- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: VW Tiguan Van Sport & Style 4Motion

Krøbet Touareg


Tekst: Søren Clauding – maj 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volkswagen har på rekordtid opnået ikke bare anerkendelse, men også megen prestige omkring den store off-road’er, Touareg. VW kalder den selv en SUV, men den har så fine off-road køreegenskaber, at den helt ville leve op til off-road’er betegnelsen, hvis man ville give den en sådan.

 

Den er dog både stor og kostbar. Men det er der råd for. Man sender den en tur igennem vaskemaskinen på koge programmet, sender den videre i tørretumbleren på stærk varme og siden sørger man for, at den bliver trukket i den rigtige facon. Så er den krøbet temmelig meget, men indeni er den stadig en Touareg. Dog ikke mere end at den skal have sit eget navn.

 

”Tiguan” er den kommet til at hedde.

 

Ligesom storebror

Det er muligt er beskrivelsen af processen er lidt populær. Det centrale er, at Volkswagen har bibeholdt alle de positive basis egenskaber, som Touareg er eksponent for. Naturligvis i mindre målestok og variationsmulighederne er ikke de samme. Men den grundlæggende viden om, hvordan en terrængående SUV skal bygges, er benyttet til at skabe Tiguan. Derfor er projektet lykkedes over al forventning.

 

F.eks. har VW udstyret Tiguan med lamelkobling. Den bevirker, at alle kræfterne om nødvendigt – og øjeblikkeligt – kan overføres til baghjulene. I mange moderne SUV’er er grænsen typisk på 50 procent. Men når man færdes i terræn’et gælder det om, at have kræfterne dér, hvor der er mest brug for dem – uanset det foregår til fods eller på fire hjul. Det er en helt central og afgørende egenskab.

 

Valgfri front

I kraft af sin størrelse og vægt er Touareg utrolig stabil ved hurtig landevejskørsel. Det har man til dels løst for Tiguans vedkommende: Køberen skal i købs situationen tage stilling til, hvad han har mest behov for: Gode køreegenskaber på asfalt eller ekstra gode terrænegenskaber.



 

Vælger han det første, er fronten aerodynamisk optimeret, så den fejer luftstrømmene rundt om bilen og hindre at næsen skydes i vejret. Skal man ofte ud i kuperet terræn, vælger han det sidste. Så får han en bil med terræn-rigtig front, der skråner fra forhjulene og opad – derved opnår bilen en stor tilkørselsvinkel, så frontpartiet ikke sætter begrænsningerne, når der pludselig skal køres op ad bakke.

 

Sport & Style

Den prøvekørte version var Sport & Style, dvs. asfalt-udgaven som desuden havde fået sænket undervognen, så køreegenskaberne på asfalt yderligere var blevet forbedret. Og for at underbygge bilens livsstils karakter, havde man også monteret Volkswagens geniale oplukkelige panorama soltag. Og så havde den automatgear.

 

På løst underlag trives Tiguan ligeså godt som Touareg, ja måske endda bedre, fordi den er lettere. Den er nem at færdes med og bliver terræn’et råt, giver dækkene op før firehjulstrækket.

 

Sænket undervogn

På fast underlag er kørefærdighederne rigtig gode. Det højere tyngdepunkt kan mærkes, det kompenserer den sænkede undervogn lidt for – selvom det går noget ud over affjedringskomforten. Og ved

 



motorvejsfart er man mindst ligeså godt kørende som i en hvilken som helst personbil. En del af hemmeligheden ligger også i 17” letmetalfælge med 235 mm brede 55 procent lavprofildæk.

 

I motorrummet havde man lagt en 140-hestes 2-liters diesel. Den trækker godt i enhver henseende og en respektabel brændstoføkonomi på godt 13 km/l samt et CO2 udslip på 200 g/km er ét af argumenterne for at sende Touareg’en gennem krympningsprocessen.



 

Typisk VW

Udstyr og design er typisk Volkswagen. Pænt, god kvalitet og funktionelt. Prisen er selvsagt krøbet sammen med bilen, men Tiguan hører stadig til i den dyrere ende. På hvide nummerplader koster den små 530.000 kroner. Men heldigvis kan den også leveres som van – da ryger prisen helt ned på 310.000 inkl. moms og det sker helt og aldeles ved lovgivningens hjælp uden brug af vaskemaskine og tørretumbler.


 


Modelnavn:

VW Tiguan Van Sport & Style 2,0 TDI 4Motion Aut.

Listepris:

Kr. 310.150 incl. moms

Motor/ transmission:

4 cyl. 2-l turbo-diesel, (140 hk, 320 Nm/1750-2500 omdr./min). Elektrohydraulisk firehjulstræk. 6 trins aut. gear med Tiptronic.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ brændstoføk/ CO2:

10,7 sek/182 km/t/ 13,3 km/l 199 g/km.

Længde/ bredde/ Egenvægt:

4,43 m/ 1,81m /1580 kg

Frihøjde:

20 cm

Bagagerum:

1,5 m3

Diverse:

ESP. EDS. ASR. 6 airbags. Galvaniseret karrosseri. Tagræling. Halvautomatisk klimaanlæg. El-ruder. Fjernbetjent centrallås. Fartpilot. Sportsæder.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt