- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest - eller noget i den retning: VW XL1

Målet er nået: 111 kilometer på 1 liter


Af Søren Clauding – maj 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er for meget at kalde de følgende linjer ”biltest” eller ”prøvekørsel”. For det handler om nogle få kilometer på regnvåd københavnsk asfalt, men kørt den, har vi. Sandt at sige var det måske også køreoplevelse nok. For den helt ekstraordinære Volkswagen XL1 plug-in hybrid er bygget med ét eneste formål for øje: den skulle kunne køre mindst 100 kilometer på blot en enkelt liter dieselolie. Om den så kan det, har vi ikke dokumenteret, men vi tror på Volkswagen, så det kan den nok.

 

Til gengæld er vi helt sikre på, at vores behov for køreoplevelse i den usædvanlige bil fuldt og helt blev tilfredsstillet den regnfulde dag. For nogen køreoplevelse i traditionel forstand var det ikke. Det er ikke det samme som, at oplevelsen var dårlig, at det ikke var en fornøjelse.

 

Tværtimod, for det er altid rart at kunne delagtiggøre andre i, at selvom det på kort sigt har nogle omkostninger (dårlig kørselskomfort og ikke lige præcis forbilledlige køreegenskaber), arbejder bilindustrien imod det fælles mål, som vi alle har glæde af: Mindst mulig ressourceforbrug og mindst mulig forurening i et tempo, hvor enhver politisk samarbejdsorganisation ville give fortabt. Bilfabrikkerne er ganske enkelt milevidt foran politikernes forståelse og visioner på det område. Se, dét er VW XL1 er slående eksempel på, og det retfærdiggør den fugtige oplevelse. Bravo VW!

 

Konceptbil i en anderledes forstand

Der er tale om en hybridbil med elmotor og forbrændingsmotor. Faktisk er der også tale om en konceptbil. Men hvor en konceptbil normalt kun produceres i et enkelt eksemplar, har Volkswagen bygget 250 XL1.

 

Det gør den fortsat til et unikt køretøj og man er vel ret beset netop tro imod koncept-begrebet ved at gøre det på denne måde. Hvor konceptbiler normalt skal vise design, indretning, definere visuelle oplevelser og måske indikere tekniske løsninger, har XL1 som nævnt alene til formål at praktisere de 100 km/liter. Det kræver naturligvis, at bilen kan køre og ikke mindst, at den gør det – og at omverdenen kan se, at den gør det.

 

Derfor hører VW XL1 til ude i trafikken, rundt omkring i bybilledet og på landevejen, dér hvor folk færdes, hvor gud og hvermand kan få del i konceptet. Ikke udseendet, men idéen at køre over 100 kilometer på en liter brændstof, uden at man selv skal bevæge sig til andet end styring af rat og pedaler.

 

Brutal men effektiv

Køreturen var noget brutal. Dieselmotoren er optimeret til at bruge så lidt brændstof som muligt, det indebærer, at stempelslagene i den 2-cylindrede motor følger hinanden. Så i stedet for at bremse hinandens vibrationer, forstærker de hinanden. Det giver kraftig vibrering og en besynderlig lyd, men sparer altså brændstof.

 

Der er sparet overalt i bilen for at få vægten ned, og sjove detaljer som sidekamera i stedet for sidespejle og små skærme til at se bagud er med til at underbygge det noget aparte udseende. De ultra smalle dæk og store hjul giver lav gnidningsmodstand – men er bestemt ikke gode for hverken bremseevnen eller kurvehastighederne. Det samme gælder det smalle design og de karakteristiske indpakkede baghjul.



Kompromiserne

I modsat retning trækker heldigvis den lave højde og det lave tyngdepunkt, så VW XL1 er på ingen måde uforsvarlig at køre med i trafikken. Affjedringskomforten er så som så og bilen støjer temmelig meget, men det er en del af kompromiset.

 

Bagageplads er der intet af, passagersædet kan ikke justeres, så den vil ingen mennesker købe. Men det kan de da heller ikke komme til, for de flere end 200 europæiske bilkøbere, der alligevel mente, at en XL1 var noget for dem til en pris på 111.000 Euro uden afgifter, sikrede, at bilen var udsolgt, inden ”serieproduktionen” blev igangsat.

 

Fremtidsversionen virkeliggjort

Volkswagen tillod sig nemlig, at beholde 50 eksemplarer selv, og det kan man vel ikke fortænke dem i. VW XL1 er jo nærmest en prototype (hvis man kan kalde en bil, der trods alt er bygget flere end nogle ganske få af, for en prototype), den er et udviklingsprojekt, den er en fremtidsvision gjort virkelig, takket være viljen til at gøre den virkelig.

 

Tak til Volkswagen for at man ikke bare har ladet visionen fordampe i indholdsløse ordflomme, tak fordi vi fik syn for sagen og kan fortælle jer, der læser disse linjer derom. Det er der fremtid i, håber vi…

Andre VW prøvekørsler - find dem hér >>>


VW XL1 Motorradioen >>>


 


Model:

VW XL1 Plug-in hybrid

Listepris:

Kan ikke købes længere

Motor og transmission:

2 cyl. 0,8 ltr. turbodieselmotor. 48 hk. Elektromotor. 27 hk. Baghjulstræk. Dobbeltkoblings-automatgear.

Præstationer: Brændstoføk/ CO2:

111 km/l / 21 g/km

Længde:

3,47m

Vægt:

795 kg


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt