- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 


Biltest: Volvo S60 2,0T Base: Moderne klassiker

 


Tekst: Søren Clauding – januar 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

Volvo har bragt en ny S60 generation på markedet og har dermed effektivt moderniseret en bil, der stille og roligt har bevæget sig ind i klassikernes rækker. Med en moderne udstråling og et dynamisk look skal den desuden nok tiltrække et publikum, som måske ikke ville have haft Volvo S60 øverst på prioritetslisten.

 

Det er bilejere, der hidtil har sværget til BMW, Audi eller Mercedes. Men netop den kategori er traditionelt også bilejere, der har svært ved at lade sig overbevise om, at en Volvo (eller en hvilken som helst anden bil for den sags skyld), skulle være bedre end den bil, de allerede kører. Der kan dermed i praksis være langt fra tiltrækning til handling!

 

Det er synd – og lad os håbe at denne påstand kan skubbe lidt til dem.

 

Egen identitet

Ikke, at de nævnte konkurrenter producerer biler, der står tilbage for Volvo’en, men Volvo’en har en egen identitet, man virkelig som bilkøber bør forholde sig til. Det handler om at være realistisk omkring den udstråling, man ønsker, at bilen skal underbygge. Er man bevidst om det, vil Volvo’en nok have mange og større chancer hos den moderne dansker, uanset hun- eller hankøn.

 

Det er nemlig en af de pudsige ting ved en Volvo S60 – uden at vi i øvrigt skal gøre hele snakken for filosofisk og for langhåret. Men Volvo S60 har en bredere appeal, den sætter ikke på samme måde som de tre andre deres ejere i bås, og det er vel en del af tidens trend, ikke at sætte sig selv alt for meget i bås. Eller?

 

Powerfuld

Nok om det. Den nye Volvo S60 er en yderst smuk, moderne, dynamisk og harmonisk bil. Den udstråler præcis så meget power, som den 203 hestes turbo-benzinmotor i den prøvekørte 2,0T variant besidder. Og så er spørgsmålet naturligvis: Hvad hvis man køber den med en mindre motor, savner den så power? Svaret er et forsigtigt: ”Ja”. Forsigtigt, for vi har ikke prøvet andre end 2,0T. Men vi skal skynde os at tilføje, at det er alene på grund af bilens kolossale harmoni og dynamik, at 203 hestekræfter er ”nødvendige”. Havde den været en mere ligegyldig bil med en mere ligegyldig udstråling, kunne det halve såmænd have klaret opgaven.



Det 4-cylindrede 2-liters maskineri under den store front er velkendt fra flere andre Volvo modelvarianter. Derfor hedder netop den prøvekørte version også 2,0T og ikke som T3, T4, D3 osv… det indebærer, at motoren er usædvanlig gennemarbejdet og optimeret på alle måder. En benzinøkonomi på 12,7 km/l lyder ikke overbevisende, men med 203 hestekræfter og et maksimalt drejningsmoment på 300 Nm i intervallet fra 1750-4000 omdr./min samt et enkelt målbart præstationstal: 0-100 km/t på 7,7 sekunder. Så er det hele sagt. Oven i købet er motoren smidig, omdrejningsvillig, letkørt, særdeles vibrationsfri og stilfærdig.

 

Typisk Volvo

Kørefærdighederne er præget af en typisk Volvo affjedring, som er mere blød end eksempelvis Audi, BMW, Mercedes og for den sags skyld også Lexus. Det overraskende er, at styrepræcisionen ikke lider ved det. Det gør retningsstabilitet og sidevindsfølsomhed heller ikke. S60 kører ikke som den sportsvogn, 203 hestekræfter normalt ville indikere at den var. Men Volvo S60 er ikke tænkt som en sportsvogn men derimod en overlegen og dynamisk sedan. Det lever den helt op til.

 

Det hele harmonerer altså ganske godt. Det gør det fortsat, når der sættes pris på. For en halv million kroner er en ganske attraktiv pris for så kraftig og stor en bil (at Volvo så havde hængt for 150.000 ekstraudstyr på S60’eren skal ikke komme dem for skade, men det tæller ligesom i sammenligningen). Basisudstyret er fornuftigt og man får meget bil for pengene.

 

Det er imidlertid ikke alt i S60’eren, der er så vel proportioneret. Bilen måler 4,77 meter i længden – den er med andre ord temmelig stor. Alligevel er bagagerumskapaciteten begrænset til 380 liter og der er ikke overvældende plads til langbenede bagsædepassagerer. Forklaringen hentes formentlig i det faktum, at kabinen er skabt som et kraftigt sikkerhedsbur, ikke meget forskelligt fra det, der anvendes i motorsport. Det underbygger Volvo’s særkende som en af de sikreste biler på markedet, så noget for noget – men pladsen savnes.



Model:

Volvo S60 2,0T Base

Listepris:

Kr. 501.000

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 l Turbo-benzinmotor. 203 hk. 300 Nm/1750-4000 omdr./min. 6 gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

7,7 sek./ 230 km/t/ 12,3 km/l /184 g/km

Længde:

4,63 m

Bagagerum:

380 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Volvo IDIS. Multijusterbart rat. Multijusterbart fører- og passagersæde. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Sædevarme. Isofix.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt