- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: VW Golf Variant 1,9 TDI Trendline:

Fine løsninger og tiltalende design


Tekst: Søren Clauding – januar 2008

Foto: Vivi Siiger

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volkswagen Golf Variant er ikke den største stationcar til prisen, heller ikke den hurtigste eller mest komfortable. Men den er reel og byder på fine nyskabende løsninger og ikke mindst et tiltalende design.

 

Den mest spændende løsning var dog ikke inkluderet i den bil, vi prøvede over nogle dage. Ærgerligt, for den er ikke mindre end genial. Men vi har set løsningen i funktion: Et regulært elektrisk skyde/vippe panorama tag, der dækker 60 procent af hele tagets areal.

 

Taget kan åbne

Problemet med panorama tag er, at de, for at kunne give det fantastiske lysindfald i kabinen, normalt ikke kan andet end lade lyset komme ind. Men Volkswagen har stor erfaring med fleksible løsninger og den har de overført på Golf’en. I praksis funger det sådan, at den forreste del af panoramataget i hele sin store bredde kan skydes bagud, helt ned over bagsædet. Eller delvis, hvis man ikke vil have det helt åben. Fortil skyder der automatisk en lille vindskærm op, som skubber vinden op over åbningen i taget, og derved hindrer træk om ørene.



Men den forreste halvdel af panoramataget kan i hel sin bredde også vippe opad bagtil. En fin funktion er, at man ligesom ved mange elektriske sideruder ikke skal holde en knap aktiveret i al den tid, taget bevæger sig. Et enkelt drej på en knap og så klarer taget resten.

 

Fornuftig merpris

Uheldigvis var skyde/vippetaget ikke monteret i den prøvekørte bil. Hvis det havde været der, ville prisen have været 25.000 kroner højere. Ikke i sig selv en lav pris for et ”soltag”, men sat i forhold til, at konkurrenterne også forlanger en merpris for deres passive panorama tag, er prisen OK.

 

Den nye Volkswagen Golf Variant, som i øvrigt havde verdenspremiere på Gèneve Motorshow sidste forår, er en gennemgribende ny bil, selvom slægtskabet til tidligere generationer ikke fornægtes. Men bagpartiet er meget anderledes. Meget elegant, næsten Mercedes-agtigt, med al respekt for VW’s egne designere.


 


Stort bagagerum

Bagagerummet er stort, hele 500 liter og de er dækket helt til af det store bagagerumsdækken. Bunden er en foldbund med skjulte rum nedenunder og nedenunder dem er der oven i købet også plads til et reservehjul.



Det er blevet populært, at sammenligne kompakte multibiler eller ”SUV’er” med stationcars. En sammenligning, som i hvert fald gør stationcar’en til vinder, når det gælder køreegenskaber. En Golf Variant kører som en personbil, den klæber fint til vejen, er stabil i kurverne og i kabinen fornemmer man ikke, at den er en stationcar. Lydbilledet er ikke væsensforskelligt fra hatch-back versionen.

 

Pumpe-dyse motor

Under motorhjælmen i den prøvekørte variant lå en 1,9 liters diesel, baseret på VW’s pumpe-dyse teknik.

 


 

Volkswagen sværger til denne teknik, som i korthed indebærer, at man i stedet for et fælles indsprøjtningsrør som i common-rail motorerne har en individuel pumbe og dyse ved hvert forbrændingskammer. Derfra presses dieselolien ind i forbrændingskamrene med meget højere tryk end i common-rail motoren og derved kan forbrændingen optimeres med endnu større præcision.


Motoren er stor, pålidelig men ikke specielt effektfuld. Læg mærke til de lavt siddende forrudeviskere. De ses ikke, når man sidder i kabinen.


 

Regulær brændstoføkonomi

Det er en dyr løsning og det er formentlig blot et spørgsmål om tid, før VW skifter kurs. I Golf motoren, som er en smule neddroslet til 105 hestekræfter, opnår man først og fremmest en rigtig fin brændstoføkonomi, hvor man officielt kører over 19 km/l og i praksis en smule under. Det sidste har meget at gøre med, at Golf Variant’en kun har fem gear – mange 6-gears dieselbiler har kun det sjette gear som en slags overgear, hvis primære mål er at spare brændstof ved høj fart, hvilket giver bedre officielle forbrugstal – som så skuffer i praksis, men det gælder ikke Golf’en.

 

Maskineriet er ikke udpræget støjsvagt og bilens køreegenskaber har potentiale til flere kræfter – derfor vil 140-hestes udgaven, som også eksisterer i VW modelprogrammet, være mere i harmoni med det, bilen kan.

 


Modelnavn:

VW Golf Variant 105 hk TDI Trandline

Listepris:

Kr. 303.000

Motor og transmission:

4 cyl. 1,9 l. turbodiesel, 105 hk/250 Nm v. 1900 o./min. 5 gear.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/ brændstoføk/ CO2:

12,2 sek/ 187 km/t/ 19,2 km/l/ 137 g/km

Længde:

4,56 m

Bagagerum:

505 liter

Diverse:

ESP. ASR. EDS. ASR. 6 airbags plus hovedairbags ved bagsæde. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle med varme. Multijusterbart rat. Justerbar sædevarme. El-ruder for og bag. 2 X Isofix. Asymmetrisk deleligt bagsæderyglæn. Variabel bagagerumsbund. Fart-pilot. Klimaanlæg.



Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt