| 
							
							Volkswagen har traditionelt tilbudt en vifte af 
							motor alternativer i halen på hver bilmodel. Det 
							gælder også den store, luksuøse mellemklassebil, 
							Passat. Og i mere end et år har man også kunnet 
							vælge den særlige øko-udgave med tilnavnet 
							BlueMotion. 
							  
							
							Allerede i fjor prøvekørte vi VW Passat BlueMotion 
							på en langtur (læs 
							her>>>). For med al respekt for bilens udmærkede 
							egenskaber ved bykørsel, er det på landevejen, man 
							for alvor oplever en så relativt stor bil. Med en 
							længde på 4,77 meter hører den jo ikke ligefrem til 
							de mindste på bilmarkedet. Og siden sidst er der 
							kommet en ny 2. generation af Passat BlueMotion, som 
							er optimeret endnu mere. 
							  
							
							
							Stor er også OK 
							
							Tendensen går i øjeblikket også i retning af mindre 
							biler. Mindre biler koster traditionelt mindre – og 
							alle truslerne om finanskrisens konsekvenser har 
							fået os forsigtige danskere til at spare på 
							udgifterne, også ved bilkøb. Men ikke mindst fordi 
							det som hovedregel går hånd i hånd med miljøbevidst 
							handlemåde. Det er ikke i dag på samme måde som 
							tidligere ”politisk korrekt” at køre i store biler – 
							fordi store biler pr. definition er ensbetydende med 
							stort brændstofforbrug = høj forureningsgrad, ikke 
							mindst hvad angår CO2. 
							  
							
							En lille økonomisk bil vil gennemsnitlig kører over 
							20 kilometer på en liter brændstof. Ikke alle gør det, men de fleste af 
							dem, der kalder sig brændstof økonomiske, gør det. 
							Men når bilen er 
							
							4,77 meter lang og officielt kører 
							
							20,4 kilometer på en liter dieselolie. Så er der kun én ting at sige: Det 
							er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det. 
							Og man skal ikke skue hunden på hårene. 
							  
							
							Eller på almindelig dansk: Den bil er bare så 
							økonomisk. Glem alt (næsten) om barnelærdommen med 
							størrelse og brændstofforbrug. En Passat BlueMotion 
							i den prøvekørte stationcar version vejer over 1,6 
							ton… 
							  
							
							Hemmeligheden ligger helt andre steder. 
							  
							
							
							Optimeret aerodynamik 
							
							For det første har Volkswagen sænket undervognen 15 
							mm fortil og 8 mm bagtil. Det har givet en bedre 
							luftstrømning omkring bilen og dermed nedsat 
							luftmodstanden. Men man har arbejdet med 
							luftstrømmene også på andre måder. Foran 
							hjulophængene er der vindafvisere, som også 
							reducerer luftmodstanden. Og så opnår man en slags 
							afledet effekt: De rolige luftstrømme omkring bilen 
							giv er en mere stabil kørsel. Det er vel det man 
							kalder en win-win situation. 
 
							 
 
							
							Den sænkede undervogn giver kortere fjedervandring i 
							hjulophængene. Resultatet er en forringet 
							affjedringskomfort. Det har man kompenseret for ved 
							at udstyre BlueMotion modellen med dæk med højere 
							dæksider, så dækkene har en vis affjedrende 
							virkning. Det påvirker imidlertid styrepræcisionen 
							en anelse.  
							  
							
							Dækkene er 
							
							specialudviklede med lav 
							rullemodstand. 
							
							Det bærer heller ikke helt i den 
							rigtige retning. 
							 Men slutfacit er køre egenskaber, 
							der kun marginalt afviger fra en almindelig Passat. 
							  
							  
							  
							
							
							Over 1000 km på en tankfuld 
							
							Og på langturen er Passat Blue Motion årgang 2009 
							ret bekvem. Bekvemt er det også, at vi i praksis 
							kørte 17-18 km/l. Og nok så bekvemt: Når man kan 
							køre over 1000 kilometer mellem hver optankning, vælger man selv sine pause-steder. 
							Topfarten på 
							
							196 km/t er rigeligt og det, de hurtigere 
							modelvarianter vinder ind på de tyske autobahns, 
							sætter de til på flere tankstop. 
							  
							
							BlueMotion modellen har nu også stop-and-go system, 
							så motoren går i stå, når der kobles ud f.eks. ved 
							rødt lys.  
  |