| 
							
							Den største model i Volvo personbilsprogrammet er 
							S80-serien. Og den billigste af dem er udrustet med 
							en ganske beskeden 1,6 liters dieselmotor, der blot 
							yder 109 hestekræfter. Det er ikke meget for en 1,6 
							tons tung luksusbil og tanken er da heller ikke, at 
							den skal føre sig frem på fine fartpræstationer, men 
							derimod på miljørigtig optræden – dvs. lavt 
							brændstofforbrug og tilsvarende lav udledning af 
							forurenende stoffer. 
							  
							
							Perspektiverne er også værd at gå efter. Volvo S80 
							DRIVe kan iht. specifikationerne køre over 20 
							kilometer på en liter dieselolie. Vi prøvede 
							imidlertid modelvarianten på en længere tur gennem 
							dele af det danske og det tyske vejnet, med både lav 
							og høj fart og meget landevejskørsel. Resultatet var 
							13,6 km/l. 
							  
							
							
							Økokørsel 
							
							Efterfølgende begyndte vi at køre økokørsel efter 
							alle kunstens regler og havnede på et sted mellem 16 
							og 17 km/l. Men det skal så tilføjes, at denne del 
							af køreturen indeholdt en majoritet af 
							landevejskørsel, at bilen var læsset tungere end de 
							officielle målinger påbyder, at der var regn og 
							blæst undervejs og Volvo’en var påmonteret 
							vinterdæk. Desuden kørte også både sædevarme, 
							elbagrude og klimaanlægget, som alt sammen sluger 
							ekstra energi. Så ret beset var målet vel nået. 
							  
							
							Som sådan er S80 DRIVe et værdigt alternativ for 
							den, der på den ene side gerne vil vise en 
							miljørigtig attitude og samtidig vil slippe lidt 
							billigt til en Volvo S80. DRIVe varianten med 
							basisudstyr koster 440.000 kroner. De penge, man 
							sparer, kan man f.eks. benytte til at tilkøbe 
							udstyr. Det var præcis, hvad Volvo-importøren havde 
							gjort til S80’eren, vi prøvekørte, der foruden 
							luksusudstyret ”Summum” var iklædt så meget 
							ekstraudstyr, at totalprisen oversteg 700.000 
							kroner. 
							  
							
							Men så fortalte Volvo’en også, når man krydsede 
							vejafstribningen i en svag vinkel (svarer til at man 
							kører ukoncentreret og ikke holder sin bane), når en 
							anden bil var lige ved siden af og ikke mindst 
							hvilken vej, man skulle vælge. Alene det integrerede 
							RTI navigationssystem koster 47.000 kroner… 
							  
							
							
							Mere værdi i større motor 
							
							Det gav os tanken, at man måske egentlig ville få 
							mere glæde af sin bil, hvis man i stedet skiftede 
							1,6 liters motoren ud med en 175 hestes diesel, som 
							godt nok ikke på papiret går ligeså langt på 
							literen, men hvor man på den ene side selv kan styre 
							kraftforbruget og på den anden har et kraftoverskud 
							parat, når man har brug for det eller ønsker det. En 
							175-hestes variant med Summum udstyr koster små 
							640.000 kroner, så der er stadig plads til lidt af 
							ekstraudstyret. 
							  
							
							Det er nemlig et faktum, at selvom 1,6 liters 
							motoren er en god motor, der ikke giver meget lyd 
							fra sig, har den det svært, når farten overstiger 
							hastighedsgrænsen på de danske landeveje. Den var 
							meget, meget lang tid om at bringe S80’eren op på de 
							190 km/t, som specifikationer stiller i udsigt. Men 
							ved lav fart medvirker et godt moment på 250 Nm 
							allerede ved 1750 omdr./min til, at man kan holde en 
							fornuftig trafikrytme.   
 
							   
							 |