| 
							Det var kun et kort møde med Volkswagens nye lille 
							elbil, VW e-up!, men det gav et meget godt indtryk 
							af, at Volkswagen ikke bare har bygget den populære 
							lille up! om til el-drift, de har mere eller mindre 
							tænkt forfra og derved er e-up! blevet helt sin 
							egen. 
							  
							Naturligvis er basiskonstruktionen den samme. 
							Visuelt er der heller ikke den store forskel (læs 
							prøvekørslen af VW up! hér >>>). Men 
							køreoplevelsen er meget forskellig fra den 
							konventionelt drevne up!. Den virker ganske enkelt 
							mere komfortabel, den er mere blødt affjedret, 
							hvilket går hånd i hånd med den komfortoplevelse, 
							der naturligt følger med en elektrisk bil – lavt 
							støjniveau, lineær acceleration og konstant 
							drejningsmoment. 
							  
							Lavt tyngdepunkt 
							Batteriet i e-up! er anbragt mellem forsæderne
							
							 (nærmest 
							som en kardanaksel er det i en baghjulstrukken bil) 
							og under bagsædet. Derved optager det ikke meget 
							plads og medvirker i øvrigt til at holde 
							tyngdepunktet lavt.   
							Sidstnævnte er formentlig noget af årsagen til den 
							gode affjedringskomfort, fordi det ikke har været 
							nødvendigt at stramme affjedringen op for at 
							reducere krængningen gennem kurverne. Bilen er også 
							sænket 15 mm i forhold til den almindelige up! En 
							anden grund er den større vægt – e-up! vejer næsten 
							300 kg mere end den konventionelle up! Dertil 
							kommer, at en e-up! jo ikke lige præcis er skabt med 
							det formål, at køre hurtigt.  
							  
							Bybil 
							Den er en bybil, det er dér, dens kvaliteter for 
							alvor kommer til deres ret, og i øvrigt kan den ikke 
							køre hurtigere end 130 km/t. Også det passer meget 
							godt sammen. Som et kuriosum er e-up! hurtigere oppe 
							i fart en den almindelige up! Er det ikke præcis, 
							hvad man har brug for i bytrafikken? 
							  
							Listeprisen for en e-up! er 186.315 kroner. Det er 
							ikke udpræget billigt, på den anden side får man en 
							del udstyr og udsigt til en klækkelig besparelse på 
							driften. Lader man op hjemmefra og investerer man i 
							et system, som muliggør afgiftsrabat på 
							elektriciteten, er regnestykket attraktivt, hvis man 
							kører meget. Dertil kommer, at elmotorer, fordi de 
							ikke er nær så komplicerede som forbrændingsmotorer, 
							kræver mindre vedligeholdelse – også det sparer 
							penge. 
							  
							Fornemt udstyr 
							Og så må man ikke glemme, at en el-bil er ”født” med 
							automatgear – eller rettere, den har kun et enkelt 
							gear og intet behov for kobling. Det betaler man 
							normalt en del ekstra for i en konventionel drevet 
							bil. 
							  
							Udstyret i e-up! er topudstyret. For den 
							konventionelle high-up! skal man betale 143.000. Som 
							køber er merprisen altså 43.000 kroner. Det er 
							tankevækkende, at der i prisen på den konventionelle 
							bil er inkluderet en klækkelig registreringsafgift 
							til den danske stat, hvorimod e-up! bortset fra moms 
							er afgiftsfri. Men al begyndelse er dyr… 
 
							
							 |