| Den nye Volvo V40 er gået rent ind 
							hos de danske bilkøbere. Frem til årsskiftet havde 
							Volvo forventet at 300 danskere ville have købt en 
							V40. Tallet lander på over 500. Intet under, for der 
							er virkelig tale om et stærkt indslag i 
							mellemklassen.   Vores første møde på den nye V40 – 
							bortset fra show-cars på internationale 
							biludstillinger – var overbevisende. Den ser godt 
							ud, den fungerer fint, men fremfor alt kører den 
							godt. Den er velafstemt, velafbalanceret, harmonisk 
							og kombinerer kørekomfort og sportslighed på 
							forbilledlig vis. Eneste ”handikap” var motoren.   
							Dynamik 
							stiller krav I den prøvekørte variant havde man 
							monteret den velkendte 115-hestes diesel, som giver 
							fortræffelig brændstoføkonomi og fungerer glimrende 
							i de lidt mere astadige Volvo’er. Men der er så 
							meget dynamik i en Volvo V40, at man savner lidt 
							flere kræfter. Men det kan da være, at det måske var 
							meget godt at den ikke havde det, med tanke ikke 
							mindst på de danske hastighedsgrænser.   Selvfølgelig fungerer motoren 
							udmærket også i en V40, men det er en måde at 
							udtrykke på, at der er så meget mere potentiale i 
							den bil end til mindst at skulle benytte 12,3 
							sekunder for at nå 100 km/t. Vi glæder os til at 
							prøve den med andre motorer. 
 
							 
 
							Langt på 
							literen Med til motorhistorien hører 
							naturligvis, at man ikke kan andet end fornøjes, når 
							der skal tankes op. Ikke mindre end 27,8 kilometer, 
							kan den køre på en liter dieselolie. Det svarer til 
							en CO2 udledning på 94 g/km er rigtig godt i en bil, 
							der vejer tæt ved 1,5 tons.   I det hele taget er der meget godt 
							at sige om V40. Dens design er mere end 
							tidssvarende. Til trods for at det dybest set er en 
							aldrende 1800ES, der i sin tid lagde ud med en 
							design-idé, der ligner V40. 1800ES var baseret på 
							P1800 sportsvognen – den sportslige tilgang til at 
							bygge en funktionel og brugbar bil har Volvo 
							videreført i V40.   
							
							Pladsforholdene V40 er en regulær mellemklassebil 
							med dimensioner, der svarer til de lidt mere 
							kompakte af slagsen. Man har med vilje valgt at 
							prioritere den visuelle oplevelse og 
							forsædepassagerernes trivsel. Da man også ville have 
							et rimeligt bagagerum (det blev på 335 liter) gik 
							det lidt ud over langbenede bagsædepassagerer.   Men det er da også det eneste 
							regulære minus – og det er et forholdsvist moderat 
							af slagsen – der kan sættes på bilen. Hvad 
							bagsædekomforten i øvrigt angår, kompenseres der 
							rigeligt gennem gode ventilationsforhold og 
							elektrisk sædevarme, som er standard på alle 
							udstyrsvarianter.   
							Omfattende 
							basisudstyr Den prøvekørte variant er Volvos 
							billigste V40. Den koster 315.000 kroner og da får 
							man basisudstyret ”Kinetic” med i prisen. Det er 
							imidlertid ret omfattende og inkluderer bl.a. 
							foruden førnævnte sædevarme både for og bag også 
							elruder for og bag, klimaanlæg, fartpilot, 
							multijusterbart læderrat, knæairbag og så er der jo 
							tale om kraftige sikkerhedsstole – som selvfølgelig 
							også er noget af forklaringen på den moderate 
							benplads på bagsædet.   Også 16” letmetalfælge er 
							standard, 5” farveskærm til medie-betjening samt 
							AUX- og BlueTooth forbindelser etc. En ikke 
							uvæsentlig ting er bevægelsesalarm, som aktiveres 
							ved indbrud. Og med på positiv-listen tæller bestemt 
							også, at V40’eren kan trække 1300 kg, for selvom 
							Volvo er på jagt – og ser ud til at lykkes – efter 
							nye kunder er der tradition for, at Volvo-ejere ofte 
							kører med anhænger af den ene eller den anden slags.   Foruden standardudrustningen var 
							den prøvekørte bil påklædt en del ekstraudstyr, 
							deriblandt en såkaldt sikkerhedspakke til 41.000 
							kroner. Den inkluderer bl.a. adaptiv cruise control, 
							der selv regulerer afstanden til forankørende biler 
							samt en grafisk computer look-a-like 
							instrumentering. Også aktive Xenon forlygter til 
							19.000 kroner kan anbefales – de giver ganske enkelt 
							et suverænt lys på en mørk vinternat. 
 
							    |