde på 85 cm. Undervognsvask på højere niveau.


Det er ikke til at se det, men dette terræn er anlagt i en vinkel på 80 procent, G-Klassen klarede begge veje uden nævneværdigt besvær, men komfortabelt var det ikke.


Udstillingsmodel uden køretilladelse...


G-Klasse nr. 500.000 havde forbrændingsmotor. Nr. 600.000 var klar tidligere på året - den var fuldt elektrisk.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt