- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Volvo S60 2,4

Opfylder forventningerne


Tekst: Søren Clauding - juli 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volvos biler ligner hinanden. Det er ikke bare et spørgsmål om frontgrill, men helheden i designet, der gør dem lig hinanden. Uanset størrelse. Derfor er det ikke altid lige til og ved første øjekast, man kan identificere bilen. Men det er altså en Volvo S60 2,4 vi hér sætter fokus på.

 

S60 er den sportslige luksusbil. Lidt mindre end S80 og noget større end S40. Det er en bil, som fuldt og helt lever op til de forventninger, man traditionen tro kan have til en Volvo. Det gælder fortsat, uanset Ford har overtaget det svenske firma. En Volvo er og bliver en Volvo – og den ser også sådan ud.

 

Ægte sedan

Derfor er en S60 også det, man kan kalde en ægte sedan. Ikke helt ægte, for bagsæderne kan lægges ned, men de kan også aflåses, så de ikke kan lægges ned og så er den vel næsten ægte. Det gør faktisk en stor forskel. Ikke mindst, når forsikringssummen skal udbetales efter indbrud i bagagerummet. Spørg bare forsikringsselskabet.

 

Det er glimrende, for der er god plads i bagagerummet, det er regulært og let at pakke.


Er bagagerummet for stort folder man en "poseholder" op og så er pladsen halveret.


Selvom S60 er mindre end S80 er det fortsat god plads i kabinen. Ikke helt den samme, naturligvis, men fordi Volvo f.eks. har lavet hulrum i forsædernes ryglæn, er benpladsen ved bagsæderne tilstrækkelig.

 

Sikkerhedssæder

Og forsæderne er typisk Volvo, dvs. på et meget højt sikkerhedsmæssigt niveau. Det stiller blot et enkelt krav til fører og forsædepassager: Man skal ikke overstige Volvos standardmål, for nakkestøtterne kan ikke justeres. De er heldækkende, så at sige, men da undertegnedes rygparti herefter må antages, at være en anelse længere end en typisk svensk Volvo-ryg, kommer skuldrene i karambolage med nakkestøtterne og det er der ikke noget at gøre ved.

 

Udstyrsniveauet er overvældende. Det var det i hvert fald på den prøvekørte version. Men den var også udstyret efter alle kunstens regler. For det var ikke standard, at have make-up spejl med lys, heller ikke tågelygter og regnsensor. Til prisen på 450.000 kroner følger der ikke meget andet med end den rå bil om end med 2,4 liters 5-cylindret motor. Udstyr er intet problem, men det koster. Så meget, at der i den prøvekørte udgave var hægtet for 140.000 kroner udstyr på. Intet under, at det så var overvældende – men da var prisen også steget til 590.000 kroner. Det er knap så imponerende.

 

Det gør selvsagt ikke S60 dårligere. Og sammenligner man den med f.eks. BMW’s 3-serie, er forholdet ikke meget anderledes. Om man så i øvrigt kan det, er nok et temperamentsspørgsmål.

 

Smart udstyr

Men smart er det, at have drejelige forlygter, der følger forhjulenes retning (selvom de koster 23.000 kroner oven i). Sportsrat i læder eller træ samt cruisecontrol hører sig også til (13.000 kroner). Isofix forberedelse er et krav, hvis man har småbørn (pris: 1000

 

Overskuelig instrumentering, men de smarte aluringe omkring instrumenterne er ekstraudstyr til 3000 kroner.


 

kroner – altså blot for beslaget). Men laminerede sideruder med vandafvisende belægning i fordørene til 13.000 kroner er nok lidt sværere at forholde sig til.

 

I øvrigt handler det egentlig også meget mere om, hvordan den kører. Og det gør den fortræffeligt. Den lidt sportslige undervogn absorberer både støj og ujævnheder bedre end nogen anden i samme kategori. Harmonien med den civiliserede og næsten silkebløde vibrationsfri 5-cylindrede motor, der præsterer 170 hestekræfter, er perfekt. Oplevelsen er på ingen måde sportslig men heller ikke luksuøs. Dynamisk er måske det rigtige ord.



Det væsentlige ved en Volvo S60 er nok, at man ikke bliver snydt. Kender man lidt til Volvo, har man oven i købet ejet sådan en tidligere, så opfylder S60 alle forventninger. Det er ikke en uvæsentlig egenskab, for hvis bilen har plads i dagligdagen som et effektivt og brugbart redskab og ikke skal spille rollen som interesseobjekt eller potensforlænger er Volvo’en perfekt. Vi håber, at Ford fortsat anerkender den helt specielle rolle, Volvo hér har opnået. Den er nemlig uerstattelig.

 


Model:

Volvo S60 2,4

Listepris

Kr. 446.395

Motor og transmission:

5 cyl. 2,4 l. turbo benzin. 170 hk – 225 Nm ved 3300 o/min. Forhjulstræk.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

8,7 sek/225 km/t/

11,2 km/l

Længde:

4,6 m

Bagagerum:

425 liter

Diverse:

ABS. ESP. EDS. ASR. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder. Sædevarme.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt