- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


Biltest: Volvo V40 Cross Country T4 PWS Summum

Den lille forskel med den store virkning


Af Søren Clauding – juni 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De har prøvet det før hos Volvo, at foretage en mindre ændring af undervognen og derigennem opnår en stor virkning, så det er ikke så mærkeligt, at de også har gjort det – og opnået det – med Volvo V40 Cross Country.

 

I princippet er en Volvo V40 Cross Country en almindelig V40. Frihøjden er imidlertid forøget med 16 mm – det er godt 10 procent – som ikke lyder af så meget, men har en mærkbar effekt. Ikke mindst i den situation, hvor frihøjden er afgørende for fremkommeligheden.

 

Større fremkommelighed

Bor man på landet ved man, at frihøjden er afgørende for fremkommeligheden på f.eks. godt tilsneede markveje. Ringe frihøjde er i det hele taget den allerførste begrænsning for fremkommelighed, for hvad hjælper eksempelvis firehjulstræk, hvis bilen hænger oven på underlaget (det skal så tilføjes, at V40 CC også findes i en 4X4-udgave, men det er helt anden ting)…

 

Volvo har imidlertid taget skridtet helt ud og ikke bare hævet bilen. De har også re-designet en række detaljer som f.eks. front og agterparti, hvor der er monteret ”off-road” spoilere. Det samme har man gjort på siden af bilen og det har en visuel effekt, som gør bilen meget anderledes, mere rå og sportslig i sit udtryk – se selv på billederne og sammenlign med den almindelige V40 (se prøvekørslen af Volvo V40 hér >>>).

 

4 cm højere

Fordi bilen grundliggende er en V40, er dimensionerne stort set de samme. Men ikke helt. V40 CC er 4 cm højere end V40 – og det er kun de 1,6 cm, der kan tilskrives frihøjden. Resten har man glæde af i kabinen, hvor førerstolen eksempelvis er hævet 2 cm. Derfor fornemmes bilen anderledes. Det gør den også, når man kører i den.

 

Vi har godt nok ikke prøvet V40 med den kraftige 180-hestes turbobenziner, den hér prøvekørte CC model var udrustet med, men et af ankepunkterne ved testen af den almindelige V40 D2 var, at den lagde op til mere end den 115-hestes diesel, den havde under motorhjelmen.

 

Ændret køreoplevelse

De 180 hk er til gengæld rigeligt, ja, næsten mere end rigeligt, for når man hæver en bil, skyder man også tyngdepunktet opad og alt andet lige forringes vejbeliggenheden.

 

Volvo har imidlertid kompenseret derfor ved at affjedringen er strammere i CC end i V40. derved modvirkes krængningstendensen og den forringede stabilitet, så de to egenskaber stort set er de samme som i V40. Det er gået en smule ud over affjedringskomforten, men sandt at sige ikke meget.

 

Powershift

Med til at forvalte de mange hestekræfter havde V40 CC ”T4” en 6-trins såkaldt powershift gearkasse. Den skifter lynhurtigt, men vælger selv hvornår. Den skifter heller ikke ubetinget gear, når man manuelt forsøger at aktivere et gearskift – den venter til forholdet mellem hastighed og motoromdrejningstal er det rigtige, og skifter gerne af sig selv, hvis man i manuel indstilling glemmer at skifte gear. Man kan sige, at den overruler føreren, hvis denne er uopmærksom.

 

Motoren har en ekstremt bred momentkurve og accelerationen er næsten lineær. Det indebærer, at man når de 100 km/t uden at røre en finger på 8,5 sekunder. Man skal bare styre bilen og overraskes egentlig over hvor hurtigt det går – og hvor hurtigt man kører.



Det sidste har også meget at gøre med at V40 CC T4 er temmelig støjsvag. Og også ret økonomisk: En 180 hestes benzinmotor, der kan køre 16,4 km/l – det er ret godt!

 

Summum udrustning

Den prøvekørte variant var desuden iklædt Summum-udstyr, som dels betyder at listeprisen kryber op på over en halv million kroner (det er i øvrigt 30.000 kroner mere end den tilsvarende ”almindelige V40”. Summem omfatter aktive Xenon forlys, elektrisk indstilleligt førersæde, regnsensor og meget andet.


 

Den prøvekørte model havde adaptiv cruisecontrol monteret - ekstraudstyr indbygget i den mørke kasse i frontgrillen.


Det ville have været herligt, hvis udstyret også inkludere bakkamera, for udsynet bagud kunne være bedre, selvom nedfældelige nakkestøtter på bagsædet kompenserer derfor et vist stykke hen ad vejen.

 

Premium oplevelse og en praktisk udfordring

Oplevelsen af en V40 CC i denne udgave er helt i overensstemmelse med den Premium-følelse, Volvo ønsker at bilerne skal udstråle. En enkelt detalje er dog knap så elegant – men det kan formentlig forklares ved, at man har villet maksimere rumudnyttelsen uden at gå på kompromis med den ydre form: Når bagsæderyglænene lægges ned, øges bagagepladsen godt nok, men det forlængede bagagerumsgulv er ikke plant. Det hører dog nok til i småtingsafdelingen for sandt at sige: Vil man have en varetransporter, køber man nok Volvo V40 med gule eller halvgule nummerplader – det vender vi tilbage til.

Volvo V40 Cross Country T4 i Motorradioen


 


Model:

Volvo V40 Cross Country T4 PWS Summum

Listepris:

Kr. 503.000

Motor og transmission:

4 cyl. turbobenzin 1,6 l. 180 hk. 240 Nm/1600-5000 omdr./min. 6 trins dobbeltkoblingsgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,5 sek./ 210 km/t/ 16,4 km/l /143 g/km

Længde:

4,37 m

Bagagerum:

335-1032 liter

Diverse:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. 17” letmetalfælge. Aktive Xenonforlygter. 7 airbags. Klimaanlæg med køl i handskerum. Multijusterbart læderrat. El-førersæde. Sædevarme for og bag. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Isofix.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt