- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Volvo S80 1,6D DRIVe Summum:

Luksus og miljø hånd i hånd


Tekst: Søren Clauding – april 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den største model i Volvo personbilsprogrammet er S80-serien. Og den billigste af dem er udrustet med en ganske beskeden 1,6 liters dieselmotor, der blot yder 109 hestekræfter. Det er ikke meget for en 1,6 tons tung luksusbil og tanken er da heller ikke, at den skal føre sig frem på fine fartpræstationer, men derimod på miljørigtig optræden – dvs. lavt brændstofforbrug og tilsvarende lav udledning af forurenende stoffer.

 

Perspektiverne er også værd at gå efter. Volvo S80 DRIVe kan iht. specifikationerne køre over 20 kilometer på en liter dieselolie. Vi prøvede imidlertid modelvarianten på en længere tur gennem dele af det danske og det tyske vejnet, med både lav og høj fart og meget landevejskørsel. Resultatet var 13,6 km/l.

 

Økokørsel

Efterfølgende begyndte vi at køre økokørsel efter alle kunstens regler og havnede på et sted mellem 16 og 17 km/l. Men det skal så tilføjes, at denne del af køreturen indeholdt en majoritet af landevejskørsel, at bilen var læsset tungere end de officielle målinger påbyder, at der var regn og blæst undervejs og Volvo’en var påmonteret vinterdæk. Desuden kørte også både sædevarme, elbagrude og klimaanlægget, som alt sammen sluger ekstra energi. Så ret beset var målet vel nået.

 

Som sådan er S80 DRIVe et værdigt alternativ for den, der på den ene side gerne vil vise en miljørigtig attitude og samtidig vil slippe lidt billigt til en Volvo S80. DRIVe varianten med basisudstyr koster 440.000 kroner. De penge, man sparer, kan man f.eks. benytte til at tilkøbe udstyr. Det var præcis, hvad Volvo-importøren havde gjort til S80’eren, vi prøvekørte, der foruden luksusudstyret ”Summum” var iklædt så meget ekstraudstyr, at totalprisen oversteg 700.000 kroner.

 

Men så fortalte Volvo’en også, når man krydsede vejafstribningen i en svag vinkel (svarer til at man kører ukoncentreret og ikke holder sin bane), når en anden bil var lige ved siden af og ikke mindst hvilken vej, man skulle vælge. Alene det integrerede RTI navigationssystem koster 47.000 kroner…

 

Mere værdi i større motor

Det gav os tanken, at man måske egentlig ville få mere glæde af sin bil, hvis man i stedet skiftede 1,6 liters motoren ud med en 175 hestes diesel, som godt nok ikke på papiret går ligeså langt på literen, men hvor man på den ene side selv kan styre kraftforbruget og på den anden har et kraftoverskud parat, når man har brug for det eller ønsker det. En 175-hestes variant med Summum udstyr koster små 640.000 kroner, så der er stadig plads til lidt af ekstraudstyret.

 

Det er nemlig et faktum, at selvom 1,6 liters motoren er en god motor, der ikke giver meget lyd fra sig, har den det svært, når farten overstiger hastighedsgrænsen på de danske landeveje. Den var meget, meget lang tid om at bringe S80’eren op på de 190 km/t, som specifikationer stiller i udsigt. Men ved lav fart medvirker et godt moment på 250 Nm allerede ved 1750 omdr./min til, at man kan holde en fornuftig trafikrytme.

 


 


 

Holdningssag

Det hele er en holdningssag, hvis regnskabet stemmer. Men givet er det, at Volvo S80, uanset udstyr og drivline, er en meget fin bil, ikke mindst til en langtur. Den er særdeles komfortabel, den styrer fremragende og al det elektroniske påhæng virkede helt uden svigt.


 

 


Bagagerummet er stort, men benpladsen på bagsædet lige i underkanten. Udvendigt er designet shinet op med bl.a. en mere markant frontgrill og en mere tidssvarende logo. Volvo D80 er faktisk er ganske pæn og elegant bil med et vist royalt snit. Indvendigt er designet pænt men ikke på nogen måde ekstravagant eller trendskabende.

 

Til gengæld er hele bilen utrolig gennemarbejdet ned i detaljer som materialevalget i panelerne, som er antiallergi testet. Det er en væsentlig ting at vide – for det er lidt surt at skulle skifte en bil ud efter et halvt år, fordi man ikke kan tåle at køre i den. Og sikkerhedsniveauet er helt på linje med det, man forventer af den største Volvo.


Model:

Volvo S80 1,6 DRIVe Summum

Listepris:

kr. 519.902

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l common-rail dieselmotor. 109 hk – 250 Nm ved 1750 o/min. 5 gear.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2 udledning:

12,4 sek/190 km/t/

20,4 km/l /129 g/km

Længde:

4,85 m

Bagagerum:

480 liter

Diverse

ABS med EBD. BAS. ESP med ASR. Alufælge. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. Aut. klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder. Sædevarme. Kabinevarmer. Isofix.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt