- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


Biltest:Volvo XC60 D4 aut. AWD Ocean Race

Volvos kompakte bølgebryder

 


Af Søren Clauding – februar 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den billigste Volvo XC60 koster 600.000 kroner. Men det kan svare sig, at investere godt og vel et par hundrede tusinde yderligere, hvis man altså har dem. Til gengæld kan man så få en unik udstyrs-variant med tilnavnet Volvo Ocean Race edition, som har mange raffinerede finesser til dem, der værdsætter, at bilen diskret skiller sig ud fra mængden.

 

Volvo Ocean Race er en verdensomspændende offshore sejllads, sponseret af den legendariske svenske bilproducent. Sejladsen startede i efteråret og slutter til sommer. Det er i den periode, den særlige Volvo variant kan købes. XC60 er i øvrigt ikke den eneste Ocean Race udgave, f.eks. findes ”lillebror” V60 også som en sådan.

 

Tingene hænger sammen

Men tingene hænger rigtig godt sammen med XC60, fordi der er lidt af den samme sofistikerede offroad tilgang til XC60 som til den krævende sejllads. Bilen er, populært sagt, lidt af en bølgebryder, blot på landjorden, og det er kun mennesker, der kan, vil og har opnået den nødvendige position, som har muligheden for at realisere sejladsen eller bruge en XC60.

 

Og penge skal der til. Det vidner det indledende regnestykke om. Volvo XC60 er en Premium bil, den er prissat sådan og lever i det store hele op til det, man kan forvente af en Premium bil. Ikke mindst med det velfungerende automatgear, der sammen med den velkendte 5-cylindrede turbodiesel byder på masser af køreglæde.

 

5 cylindre

Bemærk, at D4-motoren er 5-cylindret. Det skyldes, at bilen er firehjulstrukken og har et 6-trins automatgear. Havde XC60’eren alene haft træk på forhjulene, ville den nye 4-cylindrede dieselmotor have været en option i kombination med den nye 8-trins automatgearkasse. Men det behøver man ikke være ked af, for den 5-cylindrede maskine er fortsat et fint stykke mekanik, den vibrerer ikke meget og leverer et rigtig godt træk over en bred omdrejningskurve.

 

At den så bruger mere brændstof end den nye 4-cylindrede diesel må man finde sig i, men det betyder måske i økonomisk forstand mindre, når man i forvejen har bevæget sig op i den priskategori. Motoren brummer lidt, men i samme øjeblik, man kører med konstant fart, er det beskedent, hvad man hører til den.



Ubesværet kørsel

Med sine 4,64 meter er Volvo XC60 en mellemstor SUV. Den er rummelig og teknikken håndterer med stor overbevisning fordelingen af kræfter mellem for- og baghjul. Det gør den også til en meget ubesværet bil at køre i, uanset man bruger den på almindelig plan asfalt eller bringer den lidt væk fra den slagne vej.

 

Affjedringen er forholdsvis blød op og det er opnået, uden det store tab af balance ved høj landevejs- og motorvejsfart. Vi har ikke afprøvet den ved rigtig hurtig kørsel, f.eks. på en tysk autobahn, men har ingen grund til at tro, at den slipper balanceevnen ved de op til 195 km/t, den er i stand til at køre.

 

15,6 km/l

Hvis bilen havde haft manuelt gear, ville den kunne køre 18,9 km/l med den 5-cylindrede D-4 motor, der uanset cylinderantal præsterer 181 hk. Manuelt kan den også fås med den nye 4-cylindrede D-4 motor og da er brændstoføkonomien hele 22,2 km/l. Med automatgear reduceres tallet til 15,6 km/l. Men så har man også flere kræfter til sin rådighed. Foruden topeffekten disponerer man over 420 Nm i hele omdrejningsområdet fra 1500-2500 omdr./min. I den 4-cylindrede udgave har man 400 Nm fra 1750-2500 omdr./min.

 

De mange kræfter er herlige ude i terrænet og på løst underlag, men især med anhænger, hvor man må trække op til 2 tons, er den fleksible motor en fordel.

 

Firehjulstrækket er permanent, men fordelt sådan, at 95 procent af kræfterne overføres til underlaget ved almindelig landevejskørsel. Når behovet er der for kræfter på baghjulene, forskydes fordelingen bagud.

 

Ocean Race udstyret

Ocean Race udstyret er udmærket, og sjove detaljer som alle byerne, der huser sejladsen kan aflæses på en smal strimmel på midterkonsollen. På bagagerumsdækkenet af rullegardintypen er diskret angivet et verdenskort med sejladsens destinationer. Hvis man vil have det fulde udbytte af Volvos højteknologiske færdigheder, bør man dog tilkøbe en del udstyr, og så ryger prisen naturligvis yderligere i vejret. ”City Safe”, Hill Descent Control, 18” alufælge og Xenon-forlygter hører dog med i prisen.



Den prøvekørte bil var yderligere udstyret med metallak til 23.000 kroner, elektrisk panoramasoltag til 28.000, elektrisk bagklap til 10.000, sikkerhedssystemet ”Volvo on Call” til 12.000, rat varme til 5000, sikkerhedspakke med bl.a. adaptiv fartpilot til 33.000 og Connect sikkerhedspakken med bl.a. p-sensor, digital instrumentering og connectivity pakke og 7” skærm med Bluetooth til 19.000 kroner.

 

Sidst men ikke mindst skal man hæfte sig ved, at selvom en basis listepris på 600.000 kroner for den billigste XC60 kan synes som mange penge, er beskatningsprisen en del lavere, 562.000 kroner for den billigste modelvariant. Tilsvarende forhold gør sig gældende for den prøvekørte variant, hvor listeprisen er 835.000 kroner.


 

Andre Volvo prøvekørsler - find dem hér >>>


Volvo XC60 D4 i Motorradioen >>>


Tag med på en køretur i den særlige Ocean Race editon af Volvo XC60 og fornem hvordan firehjulstrækket i den velkørende SUV er en fordel.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.



Model:

Volvo XC60 D4 aut. AWD Volvo Ocean Race edition

Listepris:

Kr. 834.505

Motor og transmission:

5 cyl. 2,4 l Turbo-dieselmotor. 181 hk. 420 Nm/1500-2500 omdr./min. 6 trins automat gear. Elektronisk styret 4X4.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,2 sek./ 195 km/t/  15,6 km/l /169 g/km

Længde:

4,64 m

Bagagerum:

495 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESC. EBA. City Safe. Hill Descent Control. 6 airbags. 18” letmetalfælge. Xenon forlygter. Fjernbetjent centrallås. Fartpilot. Multijusterbart rat. Multijusterbart fører- og passagersæde. Klimaanlæg med aktivt kulfilter. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Sædevarme for. Regnsensor. Isofix.


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt