- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

klik på billederne og se dem større


Biltest: VW Beetle 1,2 TSI 105 hk Cabriolet

Skal det være, så lad det være...


Af Søren Clauding – oktober 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

At prøvekøre en cabriolet i oktober måned rejser spørgsmålet: Hvor dum kan man lige tillade sig at være. Vi vender spørgsmålet om, for at prøvekøre en åben bil i juli kan nemt blive misvisende, med mindre man blot skal have cabrio’en til de varme solrige sommerdage. For ser man bort fra den sommer, vi har haft i år, opfører det danske sommervejr sig normalt mere som om det var efterår. Og det skal en VW Beetle Cabriolet naturligvis kunne håndtere.

 

Og lad så lige det komme på plads med det samme: Det kan den godt. Kalechen er tætsluttende, godt isolerende og oven i købet er den en af markedets hurtigste elektrisk virkende kalecher. Kun 10 sekunder tager det, at forvandle bilen fra åben til lukket og omvendt. Og man kan oven i købet gennemføre forvandlingen med hastigheder på op til 50 km/t. Det er der er ganske særlig grund til… forklaring følger.

 

Tag skridtet fuldt ud

Da efterårsprøven er bestået umiddelbart bliver Beetle Cabrio med det samme til en ”skal det være, så lad det være-bil”. Forstået på den måde, at hvis man vælger at investere i en VW Beetle, som ikke er jordens mest rummelige og praktiske køretøj, kan man ligeså godt tage skridtet fuldt ud og få muligheden for at køre topløst med i købet. Med andre ord: Beetle Cabrio frem for bare Beetle, for Volkswagen har nemlig løst også denne udfordring aldeles fremragende. At ombygge en bil til en åben version er nemlig ikke så let, som det umiddelbart kunne lyde.

 

Når taget populært sagt skæres af en bil, forsvinder en stor del af bilens stivhed. Det mærker man under kørslen ved, at styrepræcisionen forringes og retningsstabiliteten bliver dårligere. Det løser en bilkonstruktør ved at afstive karrosseriet, så det ikke kan vrides. Hvis kalechen så desuden skal foldes ned i bagagerummet, som er den almindelige løsning, forsvinder den afstivning af karrosseriet, som holder bilen sammen over bagagerummet. Resultatet er, at en traditionel cabriolet ikke bare afleverer plads til kalechen eller foldetaget, når det er væk, men også til forstærkningerne, der skal kompensere for den mistede karrosseristivhed. De kan være meget pladskrævende og kan ikke placeres hvor som helst.

 

Kalechen udenpå

Det har Volkswagen genialt løst ved i ægte retrostil at holde fast i den oprindelige ”Boble cabriolet” løsning, hvor kalechen ikke forsvinder, når bilen skal være åben. Den lægger sig ganske enkelt oven på bagagerummet bag bagsæderne og giver samtidig bilen sin helt egen karakter.



Det betyder dog i praksis, at hvis man skal køre med kalechen nede i længere tid, bør man pakke den ind i den medfølgende kalechekappe. Det skal forhindre snavs i at trænge ind i foldemekanismen og giver også et mere roligt og ordentligt indtryk af bilen. Og det ønsker man vel af sin Beetle, for den væsentligste grund til at købe og køre en Beetle er vel dens usædvanlige udseende.

 

Mere maskulin uden ”New”

Den nye VW Beetle Cabrio er i øvrigt 2. generation af ”New Beetle”, som den oprindelige retro-udgave af den legendariske Folkevogn ”Käfer”, Beetle eller på dansk ”Boble” blev kaldt. Men den er gennemgribende fornyet og ordet ”New” er ved samme lejlighed faldet bort. Den ligner umiskendeligt forgængerne, men er blevet mere maskulin (f.eks. med den karakteristiske spoiler på bagklappen) mere ”fælleskøn” end forgængerne og skulle dermed appellere bredere.

 

Teknikken stammer fra de to seneste generationer af VW Golf & Co., hvor man har taget det bedste fra dem begge og kogt det sammen til en overraskende komfortabel og velkørende bil. Store dæk, en moderat affjedring er nødvendig for ikke at stresse cabrio-konstruktionen for meget, men det gør også bilen ideel som cruiser. Den styrer forbavsende godt og det er kun ved meget kontante ujævnheder, huller i kørebanen og lignende, at man oplever de velkendte vibrationer fra rammen omkring frontruden.

 

Plads til fire

I cockpittet disponerer man over fire regulære siddepladser – en del af fordelen ved at kalechen ikke skal gemmes væk i bagagerummet, hér har man faktisk på bagsæderne. Bagagerummet er på 225 liter, ikke så meget, men bagageplads fravælger man allerede, når man tilvælger en Beetle. Til gengæld kan man regne med pladsen, og en sjov ting er, at bagsæderyglænene kan lægges ned og så kan man kan udvide bagagekapaciteten – naturligvis på bekostning af bagsædepladsen. Man må ikke glemme, at en Beetle jo ikke er større end f.eks. en Golf. Dens karrosseriform taget i betragtning er bagagepladsen ganske udmærket.



Karrosseriformen er heller ikke aerodynamisk optimal (havde den været det, var bilen ingen Beetle). Derfor er det bemærkelsesværdigt, at man kan køre 17,2 kilometer på hver liter benzin. Det kan man da også kun med lukket kaleche, og der er en forklaring på al ting: Forklaringen er hér den fine 1,2 liters TSI-motor, som ligger i maskinrummet. Den yder 105 hestekræfter og gør godt nok ikke Beetle Cabrioleten til en hurtigløber, men det er den heller ikke skabt som.



Godt udstyr

Udstyrsniveauet er til gengæld overbevisende: foruden den elektriske kaleche har man 2-zone klimaanlæg, el-sidespejle med varme, el-sideruder både for og bag, tågeforlygter med det, man kalder statisk kurvelys (dvs. tågelygten tænder i den side, hvortil man drejer), en Beetle cabriolet har sædevarme og ikke mindst udmærkede vindafvisere. Plus naturligvis skjulte styrtbøjle-stolper, monteret bag bagsæderne, der springer op, når der måtte være brug for dem.

 

Herligheden er prissat til små 380.000 kroner. Men da er man også udrustet med garanti for masser af opmærksomhed, en forbilledligt fuldt moderne retrobil, en bil, der kører markant bedre end forgængeren og hvis eneste regulær minus er, at speederpedalen er placeret i lidt for stor afstand til bremsepedalen. Den detalje kan ikke vælte indtrykket af et ganske usædvanligt køretøj.

VW Beetle Cabriolet i Motorradioen


 

 


Model:

VW Beetle Cabriolet 1,2 TSI 105hk

Listepris:

Kr. 377.998

Motor og transmission:

4 cyl. 1,2 liters turbo-benzinmotor. 105 hk. 175 Nm/1550 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,7 sek./ 178 km/t/ 17,2 km/l / g/km

Længde:

4,28 m

Bagagerum:

225 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Tågeforlygter med statisk kurvelys. Hillholder. El-betjent kaleche. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. 2-zone fuldautomatisk aircondition. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Vindafviser. Po-up styrtbøjle.


Fordi kalechen ikke foldes ned i bagagerummet, kan man regne med den plads, man har...

 

Når vindskærmen ikke anvendes til at give læ i cockpittet, placeres den i en særlig holder i bagagerummet, som siden klappes op under bagagerumsloftet og derfor optager minimal plads.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt