- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


USA i bil: Sådan gør man…


Af Søren Clauding – august 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

USA er på mode som yndet rejsedestination for danskere. Intet under, for landet byder på oceaner af oplevelser, livsstilen er ikke så forskelligartet fra det, vi er vant til, dollarkursen er temmelig attraktiv, vi forstår sproget og så elsker vi danskere at tage på eventyrlige bilferier, vi er ganske enkelt de fødte cruisere.

 

Dertil kommer helt specifikt, at Route 66 for alvor er genopstået, godt skubbet frem i motoriserede turisters bevidsthed af Disney filmene ”Biler” og Biler 2”, hvor hele filmforløbet drejer omkring Route 66 byen ”Radioatorspring” eller Kølerkildekøbing, som blev det blev til i dansk ”oversættelse” (læs mere om Route 66 hér >>>)

 

Hvordan gør man

Med fire ugers cruise i bagagerummet over sommeren 2014 handler de følgende linjer mest om: Hvordan gør man, hvad udsættes man for med bilen – eller motorcyklen som transportmiddel. I princippet svaret på spørgsmålet: ”Vi havde egentlig tænkt noget lignende, men hvordan griber man så lige det projekt an.”

 

Naturligvis kan en tur over det amerikanske kontinent gribes an på et utal af måder. Vi er ikke i besiddelse af De vises Sten, men efter at have kørt i princippet hele Route 66 (udtales af ægte amerikanere ”Raut Sixtisix” – kun de europæriserede og de meget tolerante siger ”Ruet”) plus turen fra New York over Washington til Chicago og siden fra Los Angeles til San Francisco uden nævneværdige problemer, er der kommet nogen viden indenbords. Dertil bilture i USA også tidligere end 2014 er der et og andet, der kan formidles.

 

Planlægning er vigtig

En bil- eller MC-tur gennem USA bør planlægges på samme måde som en tur gennem Europa. Forskellen er mest den, at de fleste europæere ejer deres køretøj – i USA lejer man. Man hører det desuden igen og igen: Afstandene er store i USA. Korrekt. Men 1000 kilometer i USA er ligeså meget som 1000 kilometer i Europa. Med andre ord: Så stor er forskellen ikke.

 

Den store forskel er umiddelbart, at hastighederne er lavere i USA. Men ikke så meget som det ser ud til på papiret, for i praksis er det anderledes. På det europæiske motorvejsnet et det næsten umuligt at køre med et gennemsnit på mere end 115 km/t. I Tyskland lidt højere, hvis man virkelig går til den og ikke rammer ind i de stærkt trafikerede myldretidsperioder. I USA kan man over de længere strækninger udmærket holde omkring 100 km/t. Det er lidt under de 65 miles/timen, som er den mest almindelige hastighedsgrænse på de amerikanske motorveje (highways).

 

120 km/t.

I det centrale USA er hastighedsgrænserne mange steder hævet til 75 miles/timen, dvs. 120 km/t, altså stort set det samme som de fleste europæiske hastighedsgrænser. Forskellen er blot, at trafikken de fleste steder er mindre tæt, så man kan sætte fartpiloten til og køre med fast hastighed over lange strækninger. Undtagelserne er de store metropoler, hvor der er tæt trafik, som vi kender det omkring europæiske storbyer. Men da trafikken typisk er spredt over 4-5 motorvejsspor i hver retning, glider den som regel lettere.

 

Derfor kan man udmærket kalkulere med dagsture af samme længde som man er vant til i Europa, ofte længere, fordi der ofte er længere mellem de interessante destinationer.

 

Naturligvis kan man køre for hurtigt, men det er uklogt. Amerikansk politi slår meget håndgribeligt til overfor fartsyndere, det kan være kostbart, og måske også derfor er der stort set ingen, der kører for hurtigt på de amerikanske motorveje.

Læs videre: Billeje og trafikregler >>>

Læs også: Billeje og trafikregler >>>

Læs om Route 66 hér >>>


I Seligman i Arizona finder man også et Dannebrog. Også danske bilturister trives i USA.

 

Ofte løber den oprindelige Route 66 parallelt med den nye Interstate motorvej.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt