- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: VW Golf Sportsvan 1,6 TDI Highline

Familie Golf med ekstra meget plads


Af Søren Clauding – december 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis man nu er vild med en VW Golf, men pladsbehovet er blevet for stort, så har Volkswagen en løsning ved hånden: Den hedder VW Golf Sportsvan. Navnet er en smule misvisende, men budskabet er klart. Man kan bare se på bilen og forstå, at der er tale om en Golf med ekstra meget plads.

 

En ret genial løsning, for bilen er bygget på samme tekniske platform som den almindelige Golf, den nye såkaldte MQB platform. MQB står for Modularer Querbaukasten. På almindelig dansk betyder det, at der er tale om en fleksibel platform, som i dette tilfælde er blevet forlænget med 5 cm, målt på akselafstand. Karrosseriet er blevet 17 cm længere og det giver selvsagt noget mere plads.

 

Kører som en Golf

Sportvan-varianten er også blevet højere, 1,58 meter måler den i højden. Det giver et højere tyngdepunkt og man kunne frygte, at det ville påvirke køreegenskaberne radikalt. Det er imidlertid ikke tilfældet. Naturligvis har man ikke helt samme nærhed til kørebanen, men faktisk er Volkswagen kommet ret godt i mål med Sportsvan’en, hvis køreegenskaber i det store hel ligner dem, man oplever i an almindelig Golf.

 

Golf Sportsvan har mange fine brugsrigtige løsninger. Eksempelvis kan bagsædet skydes 18 cm frem og tilbage. Det giver en meget stor grad af fleksibilitet og bagagerummet, der i forvejen er på ikke mindre end 500 liter, kan forstørres til 1520 liter, hvis man vil give afkald på de bageste siddepladser.


 


Gode siddepladser for og bag

Det kan så være lidt svært, for der er så god plads på det bagsæde, at når man først sidder der, har man ikke lyst til at sidde andre steder. Nå, overdrivelse fremmer forståelsen og selvfølgelig er forsæderne fremragende, bekvemme og oven i købet kan også passagersædet justeres i højden. Har man brug for at transportere genstande på op til 2,4 meter kan bilen desuden leveres med nedfældeligt forsæderyglæn.

 

Den prøvekørte variant havde Volkswagens udmærkede 1,6 liters TDI diesel under motorhjelmen. Den yder 110 hestekræfter og et drejningsmoment på 250 Nm, når det er på sit højeste. Det er det så over et meget bredt omdrejningsområde fra 1500 til 3000 omdr./min og den flade momentkurve er i virkeligheden vigtigere end det absolutte maksimum, for det giver smidighed, trækvillighed og især en forbilledlig letkørthed. Desuden er brændstoføkonomi tallet på 25,6 km/l nemmere at opnå i praksis.



Meget for pengene

Den billigste Sportsvan koster 260.000 kroner. Den prøvekørte Highline variant godt 100.000 kroner mere, men man får meget ud af de ekstra penge, udover det obligatoriske sponsorat af den danske stat.

 

Udstyret omfatter 2-zone klimaanlæg, det førnævnte højdeindstillelige passagersæde, fartpilot, 2-zone klimaanlæg, tågeforlygter og finesser som el-opvarmede sprinklerdyser, så vinduesviskerne hurtigt kan frigøres fra forruden, når de måtte være frosset fast.

 

Testbilen var yderligere forsynet med bakkamera og p-sensorer for og bag – udstyr, der indgår i den såkaldte DK-pakke til 12.000 kroner. Og testbilen nød også godt af adaptiv fartpilot såvel som Volkswagens berømmede City Emergency Brake system.


Andre VW prøvekørsler - find dem hér >>>


VW Golf Sportsvan i Motorradioen


Klik på billedet og tag med på en køretur i VW Golf Sportsvan.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

 

 


Model:

VW Golf Sportsvan 1,6 TDI Highline

Listepris:

Kr. 366.498

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,6 l. 110 hk. 250 Nm/1500-3000 omdr./min. 5 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,3 sek./ 192 km/t/ 25,6 km/l /101 g/km

Længde:

4,43 m

Bagagerum:

500-1520 liter

Diverse:

ABS. EBD og EBA. ESC. XDS. Tågeforlygter med drejelys. 7 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Bluetooth. Isofix.

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt